Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 1090 ggr
Mabrotnosh
0

Tankar

Fick min lilla tös för fem veckor sedan och grejer börjar väl kanske ajunka in. Har tänkt mycket på förlossningen och hur den startade. Har hela tiden hört att ja du vet när det är dags för du står inte ut med smärtan. Saken är den att jag stod ut med smärtan när jag till och med somnade och vaknade och sambon propsade på att vi skulle åka in. Hade han inte gjort det hade vi troligtvis inte kommit iväg och eftersom hon i princip satt fast så bill jag knappt tänka på vad som hade hänt annars. När jag kom in hade vattnet redan gått och det fanns inte tillstymmelse till något vatten heller. Så hur länge hade jag haft det så? Hur länge hade det liksom sipprat utan att jag märkt något? Hur kommer nästa förlossning att bli?

Beate
0

Du har ju iaf med dig dessa erfarenheter till nästa gång och nästa gång kanske inte alls blir som den här gången, man vet ju aldrig. Har du pratat med din bm om detta? Kanske de tycker att du nästa gång ska få komma in tidigare och vara där på observation om nu vattnet sipprar så att det inte märks? Kanske går det att kolla om fostervattnet har börjat läcka (vet inte om det görs såna kontroller dagarna inna BF)? Du gick väl över tiden också några dagar, kan det ha spelat in?

Skönt iaf att ni kom in i tid och att du har en liten sötnos hemma nu!

Tina-A
0

Nästa gång tycker jag du kan prata med din BM om dessa tankar så är jag säker på att hon kan hjälpa dig ♥ Grattis till ditt fantastiska barn och vilken tur att allt gick bra :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
0

Klockade ni inte värkarna? Och ringde ni inte in för att prata med förlossningen?

Jag upplevde inte heller värkarna som särskilt smärtsamma, men för mig gick vattnet tydligt. 

Som svar på #1 så kan dom ta test för att se om vattnet gått, det gjorde dom på mig.

Och det finns ju ingenting som säger att din ev nästa förlossning på något sätt skulle vara lik denna ;) Men jag tycker att du ska prata med din bm nästa gång om din oro.

Rutan_
0

Har ni inte haft ett läkarsamtal om förlossningen? Om inte så be om ett, gå igenom journalen och ställ frågorna du undrar över.

Blir också lite som #3 fundersam över hur tätt värkarna kom och så? Jag somnade också mellan mina men då var det lång tid mellan. När det var tre minuter, två minuter, en minut och inga pauser alls kunde jag dock inte somna längre ;) Värkarna var inga problem för mig förrän pauserna försvann, efter att ha haft det så i några timmar blev det jobbigt.

Sedan vill jag också skriva att nästa förlossning inte alls måste bli som denna, men du bör nog ta reda på varför barnet fastnade och om det fanns något speciellt skäl till att vattnet sipprat.

Mabrotnosh
0

När sambon väckte mig var det 3 min mellan värkarna och jag kunde ha somnat om. Läkarbesök har jag inte varit på och inte heller har jag fått journalen. Har möte med bm inbokat där hon i princip ska kolla stygnen. Men inte är väl läkare med där? Återbesök kallas det nog.

Rutan_
0

#5 nej inga läkare är med på efterkontrollen, jag tänker på samtal med läkaren och barnmorskan på förlossningen, de som var med när barnet föddes (om nu en läkare var med, annars kanske den som skrev ut dig är med, vet inte riktigt hur det fungerar).

Jag har för mig att jag fick journalen med mig hem från sjukhuset. Vi fick inget erbjudande om att ha läkarsamtal med dem på förlossningen men jag har hört många andra som fått det och tyckt att det var konstigt att inte vi fick något. Vi hade ju kunnat ringa och boka ett själva men då jag redan var djupt deprimerad orkade jag inte ta tag i det. Hade det samtalet först ett och ett halvt år senare, rekommenderar dig att inte vänta så länge ;) Fick ju inte prata med dem som var med då, men eftersom det var klinikchefen vi hade samtalet med kunde han ändå ge klarhet i en del av mina frågor.

Jag tog med mig journalen till efterkontrollen så barnmorskan där fick gå igenom den med mig, men eftersom hon inte var med vid förlossningen kunde hon ju bara läsa innantill och inte svara på mina frågor.

ChristineL
0

#5 - Då åkte ni ju in precis när dom vill att man åker in, när det är ca tre minuter mellan värkarna, oavsett hur smärtsamma dom upplevs.

Journalen fick jag med mig när jag lämnade bb, den ska du kräva att få!

joly
0

Vi fick oxå med oss journalen när vi lämnade BB (Jönköping), men det verkar vara olika i olika landsting, läste nånstans om att nån fick hem den några veckor senare?

I'm your destination, I'm the reason why

joly