Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 1329 ggr
skotty
1

Namn

Jag är inte gravid eller så men då risken funnits har jag och min pojkvän diskuterat namn. Kanske är lite sjukt men ah. Får vi en dotter nångång så är hennes namn redan klart. Jag har under flera år vetat att om jag får en dotter så ska hon heta Aria, spelar ingen roll vad pappan säger, haha. Sen har jag alltid, sen jag va liten, sagt att jag ska hedra min mormor med hennes namn som mellannamn. Vill ha tre namn och ett alternativ för mig har varit Nayeli. Aria Laila Nayeli. Nayeli är ett indiannamn som betyder "jag älskar dig". Blev kär i det namnet men tyvärr gillar inte pojkvännen det. Frågade honom vad han vill ha för namn och han bara "Marie kanske". Aria Laila Marie. Jag gillar det, så det ska hon heta. Det är så perfekt då det inte bara är min mormor som heter Laila utan även hans faster. Hans moster heter Marie och hans syster heter det i mellannamn, men det är hon inte ensam om, jag gör det också. Dessutom heter min farmor Marie-Anne, så hon kommer också med på ett hörn trots att våran relation inte är den bästa. På så sätt har vi fått med bådas släkt på båda sidor i tre (två) namn. Killnamn kommer vi inte alls överens om, så det får vi ta den dagen då det är aktuellt. Vad heter era barn och varför heter de så? Eller har ni något/några namn för framtida barn? Jag tycker sånt är intressant =)

[jnordstrom]
0

Elton Anders Mikael Nordström. Anders efter sin farfar som även Eltons pappa har i andranamn och Mikael efter sin morfar.

ChristineL
0

Nova Victoria heter min dotter. Vi tycker att Nova är vackert och vi fastnade verkligen för betydelsen av namnet (ny stjärna). Victoria/Viktoria är släktnamn på min sida och redan självklart om det skulle blivit en flicka.

JeFo
1

Tyra Julia Viktoria Joline Lisa Viktoria Tyra och Joline för inga andra här heter det. Julia efter sambons mormor Lisa efter min pappas faster Och Viktoria får alla tjejer som födds i släkten som mellannamn :) Alla släktnamn är typ tagna. Kvar var bara Lisa och Julia typ. Om msn inte gillar Berta, Marianne, Anita och såna namn.

[WickedAlly]
0

Lillkillen som väntas komma i april ska heta Carl Wilmer, förutsatt att han ser ut som en sådan då. 

Carl för att alla män på makens sida heter det mer eller mindre, Wilmer för att det är det enda vi båda tycker är fint. 

Helst skulle jag inte vilja ha något mer än Wilmer, ett namn räcker gott och väl tycker jag men man får ju kompromissa lite. I min familj har vi bara ett namn, i makens har de tre så då får våra barn två :)

[Thiah]
0

Vi har bestämt att Bobfloyd ska få namnet Joel Mathias. Joel för det är ett namn vi båda gillar , finns ingen i närheten som heter så och det funkar på både svenska och finska. Mathias är sambons brors mellannamn och det tyckte vi var fint och roligt att ha med. Ingen av oss har nått speciellt släktnman. 

Det har varit svårt att hitta ett namn vi båda gillar som ingen av oss associerar till nån vi jobbat med (båda jobbar ju på förskola) eller på annat sätt var bekanta med (nån musiker eller kändis t.ex.)

Zvintos
2

Birk Balder heter han. Anledningen är att vi båda är väldigt förtjusta i fornnordiska namn. Maken gillar namnet Balder, men jag vill inte ha det som förnamn så vi gjorde kompromissen att han fick det i andranamn. Så det blev Birk i förnamn.

Niini
0

Sonen heter Edward för det var enda namnet maken godkände efter att han hört det ;) Sen har han även två mellannamn, det ena efter min morfar och farfar och det andra är samma som makens mellannamn.

PogoPedagog
0

#7 Jag är bara nyfiken. Uttalar ni det Edd-vard eller Eed-vard? Fint namn i vilket fall.

Niini
0

Långt E i början :) Gillar det också, svårast för oss var att maken ville ha ett namn som fungerar även utomlands (där försvann många bra iom att nära hade såna namn). Många annars fina namn föll okcås bort för jag bara associerade dem med nån åldring som jag skött.

Ria74
0

Dottern heter Molly Kristina Maria.

Molly är hennes alldeles egna namn, jag tyckte de var ett vackert namn och vi känner ingen med det namnet.

Kristina är efter sambons mamma. 

Maria är efter mig, min mamma, min mormor och min mormorsmor som alla hetat Maria i första, andra eller tredje namn.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Allumania
0

Får vi en som så heter han: Torbjörn Bror-Jacob Får vi en dotter heter hon: Victoria Louise Andra namn som vi ev använder om så käns är: Stig, Elina, Clas o Lucia.

jmkforlajjf
1

Våran dotter heter Jacqueline Heaven med Jacqueline som tillttalsnamn. Både jag och hennes pappa börjar på J, så vi ville ha ett ovanligt namn på J, Heaven heter hon i andranamn för att hedra min mamma som dog när jag var liten, samt min bästa väns mamma som dog i cancer för några år sen.

fridaas
1

Dottern heter Alwa Johanna, Johanna är mitt andranamn. Blir det en flicka denna gången har Alwa bestämt att hon ska heta Nova, andra namn är inte bestämt, sambon vill Agneta efter sin mamma men jag vetinte om jag håller med :P Blir det en pojk blir tilltallsnamnet Noel där vet vi inte andranamn heller.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

PogoPedagog
0

Vår son heter Bastian Olov.

