Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 12701 ggr
yoanna
0

Ultraljud imorgon

Imorgon är det dags för mitt första ultraljud någonsin, självklart är det spännande och både jag och min pojkvän är glada att vi äntligen kommer få se vårt barn för första gången. Men under dagen idag så har jag börjat bli jätteorolig för att något ska vara fel osv. Hur ska man förbereda sig inför ultraljudet och finns det något man bör ta reda på innan man åker dit, och finns det några frågor som är viktiga att ställa eller kommer barnmorskan att berätta allt väl på plats?.

Jag känner mig orolig och otroligt förvirrad samtidigt som jag är glad och förväntansfull och försöker verkligen lugna ner mig själv.

[WickedAlly]
1

Jag tyckte att hon som gjorde vårt RUL var duktig på att förklara och visa vad vi såg. Sen utefter vad hon berättade så dök det upp lite frågor för oss, men vi hade inte funderat på något speciellt innan. Men jag kände mig nöjd med infon efteråt.

Det enda jag kan komma på är inte ens svar på dina frågor men en del barnmorskor vill att man ska vara lite kissnödig när man gör sitt ul, för då trycks livmodern upp lite och det blir enklare att se eller något sådant. Det kan ni ju säkert fråga i receptionen när ni kommer dit, behöver du inte ha något i blåsan kan du ju bara gå på toaletten innan ni ska in :)

[Thiah]
0

Dom borde meddelat er om det ska vara nått speciellt inför. Där jag bor ska man t.ex ha en tom blåsa så man får gå och kissa precis innan. Jag har alltid varit nervös inför ultraljuden och vet ine riktigt hur man ska få bort det. Jag har i och för sig bara gjort ett ultraljud helt vanligt som visade sig vara MA, efter det har jag fått ultraljud för misstänkt missfall. Barnmorskorna har varit underbara både vid bra och dåliga nyheter. De har förklarat vad de sett och gett en hel del bilder att ta med hem. Har alltid upplevt det som ett positivt besök (förutom då det var ett ma :P) och gått därifrån med en bra känsla i kroppen och mycket kunskap.

yoanna
1

Fick samma uppfattning som ni beskrev det här. Barnmorskan var trevlig, förklarande och berättade massor under tiden. 

Allt såg bra ut på ultraljudet och det var väldigt roligt att se den lilla krabaten, han rörde sig som han skulle och hade utvecklats som han skulle och äntligen behöver jag inte vara nervös för att det va något fel. Dock så kunde inte barnmorskan se hjärt-detlajerna mer än att hjärtat slog som det skulle. Ungen levde runt där inne ordentligt, och korsade benen och gjorde allt för att visa att den minst sagt levde. Just nu längtar jag tills jag kan få känna alla sparkar som vi faktiskt fick se att h*n gjorde, men det dröjer nog ett tag. Om ca 10dagar ska vi tillbaka för att göra ett ytterligare ultraljud för att se till att hjärtat är perfekt osv, samt hoppas vi kunna se könet också. 😊

[Thiah]
0

Vi gick inte igenom hjärtat riktigt ordentligt förrän på RUL i vecka 21. Första ul mätte vi nackstorlek och löängd och kollade att alla delar fanns där och verkade fina. Sen på RUL kollade barnmorskan hjärtats kamrar, hjärnans delar, njurar och lever,  urinblåsan och säkert nått annat.

PogoPedagog
0

Nu har ni ju redan gjort UL men angående vad man ska tänka på innan så är det ju att tala igenom nogrant hur man vill göra om det visr sig att barnet har någon missbildning/sjukdom på UL. Då har man ju oftast bara någon vecka på sig att besluta om om man vill köra ändå eller göra en abort. 

Jag har själv varit i den sitsen att tvingas välja om man ska behålla ett barn med risk för stora skador och jag hade mer än en månad på mig och tyckte ändå det var ett jättesvårt val. Så detta ska man definitivt prata mycket om redan innan UL. Helst redan innan man blir gravid, det är inte kul om den ena absolut inte kan tänka sig t.ex ett kromosom -skadat barn medans den andra inte kan tänka sig abort.

[Thiah]
0

#5 Vi diskuterade detta innan både graviditet och ul. Kändes skönt att vi var på samma sida redan från början.

yoanna
0

#4 Det var ett rutinultraljud jag gjorde nu igår :)

[Thiah]
0

Aha, tänker inte på att de flesta av er gör RUL som första ul. :)

yoanna
0

Hur ofta kommer man gå på UL? Och hur ofta kommer man att träffa sin barnmorska, blir det mer senare? och om det blir mer senare i graviditeten hur ofta blir det? :)

ChristineL
0

#9 - Det beror på var man bor. Vanligtvis går man på bara ett ultraljud, runt vecka 18-20 ungefär, bm träffar man oftare på slutet, en gång i veckan sista månaden kanske, men som sagt, beror på vilket landsting man tillhör.

yoanna
0

Aha, jag går i Uppsala på ultraljudet kommer jag att träffa bm där eller kommer jag att göra det där jag skrev in mig i början av grav.?

