Lergigan comp
Jag fick ju detta utskrivet av läkaren då jag har stora problem med illamående under min graviditet. Och kände yes, äntligen något som kan fungera. Dock hann jag inte ens hämta ut det innan någon här på forumet skrämde mig för det. Eftersom jag redan är grymt orolig så vill jag inte ta onödiga risker. Om något händer så skulle jag inte förlåta mig själv.
Men nu idag sitter jag här och mår så kopiöst dåligt och gjort hela dagen så tänkte att jo, jag åker nog ner och hämtar medicinen ändå. Jag orkar inte mer idag. Tänkte då att jag tar nog och läser lite om den på fass.se så jag har lite koll på vad det är innan jag äter det.
Det första jag reagerar på är att den innehåller koffein. Nu vet jag att man säger att det är okej med mindre mängder, finns ju till o med folk som dricker kaffe. Men själv har jag känt att det är totalt onödigt. Någon kopp te har det förvisso blivit (mest för att jag inte velat avslöja mig innan), men då inte svart. Men blir ändå lite förvånad över att medicinen som rekommenderas gravida ändå innehåller det som aktiv substans. Det står t.o.m. med i avsnittet "graviditet, amning och fertilitet" att koffein ska begränsa sitt intag av koffein då det finns antydning om risk för fostret. Känns ju inte så där jättebra ändå att äta en sådan medicin när man är gravid. Vad jag förstår så är det ungefär samma mängd koffein som i en burk cola?
Anledningen till att jag började läsa på fass var faktiskt att jag ville kolla hur man äter den, om man måste äta den regelbundet för att få effekt eller om man kan ta en vid enstaka fall. För isf kanske man kan överväga att ta en just nu när jag mår som värst och inte orkar mer. Men fick inte ut någon vettig info från sidan, lät som en regelbunden medicin. Någon här som vet?
Sen när man läser biverkningarna så är bland dom första man läser (1 av 100): yrsel, huvudvärk, förstoppning, illamående, kräkningar. Känns ju också kanske inte så jättekul eftersom jag är en sån där som ofta reagerar konstigt på diverse mediciner och ofta får en eller flera av biverkningarna.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tror att mängden koffein är för liten för att man ska behöva bekymra sig. Tror att man kan ta sex tabletter om dagen innan man kommer upp i de där 300 mg koffein som slv har som riktlinje?
Det där med biverkningarna låter ju inte så kul. Lite som när folk skulle vaccinera sig för att slippa influensan och sedan blev sjuka av vaccinet istället :o
#1 SLV riktlinjer ja? Men jag väljer ju till o med bort att ta den där cola-burken jag egentligen ibland vill ha för jag anser att det är koffein i det och det är känt att koffein inte är bra och ökar risken för missfall. Att SLV säger att 300mg är okej innebär inte att det är någon garanti att det på mig, i min kropp inte kan orsaka ett missfall redan på 50mg. Det verkar ju dessutom finnas lite dåligt med forskning om hur mycket som är okej. Dessutom ska man tänka på att det kan finnas koffein i massa andra livsmedel som man inte tänker på där det används som smakförstärkande.
Sen kombinationen av att det innehåller koffein och dessutom har otrevliga biverkningar som är symptom som man vill bli av med när man äter medicinen känns väl lite sådär.
Men fortfarande, någon som vet hur man äter medicinen? Hjälper det mot illamåendet direkt efter första tabletten?

Jag åt lergigan comp nästan hela graviditeten. Fick inga biverkningar och Molly föddes fullt frisk.
Hade jag inte ätit den hade jag inte kunnat ta mig ur huset eftersom jag spydde 24/7 i princip. Jag pratade både med barnmorskan och läkaren som skrev ut tabletten om riskerna och enligt dom var det ingen risk alls att äta den.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#3 Nej, det säger dom ju till mig med. Fast min BM sa ju att många äter den och nästan ingen hon visste hade fått problem. Men vi har ju en tjej här på forumet som råkade ut för att hennes barn fick problem med njurarna som troligtvis berodde på denna medicin. Så jag blev lite avskräckt. Det ihop med att koffein kan orsaka missfall speciellt första tiden, ihop med risker för biverkningar vilket är något jag nästan alltid drar på mig då jag ofta svarar konstigt på medicin.
Men du borde ju kunna svara på hur man äter medicinen? Hjälper den med en gång så att det räcker med att jag tar en idag nu när jag mår som sämst? Eller hjälper den först då man äter den regelbundet? Kan känna att det är ganska avgörande för om jag vill ta risken eller inte. Känns ju som om risken inte är så stor om jag tar den enstaka dagar, men att äta den varje dag känns onödigt. Jag har trots allt dagar som jag bara mår dåligt fram till lunch.

Jag upplevde att den hjälpte på bara ett piller när jag började ta den. Tog jag det på morgonen under tiden jag åt frukost fick jag behålla maten hela dagen.
Sen vet jag ju inte riktigt om jag bara hade ätit den någon gång eftersom jag åt den regelbundet.
Jag drack inget kaffe alls under graviditeten och drack ingen cola heller så jag ansåg att den lilla mängd koffein jag fick i mig inte var farlig.
#5 Skillnaden på dig och mig är att jag inte vill ta risken ens med 50mg om dagen ;P Jag anser att det finns inget som för mig är viktigare och jag skulle må för dåligt om det gick snett och jag visste att jag tagit en risk. Dock 50mg koffein vid enstaka tillfällen kan ju vara skillnad, om det hjälper.
Men frågan är om det hjälper? Kan jag ta en nu? Vaken BM eller läkaren sa något om hur man äter dom.

#6 Jag har aldrig haft någon missfallsproblematik så jag ansåg att jag kunde chansa på så lite koffein.
Skulle jag kunna fungera på jobbet och i vardagen var jag tvungen att ta något.
#7 Jag måste inte fungera på något jobb. Är sjukskriven. Mitt enda problem är att jag går ner i vikt just nu. Men inte skadligt mycket, får ändå i mig mat dom flesta eftermiddagar. Bara det att vissa dagar spyr jag hela dagen. Som idag. Och dom flesta andra dagar mår jag dåligt fram till lunch.
#2 Ska man vara så rädd och hård på sånt så får man nog faktiskt snällt bita ihop istället. Finns väl tyvärr inte så mycket mer att göra åt det.
Riktlinjerna finns ju av en anledning även om de verkar smått överdrivna i vissa fall..
Och nu insåg jag att jag kanske lät otrevlig, det var inte min mening i sådana fall. Tycker bara att det är så ledsamt att graviditet blivit till en skräckperiod pga av alla "gör såhär", "undvik det här", "gör du så får du missfall".
#9 Jo jag förstår också att det inte finns så många alternativ. Men om du ser vad jag skrivit så tycker jag att det är en jäkla skillnad på att stoppa i mig 50mg dagligen mot att göra det vid enstaka tillfällen, tex dom dagar som det är som värst.
Tråden är också en allmän reflektion över att jag tycker det är konstigt att man har en medicin som rekommenderas gravida när den nu innehåller koffein, och dessutom i mitt fall utan att varken BM eller läkare informerar om att medicinen innehåller koffein när det nu är något man vet om är skadligt. Det har ju dessutom tydligen iaf tidigare funnits en risk för fostret med någon av dom andra aktiva substanserna som kan påverka njurarna, men det kanske är ändrat nu.
Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma vilka risker man vill ta under sin graviditet, mycket saker som spelar in och är olika för olika människor. Personligen är jag inte trygg med att inta koffein i onödan med tanke på att det inte ens verkar finnas tillräcklig forskning kring koffein och fostrets påverkan. Det verkar ju dessutom som om rekommendationerna sänks med tiden, så….

Som jag tipsat om innan: På janusinfo.se kan du slå på olika ämnen i medicinen samt läkemedelsnamn och se hur de påverkar barnet.
Jag kräktes i över 17 v. Testade denna medicin. På min burk står det: en tablett vid illamående, var 4e timme. Max 4/dygn. Jag blev pigg av dessa och fick energi. Tog två om dagen för att klara av att jobba. Dock fungerade dessa bara i två veckor sedan gav det ingen effekt. Tog ca 30 min innan de började ta och jag fick inga biverkningar. Jag har ledigt på tisdagar så då tog jag ingen tablett. Testa en och se om det hjälper? Du känner ju skillnaden direkt. Skulle jag gå runt och tänka på allt som kan vara farligt skulle jag bli tokig! Idag kan väl typ allt skada? Jag skulle kunna tänka ihjäl mig om jag väl började Inget illa menat nu men många bekanta har resonerat så där när de varit gravida och undvikit allt. Och visst, det får dom väl göra för det är vad de mår bra av. Men sen när de kommer till förlossningen så har det tagit allt! Om man är rädd för biverkningar och dyrligt varför tar man ryggmärgsbedövning exempelvis? Där finns det väl risker för både mamma och bebis? Nu var detta något som bara slog mig och inget illa menat mot någon. Bara du som kan avgöra vad du mår bra av, ingen annan!

#8 Du får ju själv bestämma hur du ska göra. Eftersom du inte har något jobb du måste gå till så kan du ju stanna hemma när du mår som mest illa. Den lyxen hade inte jag.
Allt man gör är ett risktagande, jag kan gå ut imorgon och bli påkörd av en bil men jag bedömer att risken är så liten att fördelarna med att gå ut uppväger.
Jag blev i alla fall hjälpt av tabletten och slapp biverkningar. Inte heller tog Molly någon skada av det så jag är glad att jag åt den och mådde okej nog att leva normalt.
#11 Jo, jag ser vad du skrivit och jag respekterar vad du tycker och känner. Det var inget personligt utan mer en reflektion över hur uppskrämda vi blivit, mest troligt helt i onödan. Jag undrar om inte stressen över alla risker är farligare än riskerna i sig..
Att bm och läkare inte nämner att det är koffein i kanske beror just på att det är så lite att det inte är värt att nämna var den tanke som slog mig. Att fördelarna överväger nackdelarna.
Eftersom det är ändrat på fass och varningen är bortplockad så är det nog något i tabletterna som är ändrat, och tur är ju det. Det är väl också ett tecken på att tabletterna blivit ytterligare testade och säkrare att ta :)
Men som sagt, jag respekterar dina åsikter (annars hade det ju varit föga idé att diskutera överhuvudtaget). Men jag tror också att man mår bra av att försöka slappna av lite och ta "förbud" och varningar med en nypa salt ibland. Jag hoppas att du mår bättre snart, oavsett om du väljer att ta tabletterna eller om du avstår.
Min syn på dessa tabletter vet du ju redan TS, för er andra så är det min dotter som föddes med cystnjure troligtvis som biverkning av dessa tabletter. Jag hade inte tagit dem om jag hade vetat om de risker som stod på bipacksedeln dåen som inte gör det idag. För att svara på TS fråga så för mig började de inte hjälpa på första tabletten utan först andra dagen jag åt dem, på min stod det en tablett om dagen vid illamående. Att läkare och bm inte berättar att den innehåller koffein även i ganska liten mängd tycker jag är fel, speciellt om de skrivs ut till folk med missfallshistorik sen tidigare. Jag hade nog försökt hitta ett annat sätt att bli av med illamåendet, även att det är lättare sagt än gjort, vet själv hur det är att må skit rent ut sagt.
Jag åt dom 3 gånger om dagen, hade extremt graviditetsillamående. BM sa att de verkade inom 10-15 minuter, vilket stämde för mig. Tabletterna tog inte bort illamåendet men lindrade det. Så istället för att kräkas av allt så kunde jag sova om jag lade mig direkt efter. Om jag inte tog tabletten så kunde jag inte sova utan bara kräktes.
Sista halvan av gravditeten behövde jag bara ta dom vid behov.
#16 Troligtvis, hur vet man säkert? Tyvärr har alla mediciner biverkningar och i mitt fall hade jag inte klarat mig utan dessa tabletter.
Tycker det är fruktansvärt både onödigt och okänsligt att ta upp huruvida det är fel att gå runt och vara rädd för allt. Vem har sagt att jag är det? Vad vet ni vad jag har för historik? Vad vet ni om vad jag tycker om andra risker? Jag har skrivit att jag inte vill äta koffein i onödan, tycker gott det kan respekteras. Och ingen behöver döma mig när det kommer till andra frågor. Flera fruktansvärt onödiga kommentarer som inte hör hit.
#15 fast det är ju faktiskt inte så lite koffein. Man kan ta 4tabletter om dagen, då kan du plötsligt inte dricka en kopp kaffe utan att komma upp i mängden som rekommenderas som max. Så det är ju viktigt att veta, har man dessutom haft missfall tidigare så kanske man inte ens ska upp i den mängden.
Men CelsiusT, ta dem inte då? Du vill ju uppenbarligen inte.
