Tygblöjor
Vilka har funderat på att ha tygblöjor? Varför?
Ni som haft tygblöjor, bomba med bilder och varför ni valt det :)
Massa info i den här tråden vill vi ha!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja! Jag lägger avtryck här för jag vill använda tygblöjor men har ingen aning om hur det funkar!
Vi köpte på oss tygblöjor från imse vimse. För oss funkade det inte då vår dotter bajsade ca 13 ggr per dygn. Dock gillar jag idén med tygisar då det är mycket mer naturliga material mot barnets hud och mycket mer miljövänligt. Det gör det också ofta lättare för barnet att bli pottränad när den dagen kommer.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har inte funderat mycket alls över det, men jag blir mer och mer nyfiken!
/Christine
Hur må.nga tygblöjor behövs för att det ska "gå runt"? :-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vi har funderat på det som sagt och jag funderar än. Men man ska nog ha tillgång till egen tvättmaskin då helst kanske vilket vi har just nu och ett år framöver men efter det är det lite kört. 
Jag kommer med en till fråga.
Passar alla tygblöjor alla barn oavsett ålder/vikt?
#6 många tygblöjor har olika viktklasser.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Såg det på Imse men hittade sedan denna som är once size.
http://www.barnshop.se/product_info.php?cPath=51_56_61&products_id=395
#4 jag tror man räknar på 24 blöjor så klarar man sig om man tvättar var 3e dag, men det beror förstås på olika faktorer..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag läste att man ska iallafall räkna med att ha 15-20st tygblöjor hemma om man har bestämt sig för att endast använda det. Antar att de räknar med att man ska ha tillgång till egen tvättmaskin då.
Jag klickade faktiskt hem 8st förra veckan, men vet inte så värst mycket om detta med tygisar. Endast att det är miljövänligare. Sen vart det rea också så tror bara jag betalade runt 80kr.
Vi vill ha det pga miljövänligheten, men det är billigare också va? Vi har ju ett bra tag på oss att köpa in alllihop och förhoppningsvis lyckas vi hitta nåt bra erbjudande.
Jag funderar på om man ska köpa 9 stycken tygblöjor och varva det med engångsblöjor (vi har egen maskin hemma).

Klistrar in från den andra tråden:
jag kör på tygblöjor nu på dagtid och engångsblöjor på natten eller när man är borta. Funkar fint för oss. Jag kör på vikblöjor då jag tycker blöjbyxor med ilägg inte fångar upp varken bajs eller kiss tillräckligt utan hela blöjbyxan blir nerblött. Vikblöjorna köptes på rusta för under 100 kr för ca 20 st så det blir skitbilligt!a Det gör att det fungear även om vi som någon mer här har fått en son som bajsar upp emot 10 ggr per dygn.
r Sedan har jag två blöjbyxor från poops, de är alldeles för stora ochklumpiga tycker jag! Jag använder faktiskt mest en gammal stickad blöjbyxa som man fettar in med ullfett. Bara att skölja kallt om den blir smutsig och torkar snabbt. De blöjbyxor man köper från Imse ser betydligt smidigare ut än de från Poops så jag funderar på att köpa en sådan. '
Jag uppskattar att man behöver ca 30 vikblöjor och tre blöjbyxor om man har egen maskin och kan tvätta varannan dag. Rispapper har vi inget och det fungerar utmärkt utan.

Kom på en sak till. På vanliga blöjor känner man ju utanpå byxan att den blir full och behöver bytas. Med tygblöjor måste du stoppa in ett finger o känna om denär blöt så därför är sparkdräkter med knäppning hela vägen kanon. Bara att stoppa in ett finger på magen mellan knapparna. Har du body+byxor är det jättekrångligt att lyckas känna efter.