Bastian dök upp på BB och hade aldrig nämnts överhuvudtaget innan men så såg han ut att heta. Vi funderade på Valdemar innan men han såg inte ut att ha ett så långt namn tyckte vi.

Olov heter både sambon o sambons far, samt att min far heter Olof vilket ju egentligen är samma namn.

Om den vi väntar nu blir en flicka funderar vi på Miranda  men det återstår att se.

mollyt
0

Vi väntar inte heller barn ännu men har pratat namn. Som flicka kommer hon få heta Linnéa då både min sambo och jag har det som släktnamn - men bara i mellannamn för det finns så många Linnéa i vår omgivning! ;) Tilltalsnamn blir Miranda eller Tuva. Jag föredrar själv Miranda - alltid tyckt att det är jättefint! Om det blur en pojke så är vi inne på Jonatan, William eller Oskar. Sen är jag väldigt(!) förtjust i fornnordiska namn, tyvärr inte min sambo i samma utsträckning så vi får väl se…kanske bara blir fornnordiska mellannamn! :)

malinroth
0

Min gosse heter Nils Martin Svante. Nils efter min pappas farfar, Martin efter min morfar och Svante är hans tilltalanamn som han fick för att det är fint och passar honom :)

Emelie-E
0

Benyamin Nihlo heter min son. Nihlo var namnet jag ville att sonen skulle heta, men när han kom ut så såg han inte ut som en Nihlo. Hade inga andra namn på lager så min man gav förslaget Benyamin med y då jag ville ha ett annorlunda namn egentligen. Och jo visst var det en liten Benyamin som låg i min famn. Nihlo satte vi istället som andranamn. Inga av namnen är släktnamn, vi bara tog dem ur luften så att säga :)

soundtrack
0

Jag och sambon får tillökning i augusti och har hittills haft vääääldigt svårt att enas om namn. Han röstar ner mina förslag och jag röstar ner hans ;) Det vi enats om hittills är att blir det en tjej kommer hon nog få heta Alice och blir det en kille lutar det åt Carl/Karl (vi är oeniga om stavningen), även Viktor har varit uppe på tapeten. Innan jag blev gravid så var jag väldigt bestämd på att min framtida dotter skulle hete Leia, men nu när det faktiskt är dags känns det inte alls aktuellt längre.. Så kan det bli ;) Mellannamn har vi inte ens pratat om. Christina är släktnamn på min mammas sida, så det är mycket möjligt att det blir det på en tjej. Blir det en kille så blir det väl något från sambons släkt kan jag tänka mig.

[WickedAlly]
1

#5 Åh, du skulle bara veta hur hårt jag jobbade för att få genom Joel. Älskar det verkligen men maken satte sig på tvären. Tog till och med till fula knep som att få med hans mor i övertalningskampanjen men det hjälpte inte :(

em.nord
0

Nu är vi inne på Astrid för dotter och Tor för en son :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Thiah]
0

#19 Här är det sambon som kom på det 🙂

soundtrack
0

#20 Haha, jag vill att vår ev dotter ska heta Astrid, sambon tvärvägrar. Och han i sin tur vill gärna att en ev son ska heta Tor och där tvärvägrar jag ;)

em.nord
0

#22 haha där ser man :) ni har ju fel båda två ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

mallan-nog
0

Jag och sambon har varit väldigt överens om med vilka namn vi vill ha. Vi ville båda ha namn som är hyfsat ovanliga, men utan att vara konstiga/svåra och gärna fungera bra utomlands. 

Vår lilla kille har fått namnen Ted Arvid Mathias. Ted var både jag och sambon rörande överens om då vi båda älskar HIMYM-serien. Arvid kommer från sambons morfar, ett namn som jag tyckte var väldigt sött samtidigt som det är ett familjenamn. Mathias är ett namn som jag länge velat ha som tilltalsnamn till min då framtida son, men eftersom sambons systerson heter Mathias kände vi att det blev så bra med två Mathias i samma släkt, därför blev Mathias bara ett extranamn. 

Om jag skulle få en dotter sen så har vi två tjejnamn, men vi vill ha båda som tilltalsnamn (så vi får väl hoppas på två tjejer 😉).  Men de namnen håller vi fortfarande hemliga för alla vi känner och då det är flera av mina bekanta och i familjen som är inne här och läser så kan jag tyvärr inte skriva ut dem… 🤐

mnilep
0

vi velade mellan miljontals namn men inget fastnade…

Men min sambos dotter sa helt plötsligt ett namn som jag aldrig tänkt på som bebisen kunde heta & vips så var det bestämt då hon sa samma namn som min favorit docka hette som jag hade när jag var liten. En stor docka, nästan lika stor som jag själv var och jag har kvar den än :)   i mellan namn heter hon efter faster & mosters tilltalsnamn & efternamn samma som sin storasyster :)

pernillaa
1

Oj, ja vad barnet skulle heta i mellan-namn vet jag inte men blir det en dotter kommer hon ha tilltalsnamnet Miranda. Efter sambons katt som han hade innan vi flyttade ihop.
Tycker det namnet är så fint.

Ha en bra dag! // Pernilla