Gifta?
Är ni gifta med er partner?
Vi hade egentligen tänkt gifta oss innan första barnet, och hade tänkt ha ett "ordentligt" bröllop med mat osv. Nu blev vi ju gravida och här om dagen insåg vi att vi kanske ska köra på och gifta oss i sommar ändå. Vi har inte pengar till det är bröllopet vi tänkt ha, men plötsligt känns en stor fest plötsligt väldigt oviktig när något som är så mycket större och viktigare kommer runt knuten… Känns nästan fånigt att jag suttit och drömt om en bröllopsfest, det bleknar och blir helt irrelevant på något sätt.
Nu är planen att ha en enkel ceremoni på någon fin plats utomhus, äta middag på restaurang med de som känner för det efteråt och sedan "rymma iväg" bara vi två direkt efter och mysa på någon långweekend. Vi har inte bestämt oss än men det lutar åt det.
Hur känner ni kring bröllop och giftermål i allmänhet, tycker ni att det är viktigt eller känns det strunt samma? Vill ni gifta er senare om ni inte redan gjort det?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Gifta sig är bara en praktisk sak, som man gör snabbt och billigt. Pengarna kan vara bättre till annat. Får vår del var huset viktigare och regler, som fanns på den tiden.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vi är inte gifta, och det är inget jag har tänkt heller.
Nej jag och min fästman och till lika sambo är inte gifta, än.
Jag har varit gift tidigare, och hade då ett stort bröllop med över 300 gäster..
Det äktenskapet gick åt skogen ändå.. 😂
Så idag är jag inte alls lika sugen på att gifta om mig. Men min sambo vill gärna gifta sig och har inte varit gift tidigare.
Jag vill dock inte har något stort bröllop i så fall utan vill hellre att vi smiter iväg på någon bröllopsresa och gifter oss där, typ.. en alope helt enkelt i hemlighet.
Det viktiga är ju liksom inte festen utan själva äktenskapet som jag ser det nu mer..
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag och sambon hade tänkt gifta oss innan bebisen kommer men sen sa sambon att han väldigt gärna vill att vi ska kunna åka iväg med lite vänner och ha fest nä vi gifter oss så vi väntar. Vi ska gifta oss borgerligt, äta lunch/middag med våra närmaste och sen samma dag eller dagen efter ge oss iväg på typ en endagskryssning eller liknande med vänner. Det är ett passande bröllop för mig. Kanske vi har t.o.m slår ihop bröllop och namngivning för sonen. Har redan gått igenom ett kyrkbröllop och storkalas och det är inget jag egentligen någonsin varit sugen på.
Vi gifte oss väl främst av juridiska skäl. Ingen utav oss ville ha något stort kyrkbröllop, utan vi höll det enkelt. Det blev vi och vår närmsta familj som begav oss till rådhuset och efteråt gick vi ut för att äta. Vi var nöjda med dagen och det är huvudsaken. 🙂
Vi gifte oss samma dag som jag gick in i vecka 24. Vi hade planerat att gifta oss (dvs. ordentligt bröllop med vit klänning och hela köret) på våran femårsdag, barnet skulle då vara 2-3 månader. Men jag fick sån ångest över att allt skulle "perfekt" och vi visste ju inte när barnet skulle komma, hur jag skulle må efteråt osv, så vi gifte oss i hemlighet istället :P Hade kombinerad bröllopsfest och namngivelse på femårsdagen istället. Lååångt ifrån det bröllopet jag "alltid" tänkt mig, men otroligt skönt att vi gjorde som vi gjorde, även om det blev en del sura miner från familj som inte fick vara med på vigseln.
/Christine
För mig var giftemål viktigt för att viga sig inte bara till varandra med ord som vi gjort förut men också inför gud 😊
För oss kostade bröllopet ca 14000 då inräknat bröllopsresan (som kostade ca 7000 det fick vi i bröllopspresent)
Vi gifte oss på vår gård på en plats vi kallar för "kyrkan" bröllopsklänningen gjorde min moster ringen är ärvd, blommorna plockade jag på morgonen, frisur gjorde jag och mamma tillsammans, hade lunch (som mamma gjorde) för dom alldra närmaste som var med på vigseln, sen kom de andra gästerna (tex kusiner m.m.) vi åt tårta (som min moster gjorde), sen på kvällen grillade vi (vi hade grillar och grillkol, alla andra kom med eget att grilla då vi har massor av specialkostare i vår familj).
Perfekt för oss men inte för dyrt.
l'm back
Vi är inte gifta, men förlovade (förlovade oss i december 2013). Vi vill gifta oss någon gång i framtiden, men det kommer nog dröja många år till. Jag vill känna att jag har råd att gifta mig och ha det bröllopet jag drömmer om, och just nu prioriterar vi att köpa hus istället. Så när det är husköpet är klart får vi börja spara igen. Vi kommer att gifta oss borgerligt, jag skulle gärna gifta mig utomhus :) och jag vill ha ett stort bröllop och inte känna att vi måste snåla och spara in på grejer. Att vi nu väntar barn är inget som stressar oss i gifta-oss-avseendet.