ChristineL
0

Där du skrev in dig vanligtvis, har ni inte bokat fler tider? Vi bokade in alla på en gång :P

yoanna
0

Nää, jag var där och skrev in mig och tog alla prover på en gång, fick samtidigt RUL tiden och sen var det inget mer :P

Skönt att det är där jag skrev in mig så att jag inte måste åka 1timme om inte längre varje vecka :)

Bara Anna
0

#11 Var i Uppsala går du hos Bm? Jag vet att som förstföderska så går du något oftare än för mig som är omföderska. Kommer inte ihåg hur det var för mig sist, men nu med andra barnet så har jag faktiskt bara träffat bm var 4e vecka fram till nu i v34 då jag börjar gå varannan vecka. Om alla värden är bra (framför allt i slutet) så kommer du inte träffa bm så ofta faktistk, för rutinkontroller i alla fall. Men sedan tillkommer det andra spännande saker som föräldrarutbildning, besök på förlossningen etc!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

yoanna
0

#14 Min barnmorska där jag skrev in mig är i  Bålsta, och sen är de uppsala akademiska sjukhus som jag vart på ultraljudet. Känns lite oroligt att inte ha någon kontakt eller bokade tider hos min bm jag var hos först, hur ofta går man i genomsnitt i början? jag har gått halva tiden nu och inte hört ett ord om någonting. Väntar dom kanske på att jag ska ta kontakt med henne eller hur funkar allt?

Bara Anna
0

Hittade en länk som visserligen gäller för Jönköpings landsting, men som stämmer relativt bra överrens från vad jag kommer ihåg. Som du ser så är det inte särskilt många besök i början utan det kommer ganska sent i graviditeten.

Det låter som din bm har varit ganska dålig på att informera dig vad som gäller :-( För mig så var det så att vår mitt-träff kom före v 25 så jag bokade in möte då. Plus att jag denna vändan har haft problem med foglossningar så jag hängde ändå hos bm tidigt… För att du skall känna dig trygg så skulle jag rekommendera att du faktiskt ringer själv och kollar upp vad som gäller hos just din barnmorska! Om inget annat för att ta reda på vad för annan spännande utbildning som kan finnas: Föräldrautbildning, profylax och så vidare! Jag tror dock inte att du kommer att bli automatiskt kallad. Se till att ta plats och var besvärlig om så krävs! Det är DIN graviditet det handlar om och du har rätt att få bästa möjliga information och vård!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

yoanna
1

Jag hade fått känslan av att ja hade fått all information och att allt skulle ske automatiskt, men nu när jag har gått halva tiden så känns det mer och mer osäkert eftersom jag tycker det är så svårt att veta vad man kan begära, vad man ska begära, vad man har rätt till osv. Sen har det hänt så många gånger att bla läkare dumförklarat mig pga mina frågor m.m. så att jag har svårt att ställa frågor.
Men imorgon ska jag iallafall ta tag i allting så att jag vet vad som händer och vad jag ska förvänta mig.

[Catteklina]
2

Klockan är för mkt så orka inte läsa igenom allt. Här så får man hälsosnsnack i v. 6-8 och inskrivning i v. 12. Sedan direkt efter RUL ska man kontakta sin BM man var hos på inskrivningen för att boka in fler tider. Så var det för mig i min första grav. Att jag fick ringa in till dom dagen efter ultraljudet och boka en ny tid. Lycka till :)

JeFo
0

Efter ultraljudet här ringer man själv för att få en ny tid. Sen rullar det på lite. Från v20-30 har jag varit där tre gånger. Och v30-40 kommer jag gå varannan vecka…

yoanna
3

Har nu pratat med min Bm och frågade vad som skulle hända nu efter att jag i förra veckan var på ul och om vi skulle boka något möte m.m. Så det jag fick veta genom det här samtalet var att vi bokade in ett möte den här veckan, jag skulle få papper, och vi skulle gå igenom lite saker som kommer att hända framöver samt vilka kurser och lite såndär allmän info som är bra att veta om :)

CelsiusT
0

Jag fick komma på inskrivning i v6, då fick jag info om allt som kommer hända genom graviditeten med besök och undersökningar. Fick en lista med mig hem om vad som händer i vilken vecka. 

Sen fick jag komma på första provtagningen i v11. Och då skrevs en remiss till RUL. som jag kommer att få boka själv när det närmar sig.

V 18-20 kommer vi att få göra RUL och direkt då det är klart ska vi kontakta vår vanliga BM (som vi är inskrivna hos) och boka en ny tid. 

Man går oftare och oftare ju längre in graviditeten man kommer, men man får bara ett UL gratis så länge allt är "normalt".

Medarbetare på westernridning.ifokus