När gå hem???
Är i vecka 28 nu, har bf 4:e januari & jag har tänkt att till den 1a dec så går jag hem hela tiden, borde bli lagom… Men känner redan nu att drt tar emot som bara den, framförallt tröttheten, är helt slut i kroppen & jobbar nu heltid som städare… Springer runt som en förvirrad höna då jag jobbar på olika ställen i olika hus… Det gör ont i kroppen varje dag efter jobbet & har blivit snurrig ett flertal gånger rejält "/. Är bara timvikarie så vet ej om jag skulle få gravpenning & vill inte snylta för mycket på föräldrapenningen innan bebis kommer :( Allt känns bara så jobbigt! Usch, det är tungt & magen är ivägen & det gör ont! Tips på vad jag ska ta mig till eller när ni i liknande situationer/jobb gick hem? :)
Sök gravidpenning ändå omgående då de har lång handläggningstid! Du kanske får gå ner lite i arbetstid i alla fall, överdriv när du skriver brevet till fk.
/Christine
Ja, men frågan är om jag får det pga att jag bara är timvikarie & jobbar månadsvis just nu "/
#2 - Det är värt att chansa, det baseras ju på hur du har jobbat fram till nu. Jag hade inte heller fast anställning men fick gå 100% 60 dagar innan bf.
/Christine
#1 I mitt fall ville de ha papprena skrivna av min chef, iofs ringde de upp för att komplettera. Är tydligen inte vanligt att man är fast anställd på att ha 6 arbetsplatser 😉
#4 - Både jag och min chef skrev. Jag fick inte plats med det jag ville i själva ansökan, tre rader räcker inte för att beskriva en arbetsdag och alla arbetsuppgifter ;)
/Christine
Jag tänker ta föräldrapenning under graviditet 60 dagar unnan bf. Jag har inget arbete att vara sjukskriven ifrån samt ingen arbetsgivare, så någon havandeskapspenning kan jag inte få. Är i v 24 och redan rätt så stor så det börjar bli tungt. Väntar tvillingar.
Du kan få gravidpenning på timvakariat eftersom gravidpenning räknas på din SGI, så länge de är inom ramarna för SGI så får du det. Du kan läsa mer här om SGI.
Har personligen aldrig haft gravidpenning men läser man på FKs hemsida så ska en timvikarie kunna få det också. Jag gick sjukskriven innan vår dotter kom (fastanställd på heltid) och nu väntar jag vårat andra barn och innan det barnet är fött kommer jag säga upp mig då jag har andra planer i livet.
Jag ska jobba min sista dag idag på jobbet och har ett tungt arbeta. Jobbar som byggarbetare och jag skrev ett papper och min chef ett annat på ansökan och man kan ju söka olika mkt så även om du inte skulle få hel så lättar det lite kanske. Så sök och hoppas på ett ja annars kanske en sjukskrivning lr nått annat är på sin plats om du inte mår bra. Lycka till!!
Tack så mycket för svar! Får helt enkelt prova att söka, har också tänkt på sjukskrivning, allt känns så himla komplicerat bara.. Förmodligen så går jag ner till halvtid om tre veckor & då kanske det inte blir lika jobbigt, vill ju jobba ett tag till men när kroppen säger ifrån så…
#8 Du har inte ett sådant jobb så du får semester räknat på de första 3 mån el vad det är? Tänkte det vore dumt och missa bara? Kan du ju säga upp dig efter att du varit hemma 3mån och så har du typ 9 dagar semester kvar? På mitt jobb är det rent värt över 9 tusen.
#11 Jag har varit sjukskriven i snart 3 år, min semester fick jag utbetald länge sedan.
Jag får semesterersättning utbetald varje månad. Är timvikarie & jobbar månadsvis, dock så vet chefen att jag får jobba tills det är dags att gå hem men de kan ej ge mig fast pga att kommunen har anställningsstopp & Tjosan.. Det är där jag är osäker, eftersom jag ej har på papper att jag har jobb i tex dec om jag nu väljer att gå då, så kanske dom nekar mig grav penning…
Jag hade ingen fast anställning min första graviditet men jag ansökte om graviditetspenning ändå och fick det (full). Visserligen hade jag jobbat heltid på samma arbetsplats i två år då när vikariatet gick ut och jag hann precis bli lasad, men det visste jag inte att jag skulle bli när jag ansökte eftersom vikariatet förnyades var tionde vecka.