Hej :)
Hej alla! Jag är helt ny här på sajten men hoppas att det är okej att ställa lite frågor till er som är, har varit, eller försöker att bli gravida.
Jag har aldrig riktigt förstått det här med ÄL, BIM och dylika ord, eftersom jag aldrig varit i behov av att förstå det. Nu försöker jag lära mig men jag tycker att det är så svårt.
Min pojkvän och jag har diskuterat bebis i några månader och jag slutade med p-piller i April, här kommer min "mens lista" om det kanske kan vara till hjälp för er att veta när jag nu kommer att ställa en massa frågor ;)
9 maj
12 juni
9 juli
24 juli (dubbelt en månad?)
16 aug
**8 sep
**
Sen kom den inge mer och det gör mig förvirrad. Det konstiga är även att jag vaknade en morgon och mådde fruktansvärt illa, det har jag aldrig gjort förut, men då tänkte jag att det är nog lika bra att testa sig ifall att, för om jag blir gravid så vill jag veta det så tidig som möjligt så jag kan sluta med kaffe och så där :P men jag har inte haft några andra symtom tror jag.
Testade i måndags med apotekets egna märke, lite billigare, men det var negativt. "Då kommer den nog när som helst" tänkte jag, men nu har det gått ännu en vecka. När testar man sig? Borde man köpa ett dyrare märke? Jag testade även på eftermiddagen istället för på morgonen, för jag hade inte kissat på 5 timmar så jag googlade om det gick att testa och det verkar som att det inte spelar någon roll. Ååå jag blir så förvirrad! Vad borde jag göra? Gå till en gynekolog och kolla så att allt är okej där nere? Fortsätta vänta? Testa en gång till?
Hur räknar man ut när man har ägglossning om mensen är så här oregelbunden?
Uppskattar alla former av svar jag får om någon orkat läsa denna grötiga text!
Det är svårt att räkna ut ÄL när mensen är så oregelbunden. ÄL har du alltså ca 15 dagar innan beräknad mens, och kan du inte räkna på när mensen bör komma, ja då blir det svårt ;) Men jag skulle inte säga att det är något konstigt än, kan ta upp till ett år innan kroppen ställer om sig till "normal klocka" så att säga.
Satsa på att lära känna din kropp, en del känner av när dom har ÄL. Här finns en bra artikel som kanske kan hjälpa dig: http://gravid.ifokus.se/articles/5120e250d3b4fd6baf010246-sa-vet-du-att-du-har-agglossning?articles-2
Vad för test du köper har mindre betydelse, men jag slår ändå ett slag för att testa på morgonen.
/Christine
#1 Tack för svar! :) nej jag misstänkte att det kan vara svårt att räkna ut ÄL då :/ och jag har i åtanke att det kan ta lång tid för kroppen att funka som den ska efter p-piller, men jag ska testa igen på morgonen om inte mensen kommer snart för det är ju snart dags för novembermensen istället ;)