Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 11916 ggr
CelsiusT
2014-02-01 10:53
0

Gekås Ullared

Nu börjar vi planera för en resa till Ullared och shoppa lite på Gekås. Vet inte riktigt än när vi kommer iväg. Troligtvis efter nästa lön, dvs i slutet på februari/början på mars. Men kan bli tidigare, beror på vilken dag som passar både oss och svärmor.

Så nu vill jag veta vad ni har för tips på vad som är bra att köpa på Gekås både sånt som kan vara bra att ha under graviditeten och sedan till bäbis.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
2014-02-01 11:31
0

Jag köpte åkpåse, babygym, nappar, bestick, sängkläder, handduk med huva och sån där stol att sätta bebisen i när man duschar el badar. Till mig blev det trosor, strumpor och bh:ar då allt växer.

[jnordstrom]
2014-02-01 13:04
0

Sängkläder, täcke, kudde och spjälskydd osv var väldigt prisvärt när jag var där! Fick var jag besviken på bäbis kläderna, bara opraktiska med hårda sömnar och liknande! Men sortimentet ändras ju hela tiden! :)

[WickedAlly]
2014-02-01 14:37
1

Vi köpte badbalja med insats (betalade runt 160 för båda delar, precis samma grejer kostar över 400 (!) på babyringen här), sen ställning till baljan, badcape som matchar baljan, nappar, spegel att ha på nackstödet i bilen, dregglisar och baskläder. 

Tror att vi inte kommit undan med mindre än det dubbla om vi skulle köpt det här i bebisbutiken. Ångrar att jag inte köpte mer "bra-att-ha"-grejer som nappflaska, flera handdukar och sånt. Men vi hinner kanske dit en gång till innan det är dags :) 

Sängkläderna var billiga, hittade likadana som jag redan köpt på annat ställe för halva priset. Och amningskuddarna var också rätt billiga såg jag.

Till mig blev det underkläder och några tröjor, fanns inte så mycket mammakläder men ganska många längre, stretchiga toppar och det funkar ju lika bra. Och så kan man ju ha dem efteråt också :)

ChristineL
2014-02-01 15:48
0

Jag har hört att leksaker kan vara billigt där, tex om man vill ha mycket brio eller fisher price som kostar lite mer i andra butiker. Utbudet varierar dock vad jag har förstått men barnkläder ska det tydligen vara bra kvalité på där.

Praefatio
2014-02-01 19:23
1

Nu var det ett tag sedan jag var där, men var och suktade lite efter bebisgrejer redan då. Minns också att det fanns väldigt mycket babytextilier som sängkläder, spjälskydd, kisskydd, skötbädd, fina filtar, handdukar, tvättlappar, dregglisar, gosedjur och sånt. Även basicgrejer som nappflaskor, baljor och sånt. Tror däremot inte att jag såg så mycket möbler (spjälsäng osv) och tittade inte så mycket på kläderna men har också hört att de mest har väldigt basic kläder som bodys och sånt.

De har kanonbra underkläder i alla fall, Salming till bra pris t.ex. Kommer man in bit bortifrån kan det vara värt att ta en sväng förbi Freeport i Kungsbacka också, det ligger någon timme norr om Ullared. Där har de outlets, bland annat Abecita (=jättebra underkläder) och en POP-butik.

#4 Ja, märkesleksaker är mycket billigare där! Mycket hittar man för halva priset. Utbudet varierar hela tiden eftersom de tar in i partier, så hittar man något en gång som man älskar så ska man köpa på sig för det finns inte alltid kvar nästa gång :)

CelsiusT
2014-02-02 19:35
0

Tack för alla bra tips ;P

Några fler som shoppat babygrejer på Gekås?

