Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 4871 ggr
Hannapanna
2007-07-22 15:13
0

Kattlådan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja hur är de nu egentligen med de där att byta i kattlådan när man är gravid? Är de farligt? Man hör så mycket olika..

Hannapanna
2007-07-22 15:18
0

Å hittade lite nu när jag sökte..

Det kan innehålla en parasit som heter toxoplasmos..

Hannapanna
2007-07-22 15:18
0

Sjukdomen kan drabba människor i alla åldrar och ger ofta inga symptom eller bara lätta symptom som feber. Då behövs ingen behandling. Om en gravid kvinna smittas kan sjukdomen överföras till fostret med allvarliga konsekvenser. Sjukdomen är också farlig för människor med immunbristsjukdomar som HIV och AIDS.

Margareta
2007-07-23 15:59
0

Min man och min brorsdotter samt en f.d. granne till oss fick toxoplasmos när de var i magen för att deras mammor hanterade katter eller något annat.

Min man är mkt gravt synskadad, min brorsdotter fick både vattenskalle och grav synskada och min f.d. granne är gravt synskadad.

Slutsatser om kattlådor får man dra själv. Jag lät bli att ha katt under den tiden jag var gravid.

Det är väldigt ovanligt med att får toxoplasmos och de flesta som hanterar djur har redan haft det och då drabbar det inte barnet, men säg det till mig som känner tre stycken… så tycker jag inte det är så himla ovanligt.

Numer pensionär i Nynäshamn

lisette
2007-07-23 21:16
0

men är detta inte enbart om man hanterar kattlådan?

VeronicaKahlbäck
2007-07-25 04:34
0

#4 nej det finns även en risk om du hanterar katten..
Man riskerar även det vid trädgårdsarbete

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Labolina_73
2007-07-26 22:28
1

Min BM sa till mej,, om man ser till att tvätta händerna om man hållt på mad katten extra mycket, och kanske då runt baken, undviker att hålla på att tömma lådan, kan man ha katt när man är gravid.

Man ska inte tämma lådan, om man iaf måste av en eller annan anledning ska man använda sånna diskhandskar av gummi, varje gång. Sedan tvätta sej väldligt noga efteråt.

Min man tog lådan under hela min grav. Funkade super för oss.. men haahha men gissa vem som får göra den nu-??? :-)

/linda

Mizzi
2007-07-28 21:31
0

Mina barns pappa skötte lådbyten när jag var gravid, och om jag någon gång var tvungen att byta för att han inte var hemma så använde jag både munskydd och diskhandskar för att vara på säkra sidan.

När jag gosade med katterna var jag äxtra noga med att tvätta händerna och jag försökte undvika att gosa med ansiktet eller pussa på dom även om det var ganbska svårt ;)

Pomperipossa
2007-07-29 12:13
0

Jag bytte i lådan men var extra noga med hygienen och gosade inte så mycket med djuren när jag var gravid….förutom att katten älskade att ligga och sova med huvudet på magen och lyssna på bebisen.Glad

TanjaS
2007-07-29 14:44
0

Detta är ett stort bekymmer för mig som är särbo i min graviditet. Vi söker med ljus och lykta efter gemensam bostad men de är inte de lättaste. Jag har ingen katt utan däremot tre tamillrar och har tidningar för de kan ej med sand då de skvätter ur all sand. Jag är mycket noga då man byter i lådan men ändå så blir man OROAD!!!

Men jag tvättar mig noga har munskydd och handskar och tar iband handsprit om jag fått avföring på händerna… Vet ej dock hur stor illrars avföring påverkas i jämförelse med katt men de diskuteras på iller fokus med …

babaganouhj
2007-08-01 17:58
0

Jag har två katter. Byter absolut inte en kattlåda. Jag har förstått att man får i sig bakterien via munnen. Man måste alltså ha kommit i kontakt med kattens avföring och sedan kanske äta något utan att tvätta händerna eller så. (usch nu sitter jag och mår illa själv av vad jag skriver *fniss*) Men min uppfödare visste mycket om bakterien och berättade detta för mig.

Man ska alltså vara supernoga med att tvätta händerna och inte hålla på med katterna när man är gravid.

Man kan även göra ett lätt test för att se om man fått toxoplasmos (jag trodde att det var bakterier men ja, toxoplasmos parasiten då) hos bm eller hos vårdcentralen för att vara på säkra sidan. Har inte själv gjort det, men det är klart, kliar i hela kroppen nu när man läser om det.. får nog boka ett besök imorgon..

ariel
2007-08-01 23:00
0

Klart att man ska tänka på detta när man är gravid. När jag väntade mitt första barn så visste jag inget om det här,(han är 16 år nu) Hade katter som gick ut o in som dom ville+kattlådor att tömma. Jag tömmde under hela graviditeten o det gick ju bra,men mina sista 5barn så har ju husse fått tömma! Men det var ju när jag fick höra om det här. Klart att man kan gosa o kela som vanligt med kissarna när man har bebis i magen,har aldrig någonsin hört nå't annat! MVH/Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Gasoline
2007-08-03 15:07
0

Va? så när man är gravid så kan man inte hålla på med katterna utan att riskera ungen?

Malin1
2007-08-05 01:57
0

men alltså, toxoplasmos hos katter - gäller ju för utekatter!
innekatter kommer ju aldrig i kontakt med "farliga" grejer so to speak, de fångar ju aldrig råttor o dylikt heller..
om de enbart är inomhus då.

plasthandskar går väl att använda?!;)

Gasoline
2007-08-05 13:58
0

#13 Missuppfattade jag det hela, men jag trodde det hade något med lukten och så att göra. Men då är det väl bara att tvätta händerna efter. Eller vadå?

babaganouhj
2007-08-08 18:48
0

Alltså, jag har två innekatter. Att det bara skulle gälla utekatter har jag inte hört då man inte säkert kan veta om katterna hade detta innan man fick dem från uppfödaren. Man ska tvätta händerna noga innan man stoppar nåt i munnen eller hanterar mat.

Helt klart finns det en risk om man hanterar katter att få i sig detta. Jag rör tex inte kattlådan alls. Skulle dock inte göra mig av med mina katter föra att jag var orolig över detta.

Vill man verkligen veta kan man ta ett blodprov på vårdcentralen.

Man kan lika gärna få bakterien eller parasiten (vad det nu är) i sig när man rensar landet så, hygien är ju att tänka på.  :)

Titanic
2007-08-11 15:38
0

jag har annars taagit i kattbajs :D

skrollan
2007-08-13 20:53
0

jag har då aldrig träffat någon eller någon jag känner som har vart så noga, och ändå har alla bar och katt.