Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 1710 ggr
Mabrotnosh
2013-10-28 13:08
0

Mens..när?

När fick ni tillbaka en mens? Dottern är snart 2 månader och jag har inte fått min. Ammar inte heller och borde fått den.

Anne.K
2013-10-28 13:18
0

Min mens kom väl tillbaka någon gång när dottern var runt 7 månader om jag inte minns fel och mensen kom kanske varannan månad. Dottern slutade amma när hon var 11 månader. Min mens är fortfarande lite oregelbunden och dottern är nu 15 månader gammal.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

JeFo
2013-10-28 13:58
0

Min kom 5v efter att jag slutade amma. Har alltid haft mens som gått att ställa efter klockan och aldrig nå krångel. Läser man står det runt 4-6v efter förlossningen om man inte ammar. Kollar man forum så tycks det ligga på lite mer. Men det är väldigt olika för alla!

ChristineL
2013-10-28 14:06
0

Jag ställde frågan här tidigare och fick väldigt varierande svar, och fick också klart för mig att amning och mens har inget med varandra att göra. Även flera som helammade fick mens efter nån månad. Min dotter är fem månader nu, jag har precis börjat byta ut en amning mot en portion gröt men ingen mens i sikte.

Gnuttan
2013-10-28 14:24
0

Min mens kom tillbaka efter ca 6 månader och jag ammar inte.

Mabrotnosh
2013-10-28 14:35
0

På barnmorskan lät det som om hon inte kunde skriva ut minipiller till mig förrän min mens kommit tillbaka och att hon ville att jag skulle kolla om två veckor om jag var med barn igen. lät på henne som om jag var onormal som inte fått tillbaka den.

Tusen
2013-10-28 14:58
0

Jag fick höra (på den tiden jag fick barn = länge sedan) att man kunde få vänta upp till ett halvår. Efter det skulle man kontakta BM för en ev undersökning. Efter mitt första barn kom aldrig mensen igång utan jag blev gravid direkt efter avslutad amning trots hormonspiral. 😛Så kan det också gå.😉
Det dröjde alltså 19 veckor innan jag upptäckte att jag var gravid. 😃

ChristineL
2013-10-28 15:12
0

#5 - Använder ni inte kondom?

Mabrotnosh
2013-10-28 16:38
0

Jo det är ju det vi gör så jag fattade inte vad hon snackade om. Hon gjorde mig bara nojjig så nu går jag runt och tror att jag är gravid igen bara för att hon sa så där. Eller jag är jäkligt orolig för att bli det. Men ho skrev motvilligt ut minipiller åt mig men fick sträng förvarning att börja äta dem i samband med mens, vilket innebär att jag kan få vänta ända tills det gått 6 månader.

Gnuttan
2013-10-28 16:42
0

När jag var på efterkontroll frågade läkaren om jag ville börja med minipiller på en gång. Hon sa inget om att mensen var tvungen att komma tillbaka innan jag kunde börja med dom.

ChristineL
2013-10-28 17:04
0

#8 - Vad märkligt olika dom gör överallt… Och vad olika kunskap dom verkar ha, vårdpersonal. Min bm frågade om jag hade fått tillbaka mensen, nej det hade jag ju inte, och sedan hur jag ville göra med preventivmedel. Nu ville jag ju inte ha något annat än kondom, men hade jag velat så hade jag nog fått det på en gång verkade det som.

Mabrotnosh
2013-10-28 18:28
0

Skumt undra varför hon tjatar om att jag är med barn då.

Ria74
2013-10-29 15:59
0

Jag ammar inte och fick tillbaka mensen direkt efter avslaget som varade i ungefär 9 veckor efter förlossningen. Efter det har den varit regelbunden.

Barnmorskan frågade om jag hade fått mensen tillbaka, vilket jag inte hade när jag var där på efterkontroll. Men hon sa inget om det utan skrev ut minipiller till mig och sa bara att jag inte var skyddad förrän efter 2 veckors pillerätande.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar