Gravid iFokus

Gravid

Etikettertipsråd
Läst 2436 ggr
PogoPedagog
0

Graviditetspeng, tips

Här kan man då lägga in tips och råd om hur man lyckats få graviditetspeng elelr t.ex sjukskrivning beviljad. Det är ju tyvärr lite slumpmässigt vilka som får beviljat.

PogoPedagog
0

Åh vad typiskt nu kan jag inte hitta kopian på det brev jag sände när jag fick min gravpeng bevilad:( 

Jag räknade upp många exempel på de olika momenten i mitt jobb som är ansträngande ( jag är målare). T.ex mååånga halvtunga lyft, hur mycket jag lyfter både i vikt och hur ofta. Jag påpekade oxå att mitt jobb innebär att jag alltid måste klättra på stegar o höga bockar vilket inte är så lyckat när man blir riktigt stor om magen och får en förändrad tyngdpunkt.

Rutan_
0

Bifoga en bilaga där man beskriver varenda moment in i minsta detalj, från att man ska ta sig till jobbet till att man ska ta sig hem. De få rader man har på att beskriva sin arbetsdag räcker inte.

Se till så att chefen också beskriver din arbetssituation (till din fördel).

PogoPedagog
0

Under våren kommer jag vara hemma med min son och ta ut föräldrapeng. Den 28 maj är nästa barn beräknat att födas. Finns det någon som vet om jag kan ta ut graviditetspeng istället för föräldrapeng de sista två månaderna innan BF trots attjag inte jobbat på ett tag innan? Känns inte så sannolikt men om det går skulle det ju vara skönt att inte vara tvungen att snåla så med dagarna o pengarna fram till dess för att de dagar jag har kvar ska räcka hela vägen fram till BF. 

Jag får väl ringa FK annars och fråga men tänlkte höra här först om någon vet.

Rutan_
0

#4  Du kan ta föräldrapenning för det barn som du väntar, tror det är 60 dagar innan precis som med graviditetspenning.

ChristineL
0

#4 - Du kan ju alltid söka, men frågan är hur mycket du får beviljat :/ Om det "räcker" med att det är fysiskt krävande att ta hand om sonen…

PogoPedagog
0

#6 Jag skulle ju söka graviditetespeng för arbetet i så fall, för att vara hemma med barn får man det dfinitivt inte. Är ju byggnadsmålare och fick utan problem förra gången. Men just för att jag inte jobbat perioden innan är jag osäker på om jag får eller om de som Rutan tror tycker att jag ska ta ut föräldrapeng istället.

JeFo
0

#4 Jag skulle chansa och söka! Du har ju inget att förlora. Va ute i tid så får du snabbare svar.

PogoPedagog
0

#8 Ja det är sant. I vanliga fall tycker jag inte man ska försöka utnyttja bidrag i onödan men om det ger mig mer tid hemma med mina barn har jag inga skrupler haha.