Inskrivning
Jag ska på inskrivning den 11:e, v. 8+1 tror jag det blir. Spännande! De var jättetrevliga på telefon och slog knut på sig för att hitta en tid där min man kunde komma också. Men vad ska jag förvänta mig? Snack om vanor osv, information och så, fattar jag. Men är det några tester? Blodprov? Jag är paniskt rädd för nålar så är det blodprov så måste jag förbereda mig mentalt redan nu… I vanliga fall kan jag ju ta min tunga lugnande medicin men det får jag ju inte nu :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag tror nog de tar blodprov vid inskrivningen, för att kolla blodgrupp, sjukdomar etc. Men sen i fortsättningen så har iaf jag bara tagit sånt där litet stick i fingret där de pressar fram en liten bloddroppe för att kolla järn och blodsocker. Men just första gången var det nog vanligt blodprov via armvecket. Du kan ju ringa och fråga annars så du inte oroar dig i onödan.
Det ser nog olika ut på olika platser i landet. Här jag bor har vi två "inskrivningssamtal". På det första var det inga prover, bara snack om alkohol, mediciner o.s.v. vägning och vi fick ställa alla våra frågor. Den riktiga inskrivningen ska vi ha imorgon, då ska man normalt ta blodprov. Min mamma hade blodproppar under hennes ena graviditet så därför skulle de ta lite extra prover på mig som de inte kunde göra på min mottagning utan jag har redan varit och gjort dem på sjukhuset så det blir nog ändå bara prat imorgon för våran del.
Vi fick ett häfte med all information på posten, där stod det när man gör blodprover o.s.v. (det lär nog bli en del under de här nio månaderna). Ring och fråga så slipper du oroa dig i onödan och du kan förbereda dig om det behövs. Jag köpte två emlaplåster och satte ett i varje armveck, då blir jag lugnare i alla fall 😛 Lycka till!
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Likadant här, prov via armvecket vid inskrivningen. Sen fick jag ett extra sådant pga av min blodgrupp i vecka 27, men annars är det bara vanliga stick i fingret :)
Sen var det urinprov, och sen pratade vi bara :)
Tack för svar! Då ska jag köpa emla och förbereda mig på att det kan bli blodprov. Nu är jag ännu gladare att de hittade en tid som passade min karl för ensam fixar jag det verkligen inte! Då hade mamma fått följa med eller något :P Stick i fingret låter bra, det är värst med riktigt blodprov i armvecket. Hoppas det blir så för mig med, att de bara tar ett sånt en gång!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Skönt med lite stöd :)
Hoppas du får en barnmorska som är duktig på att ta blodprov, men de brukar de vara tycker jag. Är du väldigt nervös så kan du be att få göra det inne på labbet, där är de väldigt vana vid just blodprov och det går snabbt som tusan när de gör det, knappt man hinner sätta sig innan de är klara.
#5 tack för tipset! Ska vara öppen med min nålskräck så att hon vet att jag är mycket rädd. Tack och lov är jag extremt lättstucken, stora knallblå ådror och papperstunn hy, så är hon inte helt ovan så borde det gå fort.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#6 Det gör du rätt i, de är nog rätt vana vid nålskräck och vet hur de ska göra för att underlätta då :)
Skönt det, jag är oerhört svårstucken. Kroppen vill inte ge något blod alls, så jag fick knalla in till labbet. Min bm tyckte att de var bättre att de fick försöka än att hon skulle sticka mig fler gånger. Men de på labbet fixade det fint :)
Blodprov från armveck och finger, och urinprov fick jag lämna. Annars var det ganska allmänt prat om levnadsvanor, hälsa, arbete, planer, förväntan och lite sånt.
/Christine
Nu när jag går in på slutsträckan så har jag bara tagit en omgång "riktiga" blodprov för att kolla t. ex järndepåer etc och det var vid min andra träff. Däremot så har jag fått kolla mitt glukos-värde vid varje träff och det har varit ett stick i fingret för att suga upp en droppe. Inget farligt alls kan jag tycka, men gissar att det är stor skillnad för dig som är spruträdd….
Me. Myself & My Sims
Här (= Linköping) har man 2 inskrivningsbesök. Det första (som jag hade lite sent, först i v 11) var det mycket allmän info om graviditet, kost- och levnadsvanor och hur det funkar på MVC, och jag fick lämna blodprover (järnvärde, hiv, hepatit, syfilis & röda hund. blodgrupp tar dom tydligen senare här). Andra besöket hade jag idag (v 13) och idag pratade om vi om min hälsohistoria och så kollade vi blodtryck, blodvärde & blodsocker(stick i fingret), urinprov samt klamydiatest (frivilligt). Det är jättebra att du säger till att du är stickrädd! Nu brukar dom flesta vara varsamma oavsett, men stickrädda personer kan vara mer svårstuckna då blodkärlen gärna drar ihop sig och försvinner när man är spänd och då kan man behöva "ändra taktik" lite när man ska sticka :) (är själv en mycket stickrädd sjuksköterska ;))
Första besöket, i v6 (brukar göras i v5-6) så påbörjade hon journalen, vi fick fylla i ett papper om alkoholvanor som vi sedan pratade om, vi fick ställa frågor, vi pratade lite grann mat och hälsa i övrigt. Fick även ställa mig på vågen.
Sen i v11 (brukar göras i v10-12) så var vi där på provtagning. Då fick jag ett stick i armvecket, ställa mig på vågen, lämna kissprov och hon kollade blodtryck. Så frågade hon lite hur det var och sen var det klart.
Sen sa hon att det kommer vara stick i fingret på besöken fortsättningsvis.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Kolla gärna den här artikeln http://gravid.ifokus.se/articles/5183751e8e0e7422e5000554-vad-hander-hos-barnmorskan?50d4b23bd3b4fd05f3004f07-1
Det är ett exempel på hur det kan gå till, är ju lite olika beroende på landsting och hur graviditeten flyter på :)
/Christine