Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 4265 ggr
bia
0

Barnvagn

Jag VET att det är för tidigt att börja tänka på sån't egentligen men jag tänkte att det bättre att fokusera på praktiska saker än att oroa sej. 

Så, vilken barnvagn kan man få plats med i en liten Peugeot? Det är nog den minsta varianten tror jag. Den har 4 dörrar och ett litet bagageutrymme som man kommer åt genom bakfönstret. Man KAN fälla ner sätena, så det borde ju gå att fixa tycker jag.

Tips?

Niklas
0

Ställ frågan på Barnvagnar iFokus också.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bia
0

Jasså ja. Okejdå. :)

bia
0

Hittar minsann inget Barnvagnar ifokus…

Beate
1

Emmaljunga Viking lär vara den minsta barnvagnen på marknaden. Den ska vi köpa iaf, vill ha en liten smidig vagn inte på grund av liten bil men för att vi bor i stan, bor litet och har världens minsta hiss upp till vår våning.

Niklas
1

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

CelsiusT
0

#4 Åh, den verkade ju jättesmidig. Har ju inte jämfört så många än, men den föll mig i smaken iaf. Jag tycker det vore smidigt med en så liten vagn som möjligt, ser inte varför man ska ha en stor. Den hade många fina finesser. Dock högt pris även begagnade, fast inte farligt dyra som nya. Kanske man ska kosta på sig att köpa en ny… Hade egentligen inte tänk lägga så stora summor på en vagn, men det kan det ju vara värt. Är ju ett tag kvar så får fundera lite till. Hur fungerar den i terräng tro?

Medarbetare på westernridning.ifokus

bia
0

Tack för tipset, ska kolla den!

[WickedAlly]
0

#6 Vi fick höra att det är bättre med större hjul fram om den ska passa även till terräng. Som Emmaljungas Super Nitro, det är också ett ganska smalt chassi. Tror det är typ fyra cm bredare än Viking. Och som jag förstått det så kan man välja samma liggdel som till Viking.

CelsiusT
0

#8 Okej, men som jag fattat det så kan man välja svängbara eller fasta hjul till viking? Vi funderar nog kanske ändå på svängbara hjul (som ju alltid verkar mycket mindre?), tror ändå vi kommer använda vagnen mer i stan än i terräng. Dels har vi mycket grusvägar häromkring som man kan vandra på och vill man ut i skogen så kan man ju bära (iaf till en början) och sedan åker vi väldigt ofta och mycket in till stan så tror nog jag kommer använda den mer på vanligt underlag som asfalt, grus och affärer än i terräng. Men vill ändå inte köpa en vagn som totalt suger att gå med i terräng. 

Sen har vi nu en liten halvkombi (mazda 323f) som har hyfsat men inte jättestort bagage och kommer senare att köpa en större bil (vilken sort är ännu ej bestämt). Vill ju kunna köra vagnen i båda bilarna så vill att den ska gå in även i den lilla vi har nu.

CelsiusT
0

Alltså helt ärligt så hänger jag inte riktigt med på skillnaden =S

Niini
1

Går ni mycket på grus rekomenderar jag inte små svängbara hjul. Vi har både små sväbgbara och stora fasta till vår Gesslein (går att byta framhjulen) o jag går inte långt med de svängbara på grus.

CelsiusT
0

#11 Okej, går det lätt att byta hjul? Tänker om man orkar ha olika hemma och när man åker iväg? Sen kanske det skiljer om man tänker sig lösgrus-väg mot sådana där hårt packade, dom hårda är ju ungefär som asfalt bara att det kan vara enstaka lösa stenar på vilket inte är på asfalt. Fast å andra sidan kan det ju vara bra att tänka på att snön kommer sen också.

Nu känns det som om jag kapade tråden rejält här. Förlåt TS.

[WickedAlly]
0

#9 Ja, det kanske man kan ja. Vi tittade aldrig på Viking utan siktade in oss på Super Nitro istället just pga av de stora hjulen. De är svängbara på den men de går ju att låsa fast så att de blir som helt vanliga fasta hjul, skiljer inte mycket i storlek på hjulen bak och fram. 

Låter som att ni har ungefär samma utgångspunkt som vi hade, lär röra oss mest i affärer och på asfalt men ibland kommer vi att behöva vagnen i terräng (som när vi besöker svärfar som valt att bo mitt i skogen typ).

Åk till närmsta affär och fråga om ni kan få testa att stoppa in vagnen i bagaget på den lilla bilen. De brukar inte vara helt omöjliga :) 

Det är en djungel, vi gillade båda Emmaljungas Edge Duo Combi med Super Nitro-chassit så vi fick eld i baken, beställde och sedan pratade vi inte mer om saken :P

Beate
0

Terräng? Vart har ni tänkt promenera? 😉

Har kollat efter begagnade men inte hittat nån alls, det är väl en ganska ny modell har jag fått för mig så kanske därför?