Vi gifte oss när dottern var 2½ år
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vad härligt att fler tänker på samma vis som vi! :) Har nog suttit för mycket på ett visst bröllopsforum, och fått för mig att alla tycker det är lika viktigt med stor bröllopsfest. Karln min är jätteglad att jag ändrat inriktning. Han vill hemskt gärna gifta sig med mig men har alltid tyckt att det känts jättekonstigt att det ska kosta tusentals kronor. "Är inte det viktiga att det blir vi på alla vis? Är det andra verkligen nödvändigt?" Nej, har ju insett nu att det inte är det. Bröllopet kändes viktigt ur bekräftelsesynpunkt innan men vi behöver ingen bekräftelse, vi har varit ett par i fyra år och älskat varandra genom himmel och helvete. Nu är det en liten kärleksräka på väg och vem fasiken behöver andras bekräftelse då?! Har ett ljuvligt tyg i källaren som jag tänkt sy klänning av, en söt kort klänning som går att använda igen sedan. Ärvd ring har jag redan, och hår och smink gör jag själv. Karln får köpa ett par finare byxor och en väst bara så är det "done and done"! Det enda som är trist är att drömplatsen för vigseln skulle innebära att min farmor inte kan komma :( Det är inte handikappanpassat så vi måste hitta något annat ställe.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 Lycka till!
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vi är inte gifta…. Dock förlovade. Har dock planer på att överraska på dopet som lär bli i september. Har pratat med min syster om detta som var mer än villig och hjälpa till. Inget stort. Närmsta släkten bara, ca 40 personer. Sen mat efter det. Vill inte alls ha med stor fest, 100 pers och så…. Extremt roligt och gå på såna bröllop men inget jag vill ha själv. Gillar inte att stå i centrum alls.
Vi är inte gifta, planerar inte att göra det innan bäbis kommer. Dock planerar vi att gifta oss, nångång. Egentligen hade det väl varit smidigt att gjort det nu innan bäbis kommer, för det praktiska som blir så mycket enklare. Men sambon vill ha en fest (vilket jag inte bryr mig om) och det har vi inte tid, ork eller pengar för nu. Jag vill hellre lägga pengar på hus. Så jag vill gärna vänta med att gifta oss tills vi har kommit i ordning i livet, köpt hus och allt. Samtidigt hade det även där varit mer praktiskt om vi gift oss redan nu. Men som sagt, det där med fest vill vi ha och då får det vänta.
Har ibland funderat på om inte man kan ha ett litet pyttebröllop nu och sen ha en större fest om några år. Samtidigt tror jag det är många som skulle bli besvikna om vi gifte oss och inte lät folk vara med.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vi är inte gifta, men förlovade. Planerar inte att gifta oss inom den närmaste framtiden. Kanske blir det nån gång, kanske inte. Giftemål är inte så viktigt för oss.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Vi ha varit förlovade i några år nu och kommer att gifta oss någon gång, men vi prioriterar andra saker först. När det väl blir så blir det borgerligt och förmodligen med en fest.
Vi gifte oss i höstas, när jag var i vecka 13. Men gift oss då hade vi gjort även om bebis inte var på gång, nu råkade det bara bli såhär eftersom jag blev gravid såpass fort. Fast den lilla gjorde att det kändes ännu viktigare. Jag vill att vi ska ha samma efternamn allihop och jag vill att jag och gubben ska vara varandras närmaste anhöriga även på papper.
Smet iväg till stadshuset med tre vänner och gjorde det, tog knappt 10 minuter allt som allt. Men det var perfekt för oss, båda avskyr att stå inför massa folk. Sen åt vi lunch på en restaurang i närheten.
Efter det åkte vi hem och ringde våra föräldrar och berättade det hela, innan var det bara vännerna som var närvarande och två andra vänner som visste att vi skulle göra det. På kvällen åt vi pizza, såg en film och hade sex, haha. Väldigt glamoröst ;) Men vi skulle inte vilja haft det på något annat sätt, det viktigaste är att vi nu hör ihop på alla sätt och vis.
Vi är gifta sedan snart 3 år tillbaka :)
Vi gifte oss när dottern var 2 månader och det var mest för att underlätta allt när man köper hus och har lån och ja om de händer nått med någon av oss så kändes de viktigt att vi gifte oss men min man har aldrig velat gifta sig och jag vill inte vara i centrum det är inget för mig. :-) så jag fick med mannen på en hemlig mysig vigsel i stadshusrt med två vänner som vittnen sen åt vi god mat. :-) familj blev inte jätte glada över att inte få vara med men vi ville inte ha nått annat och dom vet hur vi är med att vi hellre lägger pengar på hus mm. Så nu efter 4 år som gifta och firar 10 år sen vi blev tillsammans och har stort hus med 3 barn så funkar enkelt väldigt bra. ;-) Lycka till.

