Hur gjorde ni?
Jag har bara 6 veckor kvar av denna graviditet men jag har fått problem.
Jag och sambon har inte haft sex under hela graviditeten då jag är rädd att skada barnet eller få infektioner. Min sambo och jag har hamnat på två helt olika "stolar", Han vill jätte gärna ha sex medan jag verkligen inte känner för det.
Han förstår mig så det är ingen fara där men jag får sådan ångest när jag "motar" bort honom eller säger nej varje gång han frågan. Jag känner mig så otroligt dum efteråt och vet inte vad jag ska göra =(
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Du ska naturligtvis inte ha sex om du inte vill det! Barnet tar dock ingen skada av samlag och du är betydligt mer infektionskänslig efter förlossningen, använd därför kondom.
För oss var det så att vi båda gärna ville och vi försökte några gånger men känseln i slidan var helt förändrad och det gjorde nästan ont på mig. Nu i efterhand så hittar vi inga möjligheter till sex :(
/Christine
Man ska inte tvinga sig till något man inte vill bara för att få andra nöjda! :)
Jag har tyckt det varit extremt obehagligt under hela min graviditet så här har det inte varit ofta alls och när vi väl haft sex så har det varit helt på mina villkor, det är bara för honom att acceptera. Finns ju andra "alternativ" om man nu absolut måste hehe…
För bebisens del så är det ingen fara alls, den ligger väl skyddad, så på så sätt är det bara att köra på. Men vill man inte då är det så. : )
Skulle aldrig ha sex om jag inte vill men vill inte få den där "elaka häxan" känslan varje gång jag säger nej, känner mig så dum och elak. Vi testade ha samlag när jag var i vecka 19 typ och redan då gjorde det mer ont än skönt och nu har jag varken lust eller ork.
Har ni nått tips på hur jag ska tänka för att inte få sådan ångest?
Tack för era snabba svar!
Här är inget sex heller längre. Kostar mer än vad det smakar… Får ont. Nu med foglossningsbesvär så är det helt uteslutet. Min sambo har slutat fråga. Men det är ju en begränsad tid tänker jag, inte för evigt förhoppningsvis. Gäller att få sin partner att förstå det bara. Min sambo tar det hela med ro ändå och han förstår till viss del när han ser hur illa jag rör mig just nu. Är ett företag bara att ta sig upp från sittande eller liggande till stående. Är lusten borta är det inte så mycket att göra än att invänta den. För mej tog det förra graviditeten nog någon månad efter förlossningen innan den återkom.
#3 - Förklara för honom varför du känner som du gör. Säg åt honom att det gör ont, svårare än så är det inte. Syftet med sex är ju att det ska vara skönt. Som du ser är du inte ensam :)
/Christine
Det går ju att ha sex utan att ha samlag. 😉
Här var det min sambo som inte ville. Jag tyckte det var lite jobbigt, men jag respekterade honom för att han var så ärlig med det. Det gör nog din man med skulle jag tro :) Ha inte dåligt samvete för det! Det skulle jag inte velat att min sambo hade, man rår ju inte för hur man känner! Bättre att hålla sig positiv och se fram emot när situationen ändras och båda vill ha sex igen.

Säger som nr 6 att det finns mycket man kan hitta på i sänghalmen och ibland kan man ju låta den ena få all uppmärksamhet. Om den andre har dåligt med lust för tillfället kan man ju ändå få ut något av att tillfredställa sin partner.
Men om man inte är sugen på något slags sex tror jag det är viktigt att få till den fysiska närheten ändå för att hålla kärleken på topp. Kramas ofta, sitta tätt i soffan och ligga nära i sängen och prata en stund, om man orkar innan man slocknar av graviditetströttheten haha.
Men jag förstår din känsla av att det känns jobbigt att säga nej till sex. Jag känner mig oxå skittråkig som knappt orkar med sånt för tillfället. Man får nog prata om det, gråta lite och sen försöka acceptera att så här är det just nu men det betyder inte att dte kommer vara så jämt. Jag har hört många som fått en otrolig nytändning efter barnet är fött. Efetr ett långt uppehåll på den fronten blir det som att upptäcka varandra på nytt, kul och spännande:)
Jag och sambon hade massor med sex under graviditeten. Jag har aldrig någonsin fått sådana sköna orgasmer som då. Vi hade även sex två veckor efter förlossning. Visst känns det annorlunda men samtidigt väldigt skönt. Sen sved det väl eftersom jag blev klippt och sydd men det berodde på vilken ställning. Men det går ju alltid att vara nära varandra på andra sätt en via samlag. Du kanske kan lätta ditt samvete lite genom att runka av honom iallafall. Det brukar jag göra när jag inte har någon lust.
Jag har märkt att jag har fått en annorlunda känsel i underlivet. Det är inte obekvämt ännu men annorlunda. Tog upp det med sambon och han sa att jag måste hålla honom uppdaterad så att han vet hur läget är.
Mina slemhinnor där nere är torrare än Sahara, men med väldigt mycket förspel och glidmedel så går det och då är det väldigt skönt. Skönare än innan graviditeten till och med.
Det är bara så segt att komma dit, jag tröttnar ibland för att det tar så jädrans lång tid och likadant är det för maken. Dessutom är det inte skönt när han ligger ovanpå mig och inte heller när jag ligger på mage, känns som att hela livmodern kläms och då får jag så skumma bilder av en platt bebis i huvudet, haha.
Så här blir det inte mycket sex, hoppas på att det flera av mina vänner säger om att de blev kåtare halvvägs in i graviditeten stämmer..
Men kyssar och bara vara nära är fint det med tills det funkar igen :)
Tack för alla fina svar!
Har pratat med sambon och det känns mycket bättre. Vi har kommit överens om att vi inte ska tjata om det och prata om allt som känns bra eller dåligt.
Vi kan inte ha någonting, jag får så ont i kroppen hur och vad vi än gör och så har det varit i flera månader. Jag har velat galet mycket men som sagt, det funkar inte alls. Sedan så har denna bebis varit så otroligt livlig hela tiden också och både jag och sambon tycker att det är grymt avtändande när bebisen rör sig, så många, många gånger har vi avbrutit innan vi ens kommit nånstans för att bebis rört sig.

#11 Jag har oxå det problemet. Min BM kollade upp i en särskild databas de har att man kan använda receptfri östrogenkräm även under graviditeten. Det hjälpte iaf mig oerhört mykcet så det kan jag rekommendera!
#14 Jag läste något om det, har tänkt prova i flera veckor men jag får verkligen ta tag i det nu tror jag. Tack för påminnelsen!
Jag har 30 dagar kvar och har väldigt mkt lust men ingen ork sen fåt vi nästan bara till det i en ställning annars känns de som att jag ska svimma och så om jag ligger på rygg ocj så. Så det är inte så ofta nu men jag ser fram imot att bebis snart är ute och man känner sig lättare och smidigare. Jag tycker ändå att det är lite upphetsande att inte ha lika mkt och ofta sex då kommerdet bli mer specielt sen.
Vi försökte att ha samlag i går morse då vi båda vaknade lite små sugna och blev bättre när vi rörde varandra, men det gjorde ont på mig och bebisen sparkade hela tiden så vi avbröt men gjorde andra saker på varandra som var lika bra :)
Får se om vi testar igen när vi är sugna eller om vi låter det vara nu till efter förlossningen :P Det får framtiden utvisa :)