Hur ofta BVC?
Hur ofta har ni varit till bvc med era barn? Våran tös är 3 månader snart och vi har haft hembesök och så har vi varit till bvc två gånger för vägning och mätning.
Varför har ni gått så sällan? 😮
Vi fick hembesök när hon var nästan två veckor, sen gick vi några veckor på raken, varannan vecka sen en gång i månaden. Hon är 5, 5 månad nu.
/Christine

Ibörjan gick vi 1 gång/v sen 1 gång varannan vecka o efter han blev ca 2 mån 1 gång i månaden. Låter väldig sällan Ts
Hade hembesök när han bara var några få veckor, sen gick vi varannan vecka fram till 2 månader och nu ska vi på nästa besök när han är 3 månader.
Vi hade hembesök redan andra dagen hemma för att de bedömde att vi behövde det på sjukhuset. Sen var vi på bvc en gång i veckan tills hon fyllt en månad och därefter varannan vecka tills hon fyllt 2 månader. Sen en gång i månaden fram till 6 månader och därefter varannan månad.

Hembesök första veckan vi var hemma. Sen blev det en gång i veckan på bvc. Nu går vi en gång i månaden och hon är 4 månader nu.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Vi skulle gå varje vecka i börjn men tyckte det var jobbigt att flänga iväg så ofta så vi vägde hemma ibland istället. Det är ju ändå vikten de kollar mest i början.
Vet inte varför så sällan. Bvc gjorde hembesöket när hon var 3 veckor gammal. Sen bokade de bara en gång i månaden för vägning. Hon gick upp bra i vikt så antar att de inte tyckte de behövdes. Sen finns det ju drop in tider om man är orolig och vill kolla äändå.men vi har aldrig gått på det och tösen följer sin kurva.
#7 - Men efter tre veckor ser man ju knappast hur barnet går upp i vikt, då har de ju bara precis passerat födelsevikten igen. Men det är inte bvc's ansvar att boka in tider heller.
/Christine
#8 Nja, min son hade gått förbi sin födselvikt när han var 13 dagar. Vid 3 veckors ålder hade han gått upp totalt 600 gram från födselvikten.
När sonen var liten så gick vi till BVC ofta,
Allt mellan 1 gång i veckan till 1 gång varann vecka tills han var 5 månader.
#9 - Visst går alla barn upp olika, men jag tycker ändå inte att man kan säga att en treveckors bebis går upp som det ska så det inte behövs någon mer vägning förrän om en månad.
/Christine
Vi har varit till läkaren tre gånger. När vi åkte från sjukhuset hade han redan gått upp mer än födslovikten och vi såg på honom att han gick upp i vikt. När han var två veckor var vi till en läkare, sen igen när han var en månad. Läkaren sa att vi skulle komma tillbaka efter en månad. Däremellan såg vi hur han växte, och vi vägde honom för vi var nyfikna. När han var två månader vägde han nästan dubbelt så mycketsom när han föddes. Nu ska vi snart till läkaren igen vid tre månader. Eftersom han växt ur en massa kläder igen är vi inte speciellt oroliga. Tja, förutom att vi behöver fylla på hans garderob snart :)
Jag ammar inte så kan ser att hon får i sig tillräckligt med mat och har väl aldrig varit orolig för att hon inte gått upp i vikt. Hade hon däremot inte tagit flaskan hade jag blivit orolig hade jag gått på drop in tid eller bett om en extra tid. Sen kanske det inte är upp till bvc att boka in tider men det är väl ändå upp till bvc att föreslå och komma med råd med vad som är bra för mitt barn eller hur speciellt om det är första barnet.

#12 Här hos oss är det bvc som bestämmer hur ofta man ska gå. Det var inget jag själv efterfrågade, jag fick tider och ser till att dyka upp 😉
Lite konstigt att dom inte ville att ni skulle gå oftare i början, men det är kanske olika i olika kommuner.

Men BVC är väl frivilligt liksom all mödravård? Man får gå hur lite eller mycket man själv vill.
#13 - Som PogoPedagog säger, bvc är frivilligt så man måste inte gå till dom alls om man inte vill.
/Christine
Det är väl nästan all sjukvård? Men de måste väl ändå kunna rekommendera en när man ska komma?

#14 och 15 Självklart är bvc frivilligt, men har man tagit kontakt med dom och vill gå där så rekommenderar dom att man ska gå med vissa intervaller. Sen är det naturligtvis ens egen fulla rätt att avboka om man vill.
Här fungerar det precis som all annan sjukvård. Man får en tid och vill man inte så kan man avboka. Men bvc bokar tider och hur ofta, det behöver man inte själv hålla reda på.
Ja här gör det uppenbarligen inte så.