Tyckte priset kändes ok och det kan nog vara ganska bra andrahandsvärde också. Andra vagnar kan ju kosta hur mycket som helst!

[WickedAlly]
0

#14 Svärfar till exempel har bosatt sig mitt i ingenstans, det som ska föreställa vägar är mer eller mindre bara två smala spår :p Likaså med makens mormor och morfar där vi spenderar en hel del tid. Som att promenera på platt mark i skogen typ. Så det är lika bra att vara förberedd :)

Har också förstått det som att Emmaljungas har skapligt andrahandsvärde så länge man håller dem i bra skick.

CelsiusT
1

#14 Med terräng menar jag vägar i skogen (inte offroad i skogen), vi har en hel del vägar där delar av vägen går i skogen, över ängar osv och då kan det ligga en gren eller sten eller så på vägen som man inte ser och det kan även vara lite guppigare än en plan asfaltsväg. Det ska även gå att köra ut på gräsmattan här hemma. Terräng innefattar väl egentligen allt som inte är asfalt/betong.

Beate
0

Jo, jag förstår, skojade mest.. tror inte ni ger er ut på off-road löpning med en Viking… :)

Men då kanske det finns andra modeller med lite större hjul som kan passa bättre. Viking har lite mindre vridbara hjul fram, tror inte de är optimala i terräng. Men kolla gärna in den "på riktigt", tycker den känns väldigt lättkörd och smidig så det är inte omöjligt att den kanske kan funka bra i terräng också. 

Jag kommer också att vara en del i familjens stuga i sommar, där är det landsvägar och grusvägar och stigar men jag tror nog Viking kan funka där, det är ganska platt och lättframkomligt (tror jag)…

Niini
0

#12 första gången var det lite knepigt (som med det mesta som är nytt) men efter några gånger går det snabbt o smidigt :) Nu när det är vinter har jag dock de stora hjulen hela tiden.

CelsiusT
0

#17 Jag kan inte se att jag ser någon storleksskillnad på dom svängbara hjulen på viking mot nitro när jag kikar på bilderna? Men man kanske lurar sig?

#18 Det är alltså så lätt att byta så man med lätthet byter dom dagarna man ska in till stan?

Niini
0

Jepp, iaf på vår Gesslein F6 :)

[WickedAlly]
0

#19 Super viking verkar ha lika stora hjul som nitro medan viking har mindre, annars har jag sett heltokigt.

CelsiusT
0

#21 Aha… Så då skulle man alltså kunna ha en super viking lika väl som nitro?

Jag blir lite förskräckt över storleken ihopfälld på båda dessa. Dom är lika stora som vår stooora hundbur enligt måtten på hemsidan. Och den stora hundburen tar upp heela utrymmet på v70, när buren är i bagaget så får jag inte in något annat. Stämmer detta verkligen? Eller har dom mätt fel? Vad jag förstått så har folk vagnen ihopfälld i v70 och ändå plats vid sidan, vissa har ju till o med hundbur och vagn, vilket jag tänkt mig skulle funka med den mindre buren som vi har nu.

CelsiusT
0

Sen fattar jag ärligt inte skillnaden på viking och nitro? Vad är det som skiljer? Dom ser ju lika dana ut när jag jämför?

[WickedAlly]
0

#22 Ja, det bör väl vara ungefär samma då skulle jag tro :)

De måste ha mätt fel. Vi hade kusinens Emmaljunga (tror de har en Nitro) bak i vår v70 och vi hade kunnat ha vår bredvid om vi hade behövt.

[WickedAlly]
0

#23 Viking är smalare i alla fall, annars ser jag inte heller någon skillnad nu när jag tittar noga.

CelsiusT
0

#24 Jag hoppas dom mätt konstigt, för är dom så stora som vår stora hundbur så kan dom ju inte gå in i någon annan bil än i v70. Och det låter ju väldigt konstigt att man skulle behöva ha en stor v70 för att alls kunna få in en vagn. 

Men ser nu att både super viking och super nitro är dom jag sett som är i stora hundburens storlek 93x57x56 cm. Medan dom båda modellerna utan 'super' framför är något mindre. Nitro: 85x57x47 cm Viking: 85x53x35 cm

Eine
1

Riktigt stora hjul är att föredra på alla vis. Det är så mycket lättare att köra en sådan vagn. Små hjul är riktigt dåligt om man vill gå på promenader.(och det vill man ju )

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Thiah]
1

Vi har ingen bil så jag har inte ens tänkt på att den ska rymmas nånstans. Blir att köpa bilen efter vagnen om ett par år. 

Vi satsade på en begagnad och hittade en crescent som passar oss fint. Lite sliten men det kvittar mig. Den har stora, hårda hjul, aluminium ram som är lätt samt att jag själv kan hantera, lyfta och byta delar smidigt. Undviker gärna ryggskott bara för att vi ska til affären 😂

[jnordstrom]
0

Jag har en bio smile och den är smidig och bra. Har två hundar så är ute i alla väder och den har inte gjort mig besviken än :)