MusCarro
2014-02-03 08:49
0

Nappar och flaskor är ju väldigt billigt där! Sedan babykläder har jag alltid köpt mycket av där! Väldigt bra kvalité och bra pris :)
Amnings BH:ar är bra där också. Mjukiskläder till när man blir större :P

Till bebis har de väl egentligen det mesta till bra pris. Måste dock tipsa om att kolla bland gravidkläderna och köpa deras leggings med "magen". Otroligt sköna och typ halva priset mot HM :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

CelsiusT
2014-02-03 11:00
0

#7 Bra tips =)

Hur är det här med flaska? Ska man köpa det och isf vilken typ? Eller ska man vänta och se om man får behov av det?

MusCarro
2014-02-03 11:13
0

Flaskor behöver du ju till vatten och annat sedan, plus att det kan alltid vara bra att ha ifall man pumpar ur osv :) jag köpte ett helt gäng :P även en jättebra, billig bröstpump :) Jag har MAM's flaskor och nappar :)

Caroline Nygren

CelsiusT
2014-02-03 11:36
0

#9 Jo… Så det är lika bra att köpa det redan nu? Långt innan bäbis kommer? Det är inte så att man vill veta vilka behov man (bäbis) har innan man handlar?

Vad är fördelen/nackdelen med olika flaskor?

Känner att jag är lite dåligt påläst inför gekås-resan, vet inte vad det är jag behöver och har noll koll på priser så vet inte vad som är bra pris osv. Känner att det står så mycket på nätet om allt man måste köpa, men jag ser inte vitsen med ens hälften av det. Och känner att vi har inte så bra ekonomi att jag kan köpa om ifall att, utan jag vill veta att jag behöver det och att jag då dessutom köper rätt grejer som passar oss direkt. Så man inte måste köpa dubbelt eller så. Hur vet man vad man verkligen behöver ha och vad som passar just oss?

MusCarro
2014-02-03 11:51
1

Självklart behöver du inte köpa massa flaskor och sånt innan då. Men jag köpte MAM's bröstpump där nere för typ 200kr billigare än i affärerna. Och då ingick två flaskor i det paketet så det kan vara en bra och lagom investering faktiskt. Där har du ett startkit liksom :)

Caroline Nygren

Praefatio
2014-02-03 12:06
0

#11 Vad kostade setet? Celsius, du är ju hästägare :P Samma sak att få bebis som att köpa häst. Visst kan man köpa bara det viktigaste, och mycket kan verka onödigt i början (jag skrattade när folk sa att jag borde skaffa basic hovslagargrejer för tappskor…) men sedan inser man att det var ganska bra trots allt :) Håller med om att det är jättesvårt att veta vad man behöver dock… men iom att du bor lite avsides så kan det nog vara skönt att ha "det mesta" hemma så man slipper handla online sedan. Om man har råd att köpa "det mesta" såklart :) Vet hur det är att gå på budget! Det gör vi med. Men gekås är verkligen fantastiskt för oss som inte har så mycket pengar.

JeFo
2014-02-03 12:53
0

Oj allas behov är olika… Jag köpte en dyr bröstpump till första dottern. Fungerade inte alls för mig. Gick snabbare att göra för hand. Så där rök 1000kr. För andra fungerar det jätte bra och är värt varje öre. Tror allt på gekås har bra pris. Tror inte jag hittade något som var dyrare än i butik. Finns ju alltid olika alternativ. Sitter det exempelvis huvhandduk så finns det kanske tre sorter i olika prisklasser. Kolla deras sida och sök på bloggen. De har många bilder på babyavdelningen.

MusCarro
2014-02-03 13:09
0

#12 Den bröstpumpen tror jag att jag gav en max 300 för :) Grön och fin med två flaskor i olika storlek. Helt klart värt! Använt med glädje kan jag säga! 👍

Caroline Nygren

Praefatio
2014-02-03 13:18
0

#14 Oj, ja det var ju verkligen billigt! 😮

CelsiusT
2014-02-03 17:41
0

#11 Ja det kan ju faktiskt låta som en smart grej. 

