glukosbelastning?
Någon som gjort det här?
Vad fick ni för värden?
Jag gjorde idag. Fastande 4,7 och efter 9,0. Undersköterskan tyckte att det var högt. Jag kollade en tabell hemma sen och det var helt normal. När jag kom hem så fick jag för lågt blodsocker, testade mig hemma och hade då 3,2. Undersköterskan sa att jag skulle sluta med alla sötsaker osv.
Jag är också Undersköterska och har en nära mig som haft diabetes i mååånga år. Och allt säger mig att det är ingen fel på min insulinproduktion, tvärtom. Eftersom mitt blodsocker tvärvände och sjönk så mycket så överproducerar kroppen insulin för allt det söta jag fick i mig på morgonen. Har varit med om detta innan vid några tillfällen.
Tycker det är lite halvinkompetent av denna person och i princip påstå att jag har diabetes, tur att jag kan en del om sjukdomen. Ska nu låna en blodsockermätare av min nära och hålla koll, så jag kan motbevisa!
Jag har gjort det under min förra graviditet och de sa inte mer än "7,0, du ligger på gränsen". Sen var det inget mer med det.
Nu minns jag inte vad jag hade innan, men låg också på 9 efteråt, gränsen för grav-diabetes går vid 10 så då är ju 9 högt. Jag slutade nästan helt med sötsaker, tog frukt istället och det blev bättre.
/Christine
Jo, men sen och andra sidan. hade man 5,0 på fastande så skulle det vara mellan 8,9 till 10 normalt sett. Jag hade 4,7 fastande och 9,0 efteråt. Och sen 3,2 efter 2 timmar en stor macka till frukost. Jag känner mig mer orolig över det låga värdet faktiskt…
Jag kommer inte ihåg värdet på fastande men hade 5 komma något efter och de var toppen värde!
#3 mitt 7,0 var efter man druckit den där äckliga sockervätskan och väntat 2 timmar. Vad jag hade fastande har jag ingen aning om.
9 är högt, inte mycket men tillräckligt för att man ska uppmärksamma det. Man kan även utveckla diebets efter graviditeten så att det ligger på 9 skulle jag ta på allvar.
Lågt blodsocker behöver man bara vara orolig över om man har diabetes, annars händer inget allvarligt utan det är bara då man känner att man borde äta nåt.
#6 Jo, när det sjunker så lågt att benen viker sig. Testade mig en gång när det sjönk sådär och hade då 2,1 och det är inte så bra(under 2,5 är hypoglykemi). Händer min mamma samma sak ibland, hon hade 1,6 en gång och det är direkt farligt. Det enda jag menar är att jag borde inte ha nått större fel på min insulinproduktion, kanske var långsam men när det väl smäller till så jäklar ;)
Men man får väl tänka sig lite för ändå, så blir alla nöjda och glada =)
Tror detta inlägg jag skrev innan idag kom i en del rädsla. Diabetes vill jag inte ha om så bara under 9 månader.

Vad jag hade på fastande minns jag inte, men hade 4,3 efter glukosen.
Min bm var lite kaxig innan och sa att jag säkert hade diabetes så det kändes ganska bra när det var så lågt 😃
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#7 En diabetiker hade förmodligen haft en hel del känningar och kanske även hamnat i koma när det varit så lågt, det är allvarligt. Att benen viker sig, att man är darrig etc är rätt normalt att känna när man är frisk och har lågt blodsocker, men som sagt blir det inte värre än så för kroppen tar hand om det. Med det menar jag att en frisk person inte hamnar i koma om den inte äter något.