Gördel
Nu undrar jag om det här med maggördel.
Dels undrar jag om någon här har testat en gördel under graviditeten och isf varför? Fungerade det som du tänkt dig?Fördelar och nackdelar?
Sedan undrar om hur det fungerar med gördel till efter graviditeten. Har läst att många packar det i sin bb-väska för att ha redan från början, någon som använt sådan gördel redan från början? Hur fungerade det? Var du nöjd? Och så undrar jag hur man vet hur stor gördel man ska ha? Man vet ju liksom inte hur stor man är efter förlossningen, så hur vet man vilken sort och vilken storlek man ska ha?
Medarbetare på westernridning.ifokus

När jaf var gravid första gången tytckte jag det var jätteobehagligt att jobba med bukmusklerna när det börjat dela sig. I mitt jobb, byggnadsmålare, jobbar man jättemucket med de musklerna. Jag hade ont om pengar så jag ville inte köpa någon gördel men jag brukade linda en elastisk binda kring magen för att hålla ihop den. Mycket skönare!
Jag har använt en men inte under graviditeten då en gördels syfte är att göra magen platt och trycker därmed in magen med kraft, inte att rekommendera om man är gravid. De är heller inte elastiska, de är inte meningen att de ska vara det heller. Förstår inte vitsen med att använda gördel under graviditet, då ska magen växa och bli stor och inte tryckas tillbaka för att se platt ut.
Jag har ingen gördel men ett stödbälte. Det funkar sådär, skulle säkert fungera bättre om jag inte haft korsett innan och får ångedt av dey.
Vad är det för gördel du menar? Och vad är syftet?
#2 (och #4) Gördel/stödbälte är ju till för att ge stöd, inte enbart att få magen att se platt ut. En gravidgördel/stödbälte är ju till för att stötta upp magen/ryggen vad jag förstått det som, absolut inte för att dölja gravidmage/få magen att se platt ut.
Likaså efter graviditeten så är ju en vanlig gördel till för att hjälpa till att hålla ihop magen. Inte kanske i första hand för att få magen att se platt ut även om det kan vara en effekt av det.
Har ju själv ingen som helst erfarenhet av detta, utan jag har bara läst om det på nätet och läst att folk använder det. Därför undrar jag lite här om någon använt det och hur man upplevde att det fungerade. Både en sådan man har under graviditeten (mest för att jag är nyfiken rent allmänt) och kanske främst gördel till efter graviditeten eftersom jag gissar på att det kan vara skönt och faktiskt funderar på om inte jag ska köpa en till dess och då undrar jag ju hur det fungerat för er, hur man vet vilken storlek man ska ha osv.
#5 Åh, du mena gravid gördel (visste inte sådana fanns). Trodde du mena vanlig gördel.
Aha, ok, nä jag har inte använt nån gördel. Däremot så använder jag nästan bara stretchiga bh-linnen från MQ som jag upplever är väldigt sköna att ha och ger lite stadga åt magen. Dessutom tycker jag resårmudden på gravidbrallorna också ger lite stöd så ofta blir det både linne och resårmudd och då trivs magen bra! 🙂
Har man problem med foglossning så sägs det ju vara bra med gördel som hjälper till att avlasta och "hålla ihop" bäckenet.
Har köpt Olga Rönnbergs bok "Träning för nyblivna mammor" som jag tänkte köra igång med efter förlossningen. Där är det fokus på andning, knipövningar och att "hitta" coremusklerna i första steget sen går man vidare med andra magövningar längre fram.
#7 jag använder också stretchiga linnen och sen mudden på gravidbyxorna. Superskönt!
Har ett par hängslebyxor från H&Ms mammaavdelning, de är också kanon stödmässigt :)

Hur lyckas ni få mudden på byxorna att stanna på plats? Jag är avundsjuk!! Jag har tre olika modeller och alla sätter sig som en hård korv nedanför magen:(
# 10 Hm.. har inte varit med om det… de satt ju lite löst i början men sen efterhand fyllde man ju ut mer och mer… oftast har jag stretchiga linnet först och sen drar jag byxtrikån över det och sen har jag nån top/tunika överst.. vet inte om det sitter bättre på plats pga det.

#11 Jag får helt klart prova att dra mudden över linnet då:)
Mina muddar har kanske suttit lite löst i början men nu sitter de ganska tight. De har aldrig åkt ner. Däremot har problem med att långkalsongerna/strumpbyxorna jag har under korvar sig och gör att jag får ett tryck på nedre delen av magen.
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om gördel efter förlossningen. Nån här måste väl ha använt det? Tror jag läst det för länge sen. Hur vet man vilken storlek man ska ha?