#12 Fast jag skulle aldrig tipsa en nybliven hästägare (eller en som snart ska skaffa) att köpa hovslagargrejer, även om det är jättebra att ha för mig idag. Liksom att jag har samlat på mig så jag har säkert 10 täcken idag vilket är praktiskt att ha och byta mellan men när jag skaffade min första så ägde jag inte en enda och inte behövde jag något täcke första månaderna heller. Det är ju sånt som man kan köpa efter hand nr behovet uppstår, inte ens alla hästar som behöver täcke. Dock behöver man ju ha en grimma och ett grimskaft och gärna en borste och hovkrats så man kan ta hand om hästen. Man behöver en hink till vatten och se till att det finns hö och strö hemma om man får hem hästen på hösten/vintern/våren. Förstår du skillnaden? Det ena är bra att ha saker och det andra är faktiskt nödvändigt för att kunna ha häst, redan den första tiden.

Jag har inte massa pengar att köpa alla bra att ha saker för. Som jag skrivit tidigt, det finns 1000 tals grejer som folk säger att man bara måste ha vilket jag vet inte är sant. Jag vill inte köpa en massa som jag kanske aldrig får användning för, dels för att jag har inte ekonomi att göra så och dels för att jag tycker det känns så onödigt. Jag vill ha ett behov för det jag köper. Även om jag bor ute i skogen så är det lätt att beställa saker via internet och vi har en timme till affärerna, så skulle jag få ett behov av något så tror jag knappast att jag sitter i sjön.

Men såklart finns det en del saker som man faktiskt behöver hemma, även om det såklart skiljer lite för olika familjer. Jag har ju aldrig haft barn innan, så har lite svårt att veta vad man egentligen behöver. Medan till blivande hästägare så kan jag ge tips på vad man faktiskt behöver.

Kiwikatt
2014-02-05 07:45
0

Var inne där igår…och som jag upplyst om tidigare är utbudet av mammakläder otroligt begränsat. Tyckte inte heller att utbudet utav barnkläder var särskilt imponerande. Självklart är det värt att köpa lite baskläder, typ bodies, midjebyxor, strumpor osv. men i övrigt kändes utbudet ganska begränsat i och med mycket skrälla färger och mönster. Babyavdelningen däremot är förvånansvärt välutrustad med allt ifrån nappar till babygym, badbaljor, säkerhetsgrindar, spjälsängar och barnvagnar. (Naturligtvis även div. leksaker, filtar, skallror och snuttefiltar)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

[WickedAlly]
2014-02-05 19:56
0

#10 Hämta ut gratisboxar, jag hämtade två (mina första) idag och blev glatt överraskad. Fick två nappflaskor från olika märken, en napp och lite smått och gott. 

Då kan ni ju testa lite vad som passar er utan att lägga ett öre på det (mer än eventuell bränslekostnad till apoteken). Sen när ni hittat det som passar så kan man ju köpa fler av dessa då. Skulle ni inte behöva t ex flaska alls i början så är det ju bara att lägga undan dem.

Kiwikatt
2014-02-05 22:20
0

#18 Hur tidigt i graviditeten får man hämta ut dom då?

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
2014-02-05 22:20
0

#18 Okej, vilka boxar har ni fått så fina grejer i?

[WickedAlly]
2014-02-05 22:25
1

#19 Tror att Pampers är runt tre månader innan förlossning om jag inte sett fel, de andra har jag inte hittat någon tidsgräns på.

#20 Kronans Droghandels var riktigt fin, lade upp en bild i Babyboxtråden. Sen fick vi en nappflaska och en napp i boxen från Babytobe. Sen tänkte jag plocka med mig en från Libero från BB, sen är jag nog nöjd. 

Ska man bara välja en så ta Kronans :)

Kiwikatt
2014-02-05 22:34
0

Ska undersöka saken lite närmre då =D

soundtrack
2014-02-06 09:37
0

#21 Jag kunde inte hitta nån tidsgräns på nån av dom? Jag kunde iaf knappa in en beställning på alla 3 igår, men det kanske tar stopp när man ska plocka ut dom om man gör det för tidigt då?

[WickedAlly]
2014-02-06 11:39
0

#23 Då kanske Pampers tagit bort sin då. Tror inte att det blir.något problem att hämta ut om du kunde beställa och det inte stod något i bekräftelsemailet :)