Namntråd
Hej på er!! Tänkte vi tillsammans kunde starta en namntråd där vi kan dela med oss och ta del av varandras namntips till både flickor och pojkar. Jag tycker själv att det är klurigt att hitta fina och annorlunda namn. Har kollat runt på nätets många namnsiter men tycker inte det finns så många orginella namn som faller mig i smaken…det vill ju till att ha några på lager eftersom man inte vet vad det är för en liten person som kommer ut när det är dags. Min make är utav åsikten att det är onödigt att förbereda namnlistor, han menar helt enkelt på att man ändå inte får svaret innan pyret kommit ut :P Jag däremot tycker det är mysigt med planeringen och namntankarna… Han vill inte heller veta könet på pyret utan vill bli överraskad, medan jag vill veta (förveten och nyfiken som man är)… Så planen är att han får gå ut medans jag får reda på könet om två veckor på RUL =P På så vis får han sin överraskning och jag får veta och eftersom jag ändå älskar könsneutrala kläder, inredning och färger så blir det ändå inte avslöjat. (Ev. Klänningar och kjolar får jag väl helt enkelt gömma) Hahaha Okej, nu till mina favoritnamn…tänkte dela med mig av fyra flicknamn och fyra pojknamn samt svågrar och svägerskors namnval som jag tycker om men som då tyvärr är upptagna =D Flicka: Coraline Brielle Majken (Mayken) Sigrid Pojke: Wilgot Aron (Aaron) Rasmus Edvin (Edwin) Svåger (makens bror) och svägerskas barn: Ozzy Levis Liv Svägerska (makens syster) och svågers namn: Flora Lydia Själv heter jag Isabelle och min bror heter Adrian. Mamma brukar skämta om att vi är döpta efter en husvagn och dess förtält (Isabella-husvagn, Adria-förtält) =P Oj vad långdraget det blev nu, hoppas ni orkar läsa allt och att flera hänger på! =P
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Min systers barn heter Atle hans halvbröder heter Grimm och Assar. Så det är fornordiskt tema själv, heter jag Åsa så jag passar in där med.
#1 Atle hette min idrottslärare i grundskolan =P Är du med gravid?
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Jag blev tipsad om den här sidan http://www.behindthename.com/themes.php
så tipsar vidare ;)
/Christine
Vår lillkille heter Edward. Andra förslag var Adrian, Liam, William.
Jag är historienörd så här blir det fornnordiska namn. Finns många vackra flicknamn, är extra förtjust i Astrid/Ingrid/Sigrid men även Jorunn och Idun kommer has i åtanke. Yrsa är tyvärr upptaget på nära håll, annars hade det varit Namnet. Pojknamnen är svårare. Antingen är de inte riktigt rätt utan har dåliga kopplingar för oss (Gunnar, Ragnar, Björn), eller så är de FÖR exotiska och svåra (Njall, Njord, Hravn, Mimer…) och vi vill inte ge ett namn som barnet är dömt att alltid behöva upprepa tusen gånger innan folk fattar. Loke är fint men vill inte döpa efter den guden. Även här är den självklara favoriten, Einar, upptaget på nära håll. Just nu lutar det åt Vidar, det är vackert, mjukt och vanligt… men nästan lite För vanligt. Eller Alvar… Vi får se om vi gifter oss i sommar innan bebben kommer. Blir kanske lättare när man kan relatera till ett efternamn, vi funderar på att ta ett nytt. Svårt och kul är det i alla fall! Hade vi inte bestämt oss för fornnordiska namn så gillar jag tidlösa namn som Alexander, Viktor och Mikael på killar, samt lite prinsessiga namn som Josephine, Joline och Ophelia på tjejer.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vi hade ett pojknamn och ett flicknamn "bestämda', visade sig att vi väntar en pojk. Så det blir, om han ser ut som en sådan, en Carl Wilmer. Wilmer blir tilltalsnamn. Carl är ett släktnamn på makens sida. Hade det blivit en tjej hade det blivit en Silje Nathalie. Silje som tilltalsnamn, Nathalie är efter min syster. Annars gillar jag Kevin och Jesper väldigt mycket, flicknamn är svårare.
#0 Får ni veta på RUL ? Många ställen har som policy att inget säga. Nuvarande sambon ville heller inte prata namn innan, äldsta sonens pappa och jag hade pojknamn bestämt redan sen 6e grav.månaden ungefär. Denna gång pratade vi bara lite ytligt om Douglas på en släktträff, min morfar hette så men vi kände att det var en Dexter. Inget namn alls jag hade tänkt nångång men det dök upp i hjärnan när sambon vägrade mitt första förslag. Pojknamn Elliot (Hade yngsta sonen fått heta om sambon gett med sig ;) Dexter (givetvis, ena sonens namn) Dominic (givetvis, ena sonens namn) Douglas Flicknamn Agnes Signe Inez Denise
#7 Om det syns tydligt och om man vill kan man få reda på könet…åtminstone på varbergs mödravård
Min son heter elton. Men sen är även; Loui, Charles, Bill, Sixten favoriter!
Vi har ju som arbetsnamn Bobfloyd men helt seriöst har vi funderat på Joel. Vi "behöver" ett namn som lätt uttalas liknande på svenska, finska och engelska. Hade vi fått en flicka hade hon hetat Ava eller Alva. Sambons vill verkligen ha en dotter som heter Ava så vi får väl kanske försöka opå nytt om några år. Pojknamn: Joel Flicknamn: Ava Alva
Våran dotter heter Jacqueline Heaven :) Heaven är andranamn. Skulle hon inte hetat Jacqueline hade det blivit Elize. Så det är vårat tips till nästa barn om det blir en liten tjej ;) Deliah är också fint, och en fundering till tredje barnet haha :P killnamn gillar jag Georgie!
#12 Jacqueline var ett av de namn mina föräldrar hade tänkt på mig om jag var en flicka 😛 Men de trodde att jag var en pojk och velade mellan Aaron och Alex. Sedan kom jag ut och var varken en pojk eller en Jacqueline!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 hahaha ja så kan de gå! Vi velade länge om hon skulle heta jacqueline när hon kom ut, tyckte inte riktigt att hon passade i de men tillslut gjorde hon de, och nu när hon blivit äldre så har hon definitivt växt in i sitt namn och skulle inte kunnat tänka mig nåt annat haha :-)
#13 Brukar ju vara så, att de har alldeles egna åsikter om vad de bör heta :) Tog nästan ett år för mina föräldrar innan de bestämde sig för mitt namn. Hette ett smeknamn första tiden.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#14 jag hette nathalie i typ en månad innan jag fick namnet josephine haha ;) dock ville jag verkligen heta ezmeralda när jag va typ 4 hahaha!
#15 Haha, så kan det vara! Jag ville heta Emma, som Emma Bunton i Spice Girls ;)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg