Missfall?
Hej ! Jag heter josefine och jag är i graviditeten i vecka 14 och undrar en liten grej. …. Jag gick och kissade och då va de ytterst lite blod när jag torkade mig Men sen testade jag igen direkt efter då va de inget blod kvar Har inte vart blod eller blödigt efter dom få dropparna…. Mvh Josefine Karlsson
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
det är rätt vanligt med små mellanblödningar som kan dyka upp någon stans under graviditeten.
Det behöver inte betyda någonting alls, i de flesta fall är det ofarligt.
Men kan ändå vara värt att kolla upp för säkerhets skull då missfall givetvis ger blödningar också…
Håller tummarna för dig att allt är ok!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Kan de va urin infektion eller nått? Ska jag ringa 1177?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Jo… visst kan det vara uvi också.. men då borde du rimligtvis ha ont och känna sveda just när du kissar. Gör du det?
Det är aldrig fel att ringa 1177 och fråga om råd så gör det absolut!
Troligen bara något litet blodkärl som brustit, skulle det vara missfall skulle du få ut en klump och mer blod.
/Christine
Nu kom de mer blod…
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Har du ringt 1177?
När man är gravid växer slemhinnor och blodkärl till i slidan och runt vuvla. Samtidigt kan slemhinnorna vara en smula skörare än annars och det kan lätt uppstå små kärlbristningar med blödningar från slidan som följd.
Det är helt ofarligt men är förstås obehagligt om man inte vet vad det beror på.
Detta kan vara en orsak till blödningar under graviditet, men det finns också andra anledningar till att det kan börja blöda.
Bästa sättet att veta säkert vad det är är att en gynekolog eller barnmorska får titta på dig, kanske göra någon sort ultraljud för att se.
Därför tycker jag att du ska ringa 1177 och rådgöra med dem.
Tyvärr är det dock så att OM det skulle vara ett missfall på gång… så går det inte att göra något i ett sådant tidigt skede i graviditeten som du är. Blir det missfall då beror det oftast på att det är något allvarligt fel med fostret så att kroppen stöter ut det.
Men nummer 1 att misstänka är inte missfall utan någon annan vanlig ofarlig orsak till blödningen!
1177 kommer nog dock antagligen säga att det är ofarligt, vilken orsaken än är, och att det bara är att vänta och se vad som händer.
Men att du ska åka in akut om du börjar få feber och allt för outhärdliga smärtor..
Men då är de i alla fall förberedda på att du Kanske kan komma in ifall det skulle bli något…
Så RING!
Jag blödde ganska rejält vid ett skede i v.10 men allt såg sen bra ut med fostret och nu är.jag i vecka 25. Så man kan blödda ganska mycket utan att det är missfall.

Blödde massor till o från de första månaderna denna graviditeten. Förra hade jag små blödningar då o då. Denna hade jag "mens" som vanligt (dock inte lik riklig) då den skulle komma första mensen så att säga, sen hade jag en ganska så rejäl blödning då andra mesnen skulle vara, men den blödningen gick över på nåt dygn. Mellan det småblödde jag en del. Men graviditeten har fortskridit som sig bör sen dess & nu är vi i v 26 (tror jag :P )

Jag hade bruna flytningar runt v 14 som visade sig vara levrat blod. Detta kom från moderkakan som låg långt ned och därför blödde lite genom livmodertappen. Vi kollade upp detta med ett UL. Efter ca fyra veckor försvann det då livmodern växt så att moderkakan flyttat sig.
Min syster hade samma sak och som jag förstår är det en inte särskit ovanlig men ofarlig anledning till blödningar kring denna tiden. Känns allt som vanligt annars? Finns några gravidsymptom kvar?
Nu ser de bättre ut Jag skulle åka in om de böev värre men har en rill fråga Om man vill byta barnmorska får man de?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Absolut!
Det har du all rätt att göra! Bara tala om det på din mottagning att du vill byta och träffa någon annan! Man fungerar inte personkemiskt med alla människor och det är även barnmorskorna medvetna om! :)
Jag har för mig att de ska finnas barnmorskor på olika sttällen sjukhus z ungdomsmottagnibgen m.m stämmer det?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#12 På ungdomsmottagningen går man inte som gravid, iaf inte här och tror inte man gör det på andra ställen heller. Då slussas man över till mödravårdcentralen som har samma journalsystem som förlossningen (så dom på förlossningen är uppdaterade med dina uppgifter när du väl kommer dit). Här är det däremot så att flera av dom BM som jobbar på UM jobbar även på MVC, så jag fick min BM som jag träffat på UM innan =)
Däremot så finns det flera olika privata MVC så det finns fler ställen att välja på. Men första alternativet brukar vara att man väljer att en annan barnmorska på samma mottagning, inga konstigheter alls. Du behöver inte prata med din gamla barnmorska om det, utan det går bra att ringa mottagningen och säga att du vill byta.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ska de va stor klump eller små klumpar om de är missfall? ……
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#14 - Det finns inget "ska", det kan nog vara vilket som…
/Christine
Om du är i v14 så borde du nog blöda ganska mycket (och du borde ha ont?) om det är ett missfall.
Gick igenom ett "uteblivet missfall" förra vintern dvs gjorde kub-ultraljud i v 12 där det visade sig att fostret dött i v 7 men inte kommit ut. Fick tabletter som satte igång det, blödde som fan och det kom klumpar och grejer, trodde det var klart sen men 2 veckor senare satte det "riktiga" missfallet igång och det var som en liten mini-förlossning med värkar, vattnet som gick och sen krysta ut "det" och sen poff på en sekund så försvann all smärta.
Så om du får ett missfall i vecka 14 så är det nog inget tvivel om att det är ett missfall…
Har aldrig haft ont så utan bara blödigt då o då inder kvällen igår och morgonen
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Vad heter sånna tabletter?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#19 cytotec heter dem och det är inga tabletter man av misstag kan få. Jag hade som beate ett missed abortion som upptäcktes i v.12 men fostret hade dött i v.7. Jag var öm i kroppen flera dagar efter att missfallet satt igång då man får rejäla värkar.