Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4559 ggr
CelsiusT
2014-03-17 14:40
1

Primperan?

Nu har jag varit hos läkaren på VC och han kunde ju inte mycket, jösses. (Visste inte ens att man kan ha foglossning i v19 jag förklarade för honom att man kan ha det väldigt tidigt, och att i information så står det om det redan från v14, han trodde mig inte så han ringde en kollega och frågade.) Men kollegan som jobbade på en MVC tipsade min läkare om att skriva ut Primperan iaf. Så det gjorde han. Han sa att jag skulle äta den ihop med lergigan comp (som jag redan testat och inte fått att fungera). Men han tyckte det var lite konstigt att skriva ut en medicin som det står att man ska skriva med försiktighet till gravida (främst sista trimestern). Så han bad mig fråga BM (som bekräftade att det var okej men inte sista 3 mån). Dock glömde jag fråga BM om hur jag ska äta dom och om jag ska äta dom ihop med lergigan eller om jag ska testa bara dessa först (det sa nämligen apotekspersonalen sen).

Så undrar lite nu, ska jag äta dom ihop med lergigan comp? Kände att jag inte litade på den läkaren för fem öre, så tänkte höra här om någon ätit primperan och isf vet hur dom fungerar (läkaren kunde inte ens säga vad medicinen gör) och hur man äter dom?

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
2014-03-17 15:10
1

Jag antar att du fick medicinen mot kräkningar? När du skriver låter det som det skulle vara för foglossningar? Hört om den då jag kräktes som en tok i typ 16v. Dock inget jag testat. Min syster är läkarsekreterare så jag brukar kolla med henne. Står ju ganska mycket om dessa på nätet. Tror inte du ska ta dom ihop med lergigan. Fungerar inte dom bör du väl ändå inte ta dom? Att det skadar fostret är väl något de bara sett sista månaderna och därför får man ta det innan. Dåligt när läkare ger så kassa svar. Man ska inte behöva vara osäker! Hoppas det hjälper så du får må bättre. Har genomlidit det du går igenom. Man måste vara stark! Så all kraft till dig tjejen! Lycka till!

Anterrabae
2014-03-17 15:20
1

En av mina bästa vänner kräktes sig igenom båda sina graviditeter, ca 40 v med första och ca 41 med andra. Hon gick på både lergigan och promoverande och slapp därmed inläggning i stort sätt hela första och helt under andra.. Hon tog dem tillsammans, morgon och kväll tror jag. Med en extra primperan mitt på dagen. Men följ ordinationen från dr och bm. Ville bara bekräfta att de kan tas tillsammans.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

CelsiusT
2014-03-17 15:51
0

#1 Ja självklart mot kräkningar, sorry. Jag bara slängde in som en parentes att han inte ens visste att man kunde ha foglossning "så tidigt" som i v19 (har ju det också och påpekade det då jag ville bli sjukskriven). 

Jag sa till honom att lergigan inte fungerade men han sa sen att jag skulle ta dessa primperan ihop med lergigan. Men ärligt så orkade jag inte diskutera med honom eftersom han var så oinsatt.

#2 Promoverande? Menar du primperan? Eller vad är det?
Problemet är ju att jag inte riktigt fått någon ordination från läkaren. Eftersom han inte visste ett smack vad han pratade om (han ringde och frågade en kollega om allt och fick rätt korta svar). Och BM sa inget om kombinationen, så…

Så jag vet inte alls om dom SKA ätas ihop eller om dom bara KAN ätas ihop, kanske jag ska börja med bara primperan och sen, om det inte fungerar, då lägga till lergigan och se hur en kombination fungerar?

Anterrabae
2014-03-17 16:21
0

Ja det skulle stå primperan sorry! Såg inte autostavningen. Som man gör här är att de skriver ut primeran först, och om det inte räcker får man lergigan också. Så dt är mer KAN än SKA. Vad säger FASS'? Jag kan inte kolla upp det för dig, då jag ser lite för dåligt för att hantera den sidan . Där finns ju direktiv för gravida.. Annars skulle jag be om en tfn-tid till mvc, för råd. Att vara orolig förbättrar ju inte illamåendet direkt..

//Ida

CelsiusT
2014-03-17 16:31
0

#4 Står på fass bara att man ska rådfråga läkare.

Okej, men då provar jag primperan först och ser om det har någon effekt. Har det inte det så kan jag ju testa att lägga till lergigan comp. Så har jag ju tid med BM nästa vecka.

Anterrabae
2014-03-17 16:36
0

Det låter som en plan :) hoppas det tar, så du slipper testa båda.

//Ida

AnnaFagerell
2014-03-23 12:33
0

Jag fick dem under alla mina tre graviditeter. Inga problem ihop med Legrigan. Kräktes själv sista grav i 38 veckor.

Medarbetare på djurskydd.ifokus