Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 5977 ggr
Stj3rnfallet
0

Var vänder man sig?

Jag undrar var man vänder sig om man vill veta om man kan bli gravid eller inte?
Det är så att jag har inte ätit p-piller på snart över 1 år och ändå har inget hänt.. Visst jag vet att jag är ung, så kom inte med sånt nu.. Orkar inte med tjaffs, är nog deppig som det är =/ Ingenting har hänt och jag börjar bli orolig över att ngt är fel… Så jag skulle väldit gärna vilja veta om jag kan bli gravid eller inte och om det är fel på mig eller min pojkvän! Jag är mest rädd för att det är fel på mig.. Är det fel på honom är det ju en sak, men jag vet inte om jag skulle klara av ifall inte jag kan bli gravid.. Känns som att det gått tillräckligt lång tid för mig att vänta på att få veta..=(

Jag vill ju ha barn! Även om jag varken vill vara för ung eller för gammal.. Men när man har försökt i snart över 1 år, så orkar man inte mer =( Jag har upptäckt att jag väldigt länge kännt en tomhet inom mig och att jag saknar ngt, men det tog lång tid innan jag visste vad.. Och jag längtar så otroligt mkt efter en liten bebis, även om jag vet hur mkt jobb det blir. Ett tag försökte jag fylla tomrummet med djur, då jag älskar djur, men jag upptäckte att det fyllde inte upp tomheten =/ Fast jag älskar ju mina djur ändå =) Så de får ju vara mina bebisar nu och de blir riktigt bortskämda :P Iofs kommer de alltid vara mina bebisar.

Var ska jag vända mig som sagt för att få svar?

MaMaMade
0

Hej du! Jo, jag håller nog med om att du är ganska så ung men jag vet ju inte hur du känner så jag ska hålla tyst om det. ;)

Ring din barnmorska (altkvinnoklliniken) o tala om hur du känner det. Be att få en tid för gynundersökning o samtal. Känner din kille likadant? Man bör ju vara på samma våglängd när det kommer till att skaffa barn.

Ett år är inte särskilt lång tid att ha "provat på att bli m barn" men är man orolig ska man få hjälp, man mår inte bra av att gå o oroa sig. Vi hade väl också provat i ca 1 år då vi gick till barnmorskan. Vi fick remiss till kvinnokliniken för vidare undersökning…gynundersökning av mig o min man, lite blodprover o så. Sedan rullade det på…

Ungar är underbara men *väldigt, väldigt* jobbiga emellanåt…livet blir *aldrig* som förr, bara så att du vet! Själv är jag redo att ge bort dem minst 1 ggn/dag… ;) Skriv o berätta hur det går…lycka till!

magma
0

Första gången jag blev gravid fick vi försöka ganska precis ett år och det var tufft.

Har du "läst på" om när du har störst chanser att bli gravid? Hur du vet när du har ägglossning, hur lång menscykel du har osv? När inget hade hänt för oss på flera månader så började jag kolla tempen för att veta när i min menscykel ägglossningen skedde. Mätte morgontempen innan jag klev upp och förde "tabell" varje morgon i många veckor- när tempen gick upp ett par enheter så innebär det att ÄL har skett dygnet innan. Då är det de fakto redan för sent- men till nästa månad så vet du under vilka dagar du är som mest fertil. Lycka till!

Pernilla
0

Jag hade tur och hade en bra gynekolog som hjälpte mig/oss ganska långt. Har du någon barnmorska/gynekolog du brukar gå till råder jag dig att du börjar där. Jag vet hur deppigt det kan vara så det är extra viktigt att få hjälp av någon man har förtroende för.

Och duu, det finns massor av hjälp att få! Glad

Moondreamer
0

Vi provade i ganska precis 1,5 år efter att jag slutat äta p-piller. Men det kanske skulle vara bra för dig att söka upp en gynekolog/barnmorska och prata lite. Stress, deppighet mm kan sätta käppar i hjulen.

Lycka till!