Gravid iFokus

Gravid

Etikettförsta-trimestern
Läst 1425 ggr
Praefatio
0

Ligger "före"

Om jag minns rätt ang datum för början på senaste mens så går jag in i vecka sju nu. Har hela tiden upplevt att jag legat före vad gäller symptom, om man ser till t.ex. vårdguiden och dylika sidor. Ligger ständigt en eller två veckor före med… ja… allt. När jag läser "Nu känner många såhär, nu händer ofta det här" osv osv, så tänker jag hela tiden att så där började jag känna för 7-14 dagar sedan. Old news, liksom. Normalt? Konstigt? Går det att ta reda på mer exakt när man blev befruktad? Vi hade mycket sex kring veckan då det borde ha skett (jul/nyår, semester och sånt ;)) så det skulle lätt kunna "diffa" en vecka. När får vi veta? Först vid RUL? Tycker så mycket om att hålla koll på var det lilla risgrynet är i utvecklingen, inte vill jag vänta så länge med att veta! Och hur beräknar man födelsedatum om man inte vet när man blev befruktad? (Ligger för övrigt till sängs redan, kag som jämt gått och lagt mig 00-02 innan… Har varit vaken 12 timmar idag varav jag sovit en extra timme mitt på dagen, men har längtat efter sängen sedan sju… :P)

soundtrack
0

Fram tills RUL kan du inte vetande långt gången du verkligen är (om du inte vet exakt vilken dag du hade ÄL), utan det baseras på senaste mensen och oftast brukar det stämma ganska bra (jag blev justerad 3 dagar nu på mitt UL) Det där med vilka symtom man ska ha när är inget att titta på, inte mycket har stämt på mig heller ;)

Praefatio
0

Haha, åh nej, så jobbigt. Då får jag fortsätta anta helt enkelt… Skönt att veta att det är normalt att symptomen kommer lite "huller om buller". Allt som inte är precis som det står i böcker och på nätet är läskigt, tänker direkt att något måste vara fel :P

soundtrack
0

#2 Jag vet, jag har haft panik många gånger för att mina symtom inte stämde och framförallt för att jag knappt haft symtom alls. Nätet är bra på Många sätt men även lite ångestframkallande…

Tina-A
0

Du kan ju boka in ett eget ultraljud tidigare när du vill. Jag gjorde ett i vecka 11 tror jag och då fick jag exakt datum, det stämde överrens med RUL som jag gick på några veckor senare.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
0

Oavsett när man blev befruktad och om man har stenkoll på det, så kan man ändå bli flyttat nån vecka fram eller tillbaks vid RUL. Det är det som är så knepigt ;) RUL berättar inte hur länge du varit gravid utan hur långt det är kvar till 40+0 ;)

CelsiusT
0

Tycker inte heller det stämmer med dom där symptomen som räknas upp. Vilket egentligen är väldigt konstigt att dom alls gör eftersom alla graviditeter är unika.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
0

#6 Ja såhär i efterhand kan man ju undra varför dom ska delas in veckovis i alla fall. Det hade varit mycket bättre om det bara stod "dessa symtom KAN du EVENTUELLT få NÅGON GÅNG under din graviditet" :P Tänk vad mycket mindre nojig man skulle vara då.. Jag går ju fortfarande runt och känner mig "avvikande" pga att jag inte gått upp ett hekto under dom här månaderna och för att mina bröst inte växt ett smack, haha.