Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 2796 ggr
Arny
2013-09-28 13:59
2

Dålig hy

Hej! Jag är i 8e veckan med vårt första barn. Då vi har försökt länge är vi extremt lyckliga över att nu vara gravida. Känns overkligt =)

Jag har märkt att jag flagar hud i pannan och ögonbrynen och det kliar även mkt på armar, bröst och rygg när jag skall gå och lägga mig. Har det här med graviditeten att göra eller kan det vara något annat?

[Thiah]
2013-09-28 14:40
0

Min hy och mitt hår har förändrats massor (är i v9 med första barnet). Min flagnar inte men jag har otroligt mycket finnar från brösten och uppåt samt att mitt hår beter sig dumt. Allt har att göra med hormonerna och det är bara att stå ut. 😉

Har du prövat att smörja in med en riktigt fet salva? Apoteket har massor av bra. Själv använder jag  locobase till min supertorra hy (har psoriasis dock har den blivit bättre nu när jag är gravid. ).

[WickedAlly]
2013-09-28 15:10
1

Här är en finnig människa till. Från att knappt haft en finne till att de dyker upp lite här och var.. Sambon påpekade dessutom häromdagen att jag behövde smörja mig i ansiktet, och min hy som mest dragit åt det fetare hållet tidigare. Både torr och finnig på samma gång, det var något alldeles nytt för mig.

PogoPedagog
2013-09-28 16:35
0

För mig är det precis tvärt om! Har ständigt finnproblem men de nio månaderna man är gravid slipper jag äntligen finnar:)

[Thiah]
2013-09-28 16:48
0

Tänk så lustigt det kan vara med hormoner. Min psoriasis har blivit jättefin  men istället har jag som sagt fått finnar. 

#3 har inga finnar alls medan #2 har både finnar och torr hy. 

Jag har även hört om folk som fått större fötter efter sin graviditet samt fått lockigt hår. Lockigt hår skulle jag gärna ta, får man beställa? 😉

[WickedAlly]
2013-09-28 17:32
0

#4 Skulle också gärna vilja beställa lockigt hår! 

Och ja, mycket lustigt och märkligt. Man vet liksom aldrig vad kroppen ska hitta på härnäst. Även om finnarna inte är så roliga så är det ändå kul på något sätt, att se kroppen arbeta och förändras. Bebis är dessutom såklart värd varenda finne som dyker upp.

[Thiah]
2013-09-28 18:05
0

#5 precis, jag tar gärna finnar mot att bebisen mår bra i magen. 

En sak jag inte är så glad över är att jag blir väldigt nedstämd nuförtiden. Orkar inte lika mycket som jag skulle vilja och sakanr engagemang för resten. Men jag hoppas det går över. 

Ursäkta för lite OT.

Gnuttan
2013-09-28 21:02
0

Jag fick också väldigt mycket finnar, särskilt på ryggen och brösten. Jag fick även en storlek större på fötterna 😛

[WickedAlly]
2013-09-28 21:26
0

En annan grej jag har upptäckt är att jag börjar få skägg, hahah. Inte mycket men enstaka svarta hårstrån, långa dessutom. Går loss med pincetten då och då.

[Thiah]
2013-09-29 07:56
0

#8 ojda, skägg klarar jag mig utan 🤪

Arny
2013-09-29 12:00
0

Tack för alla svar! Får köpa en annan hudcreme. Har fått en finne vid läppen, en riktig värkis. Men det går att leva med. Är knottrig på bröstet och kliar. Men hade för mig att jag hört att sådana saker kan dyka upp. =)

ChristineL
2013-09-29 16:08
1

Det är jättevanligt att man får förändrad hud/hår/naglar under graviditeten. Både bättre och sämre, köp nåt som du trivs med och passa på att pyssla om dig du när du har tid ;)