Välja MVC?
Hur fasiken väljer man MVC? Hur ska man veta vilka kriterier man ska gå på? Vi kommer flytta till annan stadsdel under graviditeten så att välja den som ligger på vår vårdcentral känns inte alls självklart. På sätt och vis vill jag välja en på ett av de större sjukhusen i stan men finns det någon risk att bli sämre bemött på större MVC? Är ju bara i v 5-6 så jag vet att jag inte behöver ringa än på några veckor men är en sån där som vill vara ute i god tid åtminstone med den där teoretiska delen…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Din huvudfråga kan jag inte svara på, är från landet, här väljer vi inte haha. Men angående när man ska ringa MVC så har ju de allra flesta ett hälsosamtal så tidigt som möjligt, runt v 5-6. Där får man info om vad man ska tänka på att undvika, mat och liknande.
Har du börjat äta folsyra t.ex? Annars är det dags att skaffa det med en gång för att minska risken för ryggmärksbråck.
Jag valde Mama Mia som är privat och är nöjd med dom (men har dock inget att jämföra med eftersom det är första gången).
Sitter faktiskt på bussen in till stan för några ärenden , bland annat köpa för att köpa folsyra, as we speak :) Jag kanske ska försöka välja hyfsat snart ändå, i så fall…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag tycker att det är smidigt att gå på den som är närmast så jag skulle börja på den där du bor nu och sedan flytta, skulle du vantrivas på den nya är det ju bara att byta tillbaka. Man kan byta både mvc och bm när som helst under graviditeten och ska absolut göra det om man inte trivs!
/Christine
Jasså, man kan byta? Ja, då förändras ju situationen :) Det känns viktigt att det blir rätt. Första barnet, allt känns främmande och läskigt så en snäll BM känns verkligen extremt viktigt!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja, du behöver inte förklara nånting, ska du flytta så är det ju ändå ganska naturligt att man byter ;) Vill du byta bm så ring bara växeln och säg att du vill gå till en annan :)
/Christine
Lite beroende på när ni ska flytta och på vilket län du bor i så är det ju inte så värst många besök i början. Vi hade inskrivning vecka tolv och sedan var jag på kontroll i vecka 27 igen.
Om du vill slippa byta så kan det ju vara värt att att välja en mvc i den nya stadsdelen direkt eftersom de flesta besöken ligger i slutet av graviditeten :)
Lite ot men får man gå på arbetstid på mvc och ul i sverige? Jag får nämligen både resor dit ( jobbar ca en timme från där jag bor och har min rådgivning) och tillbaka samt besöket på arbetstid.
#8 Jag tror att jag läste i nån infobroschyr jag fick vid inskrivningen att man ska kunna få nån form av ledighet/ersättning för MVC-besök men jag vet inte riktigt hur det går till.. UL är ganska lätt för mig att göra på arbetstid oavsett om det skulle behövas eftersom att dom görs på sjukhuset (= min arbetsplats), MVC-besöken är det lite värre med. Man borde kanske forska lite mer i det där…
De kan inte neka dig att ta ledigt från jobbet om du ska till MVC/UL, även pappan/partnern har rätt att ta ledigt för dessa besök. Men det finns mig veterligen ingen ersättning som betalas ut om du inte tar ut egen komp, semester eller liknande.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Nu är jag hemma och kan kika på min lilla broschyr. Där stånd det såhär "Inom ramen för föräldraförsäkringen har blivande föräldrar rätt till ledighet med ekonomisk ersättning för att delta i föräldraförberedelse". Broschyren handlade om vilka föreläsningar och grupper som landstinget erbjuder inför förlossning så jag antar att det bara gäller dom och då kanske det åsyftas att man har rätt att begära FP om man vill gå på dom?