Vi har varit gifta i 4 år och sonen är 3år. Vi gjorde det i hemlighet och mest av allt gjorde vi det av kärlek, hade inga tankar på annat. Hade inga tankar på att bli gravida heller men det blev vi bara en månad efter vi gifte oss :)
Vi är inte gifta. Han ville egentligen vara gift innan han fick barn men eftersom graviditeten kom som en överraskning så har det inte blivit så.
Jag vill egentligen inte gifta mig, det har inte varit min tanke eller önskan alls. Men efter min systers pojkvän som hon har 4 barn med gick bort, så hade det varit mycket simplare med allt om dem hade varit gifta, vad jag har förstått.. Så med andra ord så skulle jag kunna gifta mig när jag fått barn, så vi får väl se.
Men först å främst får han se till o komma med förlovningsringen tycker jag! ;D
För oss är det precis som för TS. Båda ville gifta oss innan vi funderade på barn men vips så var jag gravid. Om det bara hade varit upp till mig hade vi väntat med giftermål pga av att vi bara varit tillsammans i några månader… Men min kärlek kommer från Indien så det blir ju ett ramaskri om vi får barn utan att vara gifta därför planerar vi att göa det i vilket fall. Allt känns så rätt mellan oss så jag har inget emot det.
Jag ville ju ha ett bröllop dit släkt och vänner kunde komma och fira med oss men pga ekonomin blir det inte så nu. Tänkte bara ha två vittnen men sen sa min moster "våga inte gifta er utan att jag får vara med" och sen har det kommit önskemål om det från andra håll också så vet inte riktigt hur det blir… 🤪
Jag tycker detta är en jättejobbig situation, jag vill inte att alla ska tänka att vi bara gifter oss för att vi ska ha barn… men men, vi vet att vi älskar varandra och han hade friat innan jag blev gravid (dock utan att jag hade svarat honom ordentligt) och det är ju det viktigaste! 🙂
Hans släkt och vänner finns ju i Indien och därför tänker vi att vi ska gifta oss där en gång till sen och då kan vi ju ha en fest i Sverige när vi kommer hem där i från 😉
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Jag ville ha ett riktigt fint bröllop innan jag blev gravid, men så blev det inte. Det fanns inte tid, och vi hade inte pengar för det heller. Nu känns det rätt irrelevant, ungefär som du beskriver det, TS. Min sambos bror ska gifta sig i sommar och planerar ett riktigt stort bröllop med nästan 200 gäster. Ju mer jag hör om det, desto mindre vill jag ha ett sånt bröllop själv. Det verkar kosta så otroligt mycket, och av någon anledning ser jag inte riktigt poängen. Egentligen skulle jag vilja åka till Gibraltar och ha ett smygbröllop, men min svärmor skulle bli jättesur om hon inte fick komma. Nu är jag sugen på ett överraskningsbröllop i samband med vår sons namngivningsfest, men vi vet inte riktigt när den blir av. Vi har en hel hög bröllop i sommar, så släkten orkar nog inte fira mer.

Vi jobbar på bebis men har dessvärre inte lyckats än.. Vi gifte oss på pingstafton 18/5-13, en kyrkligvigsel men bröllopsfest efteråt. Vi hade bara närmsta släkten så vi var ca. 40 personer, Vi gjorde det för att vi såklart älskar varandra men just för att vi ville bli ett på alla vis :) Mitt motto för bröllopet var "Vackert men enkelt", vi hade personlig fotograf som följde mig från tidigy morgon till sent på natten (makens moster som är fotograf) och allt från blommorna till tårtan var köpt/hyrt runt om där vi bor och från människor vi känner väl så allt var i våran mening perfekt och gick på ca 25 000:- Och då ska tilläggas att min klänning var min "drömklänning" men släp och pärlbroderi och hela kittet och den köpte jag måttsydd efter mig för 2500:- och då lyckades jag få underkjolen gratis så när jag fick den var allt perfekt ;) Med detta inlägg menar jag att det inte behöver bli så dyrt även om man har sitt drömbröllop sen ska tilläggas att vi båda är enkla människor men ett bröllop är för oss speciellt så vi satsade och i juli -13 köpte vi oss våran gård så allt går om man bara ger sig tusan på det :)
Vi är inte gifta men det ska väl bli nån dag antar jag ;) Vi vill inte ha kyrkligt bröllop utan mer en härlig fest för alla vi känner utan de traditionella bröllopsreglerna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi ska gifta oss men inte bestämt när än :) blir inget dyrt eller överdrivet men ändå en fest att fira! För att vi älskar varandra och även att inse, lättare juridiskt om något gud förbjude skulle hända.