http://www.imsevimse.se/pdf/rapport_hadlamiljovanligt_blojorochmiljo.pdf
Jag hittade en studie av total miljöpåverkan om man jämför tygblöjor och engångsblöjor om någon skulle vara intresserad:)
Vi kommer nog att ha tygblöjor
dels för miljön och dels för att när min man var liten och han tog hand om sina syskon (det är ett hopp mellan dom) så fick dom hem en provblöja med posten som han skulle testa på sin lillebror eftersom det skulle vara så bra enligt reklamen. och han har aldrig sett så mkt skit som då vad jag förstått, det rann efter benen och hela faderullan.
Så efter det tror han varken på reklam eller vill ha engångsblöjor 😃
l'm back
Jag funderar på att pröva på att ha tygblöjor. Vet inte hur sambon tycker att vi borde ha det men det löser sig.
Det funkar jättebra med tygblöjor! Särskilt nu när hon blivit lite äldre och är stadigare och inte bajsar hela tiden :P Jag tyckte inte riktigt om att använda det de första månaderna när hon var så liten. Det är lite bökigare och med säkert 10 bajsningar/dag så var engångsblöjor bättre.
/Christine

Håller med ovanstående att de är lite svåra den första tiden iaf om man kör vikblöjor som vi gör. Då blir de nämligen rätt stora o klumpiga på en så liten kropp. Men formsydda är nog jättebra på de minsta bebisarna.
Jag tyckte däremot inte att bajsandet var något problem, hade oxå en som bajsade mååånga ggr per dag. Men man måstej u byta oavsett blöjtyp och vi sköljde bara blöjorna under vanliga kranen i början eftersom bajset var så lättlösligt då ändå.
Däremot är det dyrt med tygblöjor om man ska köpa pocketblöjor och bara nya blöjor. Särskilt om man bara har dem till ett barn. Men det finns mycket fina begagnade blöjor att köpa billigt och har man dem till fler barn blir det ju superbilligt. Så jag tycker inte man ska köpa på sig en massa dyra blöjor direkt utan kanske ett litet provpaket först och se om man verkligen gillar dem.
Min mamma hade vikisar på oss barn när vi var små. Jag tycker det känns som det trevligaste alternativet. Min syster hade det på sin lilla så det finns ju ett gäng i familjen som man kan börja och prova med. Trivs vi med det så kör vi på det. Billigt (i längden), miljövänligt och trevligt att hantera och jobba med tycker jag och dessutom trevligare mot barnets hud.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Körde tygblöjor en hel del första året m sonen (engångs nattetid o då vi var ute), men sen ville han inte ha tyg längre & nu är det enbart engångs.
Väntar barn i april igen och då blir det tyg igen. Känns bra! Kommer nog försöka använda tygblöjor även nattetid & då vi är ute, så länge det inte handlar om extremförhållanden på något vis.
Vi har 6 st AIO och så kanske 15 vikisar m 2 blöjbyxor i varje storlek. Räckte gott o väl här hemma. Vi har egen maskin, men valde att tvätta så mkt som möjligt i tvättstugan. Tvättade ungefär var 3-4 dag.
Vi har 30 vikblöjor som vi använder med hemstickade blöjbyxor i ull. I början var det, som nämnts tidigare, lite för bökigt och stort så vi använde engångsblöjor de första två månaderna. Nu har vi börjat med tygblöjorna och det fungerar hur bra som helst. Även vi kör dock engångsblöjor på natten och när vi ska åka bort. Sonen kissar lite för ofta för att köra med vikblöjorna även nattetid så har funderat på att sy egna tygblöjor som är lite mer sugande och testa ifall det fungerar bättre.
Kan bekräfta tipset ovan om att ha sparkdräkt med knäppning på barnet om tygblöjor används. Smidigt att kolla om blöjan är våt samt snabbt och enkelt att byta utan att behöva ta av byxor, knäppa upp body och sedan av med blöjbyxorna osv.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Kul att ni väljer tygblöjor! Mina barn är snart 18 och 16 år nu. Vi hade både formsydda och vikblöjor samt Imse Vimse byxor och nån annan som jag inte kom ihåg namnet på, men den var lite "plastig/gummiaktig" på insidan så den använde jag ofta till natten då den höll för vätan lite mer och det inte blev blött i sängen. För min del handlade det inte lika mycket om miljö som kostnad faktiskt! Sålde vidare grejjerna sen när de inte användes längre, det är billigt även om det är lite dyrt inledningsvis.