Gynundersökning & tester
Hejsan. Har sökt igenom mycket här nu men hittar inget svar. Jag vet att man brukar göra tester för olika könssjukdomar och gynkoll i början av grav. Iaf som jag blev informerad min förra grav. Måste man göra det? Eller räcker det om man lämnas kissprov? Jag avskyr verkligen gynundersökningar…
Jag behövde bara lämna kissprov :)
Då hoppas jag att jag får det oxå. =) tack för svaret. Detta gnager något fruktansvärt på mig då jag verkligen avskyr när dom "gräver" där nere. Är en annan femma när man är höggravid eller på förlossningen.
Jag känner precis som du. Bara några veckor innan jag va hos bm så gjorde jag mitt cellprov för första gången och det var sååå hemskt så jag var rädd att ja skulle behöva uppleva de så tätt inpå igen, men det slapp jag och då kände jag mig jättelättad 😃
Jag lämnade bara kissprov (förutom blodprov då), hon nämnde aldrig ens något om någon gynundersökning :)
Kissprov och blodprov lämnade jag. Gjorde cellprov också då det nästan var tre år sedan sist, men det är inget dom gör på rutin när man är gravid.
/Christine
a är så lättad nu så ni anar inte. Min första Bm (bytte efter ett par besök förra gången) sa att d va rutin på gynkoll och provtagning så… Hon var otroligt respektlöst. Även om jag haft bättre upplevelser efter (når jag tog bort stygn efter förra grav som var en sån.lättnad) så vill jag inte göra det mer än absolut nödvändigt… =)
Nu snor jag tråden en liten stund, hoppas det är okej. Men på tal om cellprov: Man brukar ju få första kallelsen i samband med att man fyller 23 va? Men nu är jag beräknad att föda 10 dagar efter att jag fyller just 23 så jag är lite nyfiken på hur man gör då? Tror ni att jag kommer få göra det som vanligt ändå eller kommer de skjuta på det hela?
Egentligen spelar det ju ingen roll, jag är mest bara nyfiken.

Vad är det för något de kollar vid en gynundersökning då? Aldrig hört talas om någon som gjort det vid graviditet innan.
#7 Troligen så skjuts det bara upp :)
#7 - Då kommer du troligtvis få göra det vid efterkontrollen :)
/Christine
#10 Så långt tänkte jag inte, men det hade ju varit jättebra om de kunde ordna det så :)
#8 hon sa att det var det bästa och säkraste sättet att kolla könssjukdomar på. Att kissprov inte visade osv… (vilket jag fick veta sen att d visst.gjorde) och så.gjorde dom.vul i samma veva för att det var rutin. Kanske bara va där. Bytte ju senare och detkkom aldrig på tal senare då jag trodde att det var så. Vilket har varit väldigt stressigt för mig nu då det snurrar i skallen och oron för just detta…
Har inte gjort nån gynundersökning alls under graviditeten och går in i vecka 35 imorrn. På inskrivningen och andra träffar så är det bara kissprov och blodprov. Funderade faktiskt idag på att det är lite konstigt att det inte görs nån gynundersökning alls? Gör man det när man börjar närma sig förlossningen?
Jag gjorde en i början å sen en dagen innan dottern föddes då dom skulle kolla.om jag hade öppnat mig något. Hade ont i magen.men inga värkar. Hade gått över tiden å vattnet gick direkt när jag kom.hem =p Mer än det minns jag inte att jag gjorde… (va 06 så är några år sedan)
Jag lämnade också bara kiss och blod. Har inte gjort någon gynundersökning med de två jag har sedan innan. Så det tror jag väl inte att man gör. Mitt cellprov fick jag inte göra då jag va för långt gången. De vill inte pilla på tappen i onödan sa hon till mig. Tror innan v 12 så är det ok. Vi skulle ta det efter att jag ammat klart och fått tillbaka mensen igen.

ALLA undersökningar man erbjuds i samband m graviditet är frivilliga! Dock kan man behöva stå på sig om det är så att man inte vill göra något och undersökningarna är ju utvalda för att kunna erbjuda så bra & säker vård som möjligt för dig o ditt barn.
Jag avstod gynundersökningen denna gången. Kändes meningslöst för min del.
Jag kommer avstå gyn denna gång om de ens skulle säga ngt om det. Iaf fram till slutet på grav om ja skulle behöva göra ngt då… Tänker inte göra bara för att! =) Tack för alla svar. De har verkligen dämpat ångesten
#13 jag ska träffa läkaren och göra helkroppsundersökning i v. 27 men det är enda gången.
Jag har inte gjort någon gynundersökning under mina graviditeter (inte blivit erbjuden det heller).
#15 Varför ska du vänta tills du ammat klart och fått mens?
#7 Jag fick kallelse mitt i graviditeten så BM gjorde det på efterkontrollen. Hon var ju ändå där och "grävde" då så lika bra att passa på.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#20 Då ska jag fråga om jag också får göra så, låter smidigast :)
Jag är inne i min andra graviditet och aldrig gjort gynundersökning under graviditeten bara kissprov, blodprov och det äckliga glykosbelastningstestet.
Standard här är endast gynundersökning i slutet för att kolla tappen (OM man vill, dom frågar innan om det är ok). Har alltid blivit tillfrågad om jag vill och om det är ok. Här får man inte ta cellprov ens i början av graviditeten pga. risken för missfall enligt hon på gyn. Min syster fick inte göra det på efterkontrollen heller för det var för tidigt inpå förlossningen? Varför vet jag ej. Får se vad dom säger till mig när jag ska dit.