#19 Å andra sidan finns det ju dom som häver i sig rätt mycket mer koffein än den rekommenderade mängden utan att få missfall, och det finns dom som inte intar nått koffein alls som ändå får upprepade missfall. Så jag tror nog inte att man ska stirra sig blind på koffeinet i det här fallet. Lergigan comp är så vitt jag förstått det läkemedel som brukar rekommenderasi örsta hand mot graviditetsillamående och det är ju på det sättet "välbeprövat". På janusinfo finns iaf statistik över hur många barn som fötts med "defekter" efter att mamman tagit lergigan comp, dock inget om missfall. Om du känner att du kan bemästra illamåendet utan tabletterna, så skippa att ta dom, eller ta bara en vid dom tillfällen som det är riktigt överjävlgt. Hade jag haft stora problem med illamående så hade jag nog inte tvekat att äta dom (även om jag då väl fått dra ner på både te och coca cola som jag konsumerar flera gånger/vecka även nu som gravid).
#17 helt 100% säker kommer vi aldrig kunna vara, därav mitt troligtvis. Då det inte finns några genetiska kopplingar mellan hennes pappa och mig som borde ha gett den skadan hon har + att det stod i backpacken att det kan ge fosterskador (detta står inte längre på bipacksedeln).
#20 Det är ju det som är problemet. Jag vill ju ta dom för jag mår så dåligt. Men jag vet inte om jag vill utsätta fostret för riskerna. Däremot funderar jag på att eventuellt prova att ta en tablett vid enstaka tillfällen, när det är som värst.
Varför ska man inte kunna diskutera en sådan här sak och ha åsikter utan att själv veta säkert vad man vill? Känns som om folk mest dumförklarar mig i den här tråden.
#21 Jo absolut finns det det. Men samtidigt vet man att koffein kan orsaka missfall/påverka fostret.
Lutar åt att prova att ta en tablett vid kraftigt illamående, när det blir så jobbigt att jag inte står ut längre.
#23 Absolut, så är det ju, och det är jätteduktigt av dig att välja bort koffeinet helt. Många av oss andra klarar inte det av olika anledningar ;) Men, samtidigt tror jag inte att det är så bra varken för dig eller fostret att du mår konstant illa och kräks heller, så i sammanhanget tror jag ändå att den mängden koffein du får i dig på att ta nån eller ett par tabletter/dag är "försumbar" i sammanhanget. Såhär är det ju att vara gravid, man får hela tiden väga för-och nackdelar mot varandra, inte minst när det kommer till läkemedelsintag. Även om man självklart vill sätta sin bebis i första hand hela tiden så måste man ibland även tänka på sig själv. Jag tror att vi gynnar fostret mer genom att göra små "övertramp" ibland och själva må bra än att gå runt och må apa i 9 månader.
#24 Jag håller helt med dig. Visst är det så att man måste väga fördelar mot nackdelar och ibland är det svårt att veta hur man ska göra, som för mig nu med lergigan comp. Därför är det ju så bra att kunna diskutera såhär och få bolla sina tankar.
Men frågan är ju i mitt fall om det verkligen är så farligt att må illa och spy så att jag ska utsätta mig och fostret för riskerna. Det är ju det jag försöker komma fram till. Visst har jag gått ner lite i vikt, men inte oroväckande mycket. Det är inte BM som anser att jag behöver Lergigan för att fostret inte ska fara illa, utan det är jag som mår så kass att jag inte orkar och mest är det illamåendet som påverkar mig negativt och då sa BM att läkaren kunde ge mig Ler C så jag slapp detta illamåendet om jag vill.
Men jag har ju fått svar här i tråden att det för vissa hjälper redan med en tablett, och då känner jag nog att jag kan prova en tablett när jag mår som sämst och se om det hjälper. Men jag känner nog att riskerna är onödiga att utsätta sig för genom att äta morgon och kväll dagligen.
Kan ju lägga till att jag är en person som är starkt skeptisk till läkemedel över lag. Gillar inte att äta läkemedel i onödan, inte ens receptfria ;P
#25 Hur dåligt du egentligen mår känner du nog av bäst själv. Det finns ju folk som blir inlagda på sjukhus för vätskebehandling osv pga att dom mår så dåligt under graviditet. Andra kräks dagligen utan att de påverkar dom speciellt mycket. Och jadå, att ta nån lergigan då och då i förebyggande syfte fungerar absolut, skulle tro att det är så dom flesta gör! Jag är också skeptiskt när det kommer till mediciner. Jag arbetar som sagt som sjuksköterska och är alldeles för insatt i alla biverkningar och risker ;) men samtidigt tycker jag inte att man ska bojkotta läkemedel fullt ut, är det "sista utvägen" för att må bra så ska man självklart ta det man behöver. Det är stor skillnad på att ta något då och då än att slentrianmässig stoppa i sig huvudvärkstabletter varje dag tex.
