Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 993 ggr
JossanH
0

Färga eller inte?

En granskning som får mig att tänka en gång extra innan jag slänger i något i hårbotten, gravid eller inte. http://www.naturligtsnygg.se/farga-inte-haret-om-du-ar-gravid-och-skippa-tints-of-nature/

Sajtvärd på Iller.ifokus

Beate
0

Jag färgar inte håret nu när jag är gravid och har överlag övergått mer och mer till naturprodukter. Läste nyligen boken "Badskumt" som handlar just om kemikalier som finns i hår-och hudvård. Håller på att läsa "Den onda badankan" av samma författare (Katarina Johansson) som handlar om miljön som våra barn utsätts för. Det finns en hel del kemikalier i vårt samhälle som man inte kan skydda sig mot men också mycket som man faktiskt kan påverka! Rekommenderar starkt båda böckerna!

JossanH
0

Nej jag är ju skeptiskt mot det mesta som vi har mot kroppen.. Vill läsa böckerna men tror att jag får det jobbigt efter ;) kommer vara nitisk!

Sajtvärd på Iller.ifokus

viktoria91
0

Lush.se har ej djuretetestade schampon m.m. tror dem är rätt kemikaliefria också. Även en del veganskt finns!=)

ChristineL
0

Usch, det är så läskigt! Man kan inte göra nånting snart längre utan att oroa sig 🤪

Beate
0

Kan också tipsa om Stefan Jarls film "Underkastelsen" på samma tema: http://www.underkastelsen.se/

JossanH
0

#3 har själv kört mycket lush de senaste åren, men det jag inte gillar med dom är de lite väl starka dofterna och att de ändå har en del tvivelaktiga saker i deras produkter. Nu har jag faktiskt beställt ett ekologiskt schampo och ekologisk deo utan aluminium för att skona kroppen lite :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
6

Orkar inte hålla på att läsa om allting och om allt smutsiga och kemikalier. Allting innehåller kemikalier inklusive maten och ska man vara nitisk så kan man lika gärna lägga sig ner och dö för man inte kan göra något. Jag sminkar mig inte men det beror på att jag är så lat att jag inte orkar tvätta bort det och jag färgar inte håret för min hårfärg är snygg ändå. Även om jag blir gråhårig kommer jag inte färga det. Men skulle jag få för mig att både sminka mig eller färga håret så kommer jag göra det.

JossanH
2

#7 man gör precis hur man själv vill. Men jag kan tänka mig att det finns fler än mig som ändå vill veta att ingen kontrollerar kemikalierna i hårfärger, att de sägs vara helt ofarliga, men lämnar stora mängder giftiga ämnen i urinen tom dagar efter färgningen. Att bara höra personliga åsikter om "varför" "varför inte" ger inte så mycket i mitt eget ställningstagande, men att få lite mer fakta om det så att jag där efter kan ta ett eget beslut väger för mig tyngre. :) Jag försöker göra val som minskar intaget av kemikalier både för mig och mitt barn. Köper ekologisk mat i den mån det är möjligt för att slippa det värsta av bekämpningsmedlen, köper ekologiska tvålar till min dotter, tvättar alltid nya kläder, väljer produkter med färre/inga E-ämnen etc. Men det är ju MITT val. Och jag tror ju definitivt att jag kan göra något, jag måste inte "lägga mig ner och dö" utan jag kan försöka ta beslut som känns rätt för mig och min familj :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
0

Och jag önskar att mina barn kunna växa upp i ladugård men kor och helst slicka på betongen där korna bor så får de bra immunförsvar och blir mindre allergiska.

JossanH
0

#9 vi letar hus på landet ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus