Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 10106 ggr
emmaaaa
0

p-piller stopp.

hej!

vad jag har fattat det som så kan man få "gravidsymptom" när man slutar med p-piller?

jag slutade mitt i min karta för ca 3 veckor sen pga av så mycket slarv, fick en blödning som vara i ca 2 dagar direkt efter.

jag och min sambo har haft oskyddat sex nästintill varje dag sen dess och innan vi bestämde att jag skulle sluta och faktiskt satsa på att skaffa barn. genast börja jag få alla de där symptomen och jag trodde verkligen jag va gravid men testen visa negativt. efter några dagar försvann alla "tecken", nu ca 3 veckor senare börjar jag få ont i ryggen igen och vääääldigt ömma bröstvårtor, gör mer och mer ont för varje dag och jag har aldrig haft ömma bröstvårtor innan jag börja med p-piller eller när jag åt dom. och som sagt jag och min sambo har oskyddat sex varje dag, fått mycket mer flytningar, gör lite ont när vi har sex men testen visar fortfarande negativt.

jag misstänker att kroppen fortfarande är lite knäpp efter p-piller stoppet, eller va ska jag tro? kan jag va gravid fast att testen visar negativt, eller är mensen på g… 

hur lång tid tog det för er innan ni vart gravida efter p-piller stoppet? :)

OlgaMaria
1

Om du är gravid kan det mycket väl vara så att det är för tidigt för att det ska synas på testen. Man behöver ha varit gravid ett par veckor kanske innan det syns på testen. Det kan också vara omställning som märks i kroppen för att du slutat med p-piller så nyligen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emmaaaa
0

#1 tack för ditt svar :) det är lite så jag tänker också, men vart lite fundersam när "symptomen" kom tillbaka efter att det känts så lugnt i kroppen de senaste veckorna. men det kanske kan hålla på att spöka ganska länge till och från? :)

imorgon är det 1 månad sen jag sluta ganska exakt.

[Thiah]
0

Jag blev gravid cirka 5-6 veckor efter piller stoppet. Jag hade lidit av symtom långt innan det och min kropp blev efter en massa år knäpp men mina symtom slutade direkt när jag slutade med pillren. Nästa gång jag fick dem så var jag gravid.

ChristineL
0

Jag hade p-stav och det tog två år och ivf för mig att bli gravid.

emmaaaa
1

Okej :) men om vi skulle säga att jag nu va gravid så är det alltså möjligt att jag kan känna av symptomen innan det visar positivt? Det är just att jag har så otroligt ömma bröstvårtor som gör att jag börjar tror att det kan va så att jag är gravid eller så leker kroppen/hormonerna med mig igen pga stoppet :) Men jag har inte fått någon riktig mens än, men kan man ha ägglossning utan att få mens? Eller jag kan ju iofs haft ägglossning utan att jag vet om det och blivit gravid?

OlgaMaria
1

Svaret på alla frågor är Ja. :)

emmaaaa
0

#6 haha ;) men jag får avvakta och testa snart igen! Men den 5/2 ska jag göra ett cellprov, kan det va skadligt om det visar sig att jag är gravid men det är för tidigt att se?

ChristineL
0

#5 - Ägglossning får man ju innan mensen kommer ;)

#7 - Cellprov gör man antingen tidigt i graviditeten eller på efterkontrollen, så det lär inte vara skadligt om du skulle vara gravid.

ChristineL
0

Dessutom så kan ömma bröst vara tecken på ÄL.

emmaaaa
0

#8 jaaha, amen dåså :) fick för mig att det stod att man inte kunde göra cellprov om man va gravid eller hade mens. jo jag vet och man kan väl få ömma bröst innan mens också? Men jag har aldrig nånsin haft det innan. Första gången det är såhär, men det kan ju mycket möjligt va så nu efter p-piller stopp, kroppen kan väl reagera annorlunda nu än va den gjort innan :)

emmaaaa
0

#8 haha jo jag vet ;) men jag vet inte när jag har ägglossning och inte heller när mensen ska komma :)

ChristineL
0

#10 - Jag gjorde cellprov vid inskrivningen runt vecka 10 så det går alldeles utmärkt :) Har du fortfarande inte fått positivt på något test så prata med bm om det när du ändå ska dit :)

Hur kroppen reagerar på olika saker är ju så otroligt olika från person till person. Innan vi började försöka hade jag inte alls reflekterat över hur kroppen betedde sig vid olika tidpunkter före/under/efter ägglossning/mens. Och man behöver inte ha några symptom alls för att vara gravid.

Zvintos
0

För mig spökade hormonerna i ett halvår efter pillerstopp, med bland annat ömma bröst och bröstvårtor, uppblåsthet, konstig känsla i kroppen, ökade flytningar etc etc. Dessa "symptom" kom och gick och främst mellan ägglossning och mens. Men det tog 1½ år från pillerstoppet (åt Cerazette) innan vår son blev till. När det väl var på riktigt så hade jag faktiskt bara ett symptom till att börja med och det var att jag kände mig febrig. De andra symptomen kom senare.

emmaaaa
0

#12 jaha okej :) ja jag tänkte det så får vi se vad hon säger :) nae precis, jag har inte tänkt speciellt mycket på det heller förens nu när jag trodde jag va gravid och börjat googla på allt haha. jag har alltid haft mensvärk någon dag innan mensen kommit och det är allt. jag har varit gravid en gång innan men gjorde då abort, men då vart jag sjuk först som i influensa sen låg jag och spydde konstant i en månad ca. men det va allt jag kände av då.

[Thiah]
0

Jag gjorde ett cellprov i vecka 5-6 och det gick fint. Hade en väldigt kunnig läkare som tog det.

emmaaaa
0

#15 skönt att höra :) men om gravtestet fortfarande visar sig negativt och jag fortfarande känner så som jag gör nu, finns det någon möjlighet för bm att se om jag är gravid på annat set? eller är det bara att vänta och se som gäller nu? haha.

JeFo
0

Jag fick inte göra cellprov då jag passerat v12. Man ville inte röra tappen i onödan då sa de till mig. Jag har samma symtom vid mens som när jag är gravid. Så jag har också trott att jag varit gravid fastän jag inte varit. Blivit gravid med alla tre inom tre månader efter pillerstopp.

ChristineL
0

#16 - Jag tror att det går att se på blodprov, men är inte säker

emmaaaa
0

#17 ja okej, får se va bm säger på onsdag. Tänkte ta ett nytt gravtest imorgon för att se om det visar något :) spännande att höra hur olika det är för folk, att det går så snabbt för vissa och tvärtom.

emmaaaa
0

#18 okej :) men jag ska ju iväg på onsdag så bm få se hur det ligger till mm. Men jag har känt några dagar att det känns annorlunda "där nere", så jag tror jag fått svamp. Behandla mig emot det igår kväll så nu känns det bättre :) jag har sällan svamp, fått det två gånger tidigare med då är det för jag ätit antibiotika. Men även detta kan kanske bero på alla konstiga hormoner som blivit efter p-piller stoppet? Känns också idag som jag har en svag mensvärk liknande värk. Så får la se om mensen dyker upp snart :)

[Catteklina]
0

Var i v. 6 men fick ändå inte göra cellprov pga. missfallsrisken enligt gyn. Samma för min syster. Så hör innan då det finns olika rekommendationer tydligen. Första barnet blev till på första försöket efter pillerstopp, hann aldrig få tillbaka min mens ens :P Symptom hade jag både under tiden med minipiller och ett tag efter stoppet. Riktiga grav.symptom fick jag några dagar innan plusset kom. Lycka till :))

JeFo
0

HCB heter det värdet man kollar med blodprov. Detta är väl dock något som används för att hålla koll på såna som har hög missfallsrisk. Man kollar varje vecka för att se att värdet går upp och inte ner. Tror inte man gör dessa testar på vem som helst… Min syster har haft problem med mage och underliv men det hittar inge fel. De misstänkte att hon var gravid men iaf var det för tidigt för att se alls och hon fick bara avvakta. Så var inte fallet och då hade hon stundtals rejäla smärtor men man kollade inte hcb.

emmaaaa
0

#21 jaaha okej :) men då ska jag prata med henne innan vi börjar med cellproven så får hon avgöra vad som är bäst. jag är ju kanske inte ens  gravid men jag blir så fundersam över mina bröstvårtor, dom gör så otroligt ont  har som sagt aldrig någonsin haft ont i tuttarna innan mens eller nått och svamp i underlivet har jag heller inte haft innan, förutom när jag ätit antibiotika då. och min rygg gör också mega ont, får nästan som kramp ner mot högra skinkan haha.  men det behöver ju inte betyda något, bara alla hormoner efter stoppet.

tack :)

mallan-nog
2

Jag blev gravid redan två veckor efter att jag slutat med P-piller. Hade inte fått någon "riktig" mens så när mensen var två veckor sen (6 veckor efter sista kartan) gjorde jag ett grav-test, men det var då negativt. Jag hade då börjat bli lite öm i brösten men tänkte att det är väl nå hormoner som spökar iom p-piller stoppet. 5 dagar senare testade jag igen då jag fortfarande var osäker & tänkte att det kanske var något fel på testet eller att jag gjort något fel, men även det testet var negativt. Efter ytterligare 6-7 veckor hade mensen fortfarande inte kommit & brösten var då rejält ömma, så jag köpte ett bytt test. Nu var det rejält positivt! Så hos barnmorskan räknade vi att jag borde ha blivit gravid efter de negativa testerna, men på RUL visade det sig att jag redan hade varit gravid redan vid de första testerna & de räknade ut att han som blev till knappa två veckor efter sista pillerkartan!

emmaaaa
0

#24 men oj va lustigt att det kan bli så :) och precis så du beskriver tänker jag själv att det kanske är, så jag jag testar nya test hela tiden. Köpte hem ett 20 pack från en sida som jag nu inte minns namnet på :) men hur kan det bli så egentligen? Att gravtestet inte känner av efter så lång tid?

OlgaMaria
0

Det är olika för olika personer. Hos vissa kan det dröja riktigt länge innan gravtest visar positivt. Men jag menar, förr eller senare får man veta hur det är. Försök tänka på annat och kolla gravtest med åtminstone en vecka emellan. Ingen vits att kolla var och varannan dag.

emmaaaa
0

#26 ja okej. nae jag vet, men det är svårt att låta bli ;)