#26 Jag håller helt med dig. Visst ska man inte bojkotta medicin, det gör jag verkligen inte. Men eftersom jag haft mycket problem så vet jag vad det innebär att äta medicin om man säger så…
Problemet med förebyggande användning av lergigan är ju att då måste man ju äta varje dag för man vet ju inte vilken dag man mår som sämst. Jag märker ju oftast på morgonen när jag vaknar att den här dagen blir tuff. Då skulle jag vilja ta en lergigan för att lätta på besvären. Vissa dagar märker jag inte fören fram mot lunch att nej, det ger inte med sig idag, jag kan inte stå upp utan att spy (eller ens ligga i soffan för jag känner lukterna från köket och spyr av det), då vill jag också kunna ta en lergigan för att lindra besvären. Men vill inte äta dagligen av flera orsaker.
Jag får nog helt enkelt prova mig fram lite o se om det/vad som funkar.
#27 Att ta tabletten innan illamåendet slår till, eller i alla fall så tidigt som möjligt, är ju såklart bäst, men jag tror absolut att du har effekt av den även om du tar den när du som mår som mest illa, även om effekten kanske inte blir fullgod.
Jag tycker du ska ta en tablett när det är som värst och se om det hjälper och isf ta då och då när du känner att det är jävligast. Nu kommer jag inte ihåg vilken vecka du är i men det påverkar väl också när det gäller fosterskador/missfall?
Jag drack nästan inget kaffe alls under de första månaderna för det smakade helt enkelt äckligt men nu senaste månaderna så har det blivit en liten latte per dag och det är inget jag har dåligt samvete över. Men jag är som du annars, vill undvika allt som kan vara en risk så mycket som möjligt och tar heller aldrig läkemedel i "onödan" (jag tror jag är enda i min bekantskapskrets som var emot att apoteken blev privata och att läkemedel säljs på ica, tycker folk verkar knapra hvudvärkstabletter och annat i tid och otid)
#28 Jo det brukar ju vara så, att det har mest effekt ju tidigare man tar medicinen. Så vi får väl se om det hjälper när jag tar den vid illamående. Får väl som sagt prova mig fram och se vad som fungerar för mig.
#29 Är inne på samma bana som du där. Att missfallsrisken är ju beroende på vilken vecka man är i också. Jag har ju snart passerat den där första milstolpen och tänker nog att jag kan avvara tabletterna tills dess. Men tänker vara försiktig även efteråt eftersom koffein kan påverka fostret och dess utveckling (men förhoppningsvis kanske det lugnar sig lite av sig självt då med). Tycker inte du ska ha dåligt samvete för en latte om dagen om det känns bra ;P

Under första graviditeten drack jag inget med koffein i o fick missfall. Tror inte det har så stort samband mellan koffein o missfall. Andra grav drack jag cola ibland o te. Önskar min bm hade skrivit ut såna tabletter till mig. Jag spydde varje dag tills förlossningen o rasade i vikt.
#31 Du tror alltså inte att koffein påverkar fostret trots att det finns forskning som visar att det gör det?
OM jag får smita in här, även om jag inte är/har varit gravid, så skulle jag tro att det är oerhört individuellt hur man reagerar på allt vad gäller allt i livet. Har läst runt lite här och bara symtomen på att vara gravid är ju oerhört olika, så jag skulle inte bli förvånad om vissa kan dricka/få i sig hur mycket koffein som helst utan minsta problem för sig själv eller barnet, medan andra knappt kan dricka/få i sig något koffein alls utan att det ställer till med problem.
Jag skulle nog komma med tipset att du känner din kropp bäst och känner du att Lergigan Comp inte funkar för dig så gör det inte det.
Jag kommer själv från en familj där vi är väldigt känsliga för mediciner och ibland kan få biverkningar som knappt ens står med i FASS. Så jag har fått utgå ifrån det när jag behövt medicinering, både mot mensvärken jag har samt för mina ångestdämpande jag tar nu.
Alla känner sin kropp bäst, och även om forskning kan visa bu eller bä så behöver det inte betyda att något kommer eller inte kommer hända om man gör det, då ingen person är den andra lik.
Sen kan man använda forskning som utgångspunkter, men som sagt, det behöver inte stämma till 100% för alla.
Det är bara mina tankar kring detta. 🙂
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

#32 man behöver ju inte dricka en kanna kaffe eller 2 liter cola per dag. Kan ju dricka med måtta. Om det nu ökar missfallsrisken så himla mycket så e det konstigt att min son lever o mitt andra barn är dött. Nej missfall beror på att fostret är sjukt o det är moder jords sätt o sålla bort. Var jätte noga med allt första graviditeten o spydde verkligen 24/7 . Andra grav orkade jag inte leva så klart jag inte åt av det som slv säger att man absolut inte ska äta men var jag sugen på cola så drack jag ett glas utan dåligt samvete. För det var ju inte colan som dödat mitt barn eftersom jag inte drack nåt med koffein i alls då.
#34 nej det är inte ett dugg konstigt. Det finns massa orsaker till missfall, koffein är inte enda. Man kan inte säga så, intag av koffein ger inte per automatik missfall, men det finns forskning som visar att det ökar risken för missfall. Bara för att du kunde dricka kaffe (i måttliga mängder?) så betyder inte det att alla kan göra det. Du hade turen på din sida. En annan kanske inte kan dricka koffein alls. Så konstigt att rata forskning totalt bara för att en viss sak fungerar för en själv. Sen är det ju inte bara missfallsrisk, det kan påverka fostret på andra sätt med.

#35 jag dricker inte kaffe alls så det har jag inte druckit under någon av grav. Vi pratade om saker som innehåller Lite koffein. Kaffe innehåller mycket. Vi kommer inte bli överens om detta ändå. Jag vet bara att jag kommer att stå på mig o få illamående tabletter nästa gång jag är gravid för jag led hela grav sist
#36 Jo men att dricka koffein med måtta är ju inom gränserna för vad slv säger. Och det är en nivå som för dom flesta inte orsakar missfall. Men det innebär ju inte att koffein inte orsakar missfall (du skrev att du inte tror att det är så stort samband). Men det finns ju bevis på att stora mängder koffein kan orsaka missfall, det finns det ju forskning på (dock dåligt forskning på hur stor mängd).
Sen om man själv väljer att inta lite koffein eller inget koffein, det är väl upp till var och en. Och jag tror knappast att du fick missfall av att du lät bli att inta koffein.
Det jag reagerar på med lergigan comp är ju att det förvisso innehåller hyfsat liten mängd koffein per tablett (motsvarande en halvliter coca cola), men man får ju äta några tabletter per dygn vilket gör att man faktiskt kan komma upp i gränserna. Att BM inte informerar om detta gör ju att om man inte hade läst det själv i bipacksedaln (kanske för att man litar på att det ens BM ger en är okej) och samtidigt fortsatt att dricka kaffe/te/cola, någon/några koppar om dagen, då är du ju plötsligt över gränsen.

#37 Jag behövde aldrig ta mer än en tablett per dag. Tog på morgonen för att klara mig på jobbet.
TS Jag har fått lergigan comp utskrivet och har ätit dom sen innan jul. Har svårt att tro att läkarna skriver ut mediciner mot graviditetsillamående som kan riskera hela graviditeten. När jag läser dina inlägg får jag en känsla utav att du redan bestämt dig för att inte äta tabletterna eftersom du upplever att det finns en ökad risk för missfall…slv kommer med en massa rekommendationer hela tiden ich de ändrar sina rekommendationer också…lägger till saker, och tar bort saker…jag menar inte att man inte ska ta slv:s rekommendationer på allvar, jag menar bara att man med sunt förnuft kan komma långt. Det finns nog faktorer som ökar missfallsrisken mer än ett par tabletter mot graviditetsillamående…till exempel mammans välbefinnande och näringsintag…
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
#39 Om du hade läst mina inlägg så handlar det om att jag är skeptisk men vill egentligen äta dom. Men jag är skeptisk och behöver ifrågasätta och vända och vrida på tankarna innan jag kommer fram till vad det är jag vill. Du hade också sett att jag kommit fram till att jag vill prova att ta en enstaka tablett vid dom fall som det är som värst. Men att jag bestämt mig för att jag inte vill äta dom dagligen. Detta har jag kommit fram till efter vridande och vändande på saken bla via den här tråden.
Dvs du hade inte kommit fram till att jag inte vill äta dom vilket du påstår ;P
Tänkte lite såhär också - om du nu mår väldigt illa och spyr/ev tappar i vikt. Så är det i längden kanske inte jättebra för fostret heller. Jag tror att om tabletten fungerar så är det bra om du får behålla så mycket mat och näring som möjligt, för både foster och mamma.
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Har du provat att ta tablett och isf hjälpte det nåt?
Låser tråden på TS begäran. Vidare allmän diskussion kan fortsätta i annan tråd.
/Christine