Gravid?
Hej, känner mig väldigt orolig att jag är gravid, är också bara 16 år.
Äter p-piller och jag och min pojkvän skyddar oss inte på något annat sätt (kanske inte så bra..)
Har märkt att jag har missat 1 tablett på kartan 2 (!!!) olika gånger. Snart är det dags för sockerpillerna men jag hade tänkt flytta fram menen några dagar då jag inte vill ha mens när vi ska på semester över nyår (badsemester).
Har börjat känna mig väldigt törstig, ibland lite som mensvärk, illamående framförallt på kvällarna och en del humörsvängningar.
Kan jag ta ett test ävem fast jag äter p-piller? Eller ska jag sluta med pillerna redan nu och testa mig?
Känner mig jätte orolig och kan såklart inbilla mig symtomen…
Är glad om jag slipper påhopp.
Glömde att jag är extremt trött också, blir trött efter att bara städa rummet tex.. :/
Du kan ta ett graviditetstest utan att sluta med p-pillrena.
När jag själv har slarvat med mina piller eller ätit antibiotika som slagit ut dom så har jag inte blivit gravid, men däremot fått himla hormonsvängningar (tex. ömma och spända bröst, trötthet osv) som kan likna graviditetssymptom!
Jag missade 2 tabletter över en helg och blev gravid så det är inte alls omöjligt. Ta ett test.
Ha en bra dag! // Pernilla
#2 Tack så mycket, ska testa mig så snart som möjligt!
#3 Måste man inte ha varit gravid ett tag så det ska visas på testet? Jag vet ju inte när jag skulle kunnat bli gravid…
När ska du ha din mens?
#5 Ska egentligen börja med sockerpillerna idag. Men vill ju flytta fram min mens eftersom vi ska åka på badsemester över nyår, åker på måndag… Så det är väl det som ställer till det. Det bästa är kanske att börja med sockerpillerna på tisdag/onsdag? Är hemma på torsdag igen. Och om ingen mens kommer så testar jag mig?
Jag är inte mer än 4 veckor gången i min graviditet, om jag nu skulle vara det
Ja men ska du ha din mens idag egentligen så borde du väl kunna testa egentligen. Dock vet jag inte tillräckligt om hur p-piller fungerar. När i cykeln glömde du de här pillerna?
Jo det är sant, det kanske fungerar…
Är inte HELT säker, men runt 2v + någon dag och sedan för 1v sedan
Ja säg att det är för 2 veckor sedan du glömde det och din ägglossning infallit då så du blivit gravid så kan det synas nu men vill du vara helt helt säker och inte vill slösa pengar på tester kan du ju vänta några dagar. Man brukar råda att testa från den väntade mensens första dag men det kan visa tidigare. Hört folk som plussat så tidigt som en vecka innan beräknad mens men de flesta plussar inte förrän som tidigast 2 dagar innan beräknad mens.
#9 Okej tack så mycket för hjälpen.
Jo, då ska jag nog vänta och testa tills jag börjat med sockerpillerna och kommit hem igen :)
Gör så. Lycka till. Skriv gärna sen här och berätta hur det har gått. =)
Absolut, det ska jag göra :)
Kunde inte vänta, så testade mig precis - negativt! Nu hoppas jag bara att mensen kommer :)
#13 - Du kan fortfarande vara gravid även om testet visar negativt.
/Christine
Vänta en vecka och testa igen för säkerhets skull om inte mensen kommer.
#13 Jag äter ju p-piller och har tänkt flytta fram min mens till torsdag. Så där efter om min mens inte kommer så ska jag testa mig igen.
#15 Absolut, det ska jag :)
Har under en tid tappat en hår, men nu när jag duschade trillade det av JÄTTE mycket hår. Undrar om det kan vara gravidtecken? Tvivlar lite nu, var så glad att det var negativt…
#17 Man kan tappa hår av stress så om du går runt och oroar dig för att vara gravid så kan det vara orsaken.
Jag hoppas jag tappar hår av stress. Började med sockerpillerna igår, torsdag. Ingen mensverk än, menen brukar komma 2 dagar efter jag börjat med sockerpillerna, alltså imorgon borde den komma. Har ingen mensvärk eller övriga symtom på att menen är påväg. Ska till ungdomsmottagningen på måndag och be om fler p-piller utskriva. Om jag inte fått mens då, är det väl bra att passa på att ta ett grav test där?
Ja det tycker jag. Skadar ju inte.
Känner inga symtom alls längre. Men har inte heller någon mensvärk alls… Kan symtom avta?
Ja, absolut. Jag hade nästan inga symptom alls på hela graviditeten, så man måste inte känna ditten och datten.
/Christine
Okej.. Men peppar fortfarande att menen ska komma!
Om är stressad eller oroad blir min mens alltid försenad så försök att ta det lugnt :)
Har du varit till ungdomsmottagningen än?
// Evelina
Ojojoj! :D
Skulle på toa innan jag skulle sticka dit, och gissa vad… Lite blod på pappret. Hoppas och tror det är riktig mens. Har dock fortfarande ingen riktigt mensvärk som jag brukar ha… :) Men jag känner mig ändå jätte lättad!
Har du varit på ungdomsmottagningen än och gjort gravtest? Man kan blöda även om man är gravid
// Evelina
Nej har inte varit där än. För när jag kom dit till slut så var det stängt. Bor i en liten stad men en ungdomsmottagning som har öppet kvällstid en gång i veckan (måndagar). Så får dra dit nästa måndag istället…
Min mamma trodde det var stängt pga att det är helgdag idag?
Du kan inte gå dit på dagen då?
// Evelina
De har öppet kvällstid från 17.00, öppen mottagning
Så det får bli nästa måndag
Okej.. Du skulle ju kunna ringa till dom. Det är ju bättre att få det gjort än att vänta en vecka :)
// Evelina
Ja, jag får se hur jag gör :) Kan man få som mens även fast man är gravid?
JA men kan få mens även fast man är gravid. Det finns många som har haft mens som vanligt och inte vetat att de är gravida förrän ganska sent i graviditeten :)
// Evelina
Åh nej :( Kanske är bäst att köpa ett test!
Antingen köper du ett test eller så ringer du till ungdomsmottagningen imorgon så får du säkert en tid :) Det bästa är ju att du gör gravtestet så fort som möjligt så du får veta om du är gravid eller inte :)
// Evelina
Jag testade mig den 29 och då var det negativt :)
Men då kanske det var för tidigt att testa sig?