Stygnen efter förlossningen
Har läst att stygnen ska försvinna 2-3 veckor efter fl. Är inne på min 4e vecka nu och de är kvar.
Vissa har sagt att man kan prova att dra lite i dom så kanske de lossnar, men jag vågar inte riktigt eftersom jag inte vet hur mycket man kan dra utan att såret kanske öppnar sig eller om det inte är färdigläkt.
BM vill inte göra en efterkoll förrens ca 8 veckor, kan man be om att hon kollar stygnen redan nu?
Hur länge satt stygnen på er?
Ingen aning om hur länge mina stygn satt kvar! Men det är klart att du kan be henne kolla tidigare.
/Christine
Det har gått fem veckor för mig och jag kan se en tråd som ser välknuten ut. Jag ska inte på efterkontroll förrän i januari men har inget besvär av tråden så väntar nog tills dess.
Låt de vara de gör ingen skada om de sitter kvar. Sitter de längre än vad de "ska" göra så försvinner de till slut ändå.
#3 efter mitt kejsarsnitt började dock knutarna i hörnen att kapslas in i huden. Visst hade de försvunnit till slut men inte på det sätt jag hade tänkt mig =P Så jag skar loss dem själv, men det skulle jag inte göra när det handlar om underlivet.
#4 Nej gud det skulle jag aldrig våga :p
Kommer ringa BM imorgon och höra om hon kan ta en koll tidigare än efterkollen, annars får jag väl gott vänta :)
Jag har också haft ett inkapslat stygn som jag peta bort själv. Det var i närheten av bröstvårtan då jag tog bort en fettknöl där.
Men underlivet vette sjutton om jag skulle våga illa på själv, ser ju knappt dit i vanliga fall fast jag har spegel. 🤪
Kan berätta att alla stygn jag hade ramlade bort av sig själva innan efterkontrollen. Jag drog inte i dem någon gång.
Mina satt i fem veckor och började värka rejält i mer än en vecka, så sambon fick agera gynekolog och klippte bort den som satt ytterst, de som satt inne hade lossnat redan så det var bara att dra ut dom.
Nemas problemas!