Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 7124 ggr
Mabrotnosh
2013-09-12 14:38
0

klä bebis

Håller på att bli tokig på min mor. Vi åker dit och hälsar på bebisen har mössa och en filt vikt dubbel över sig, tjocka bomullsstrumpor velour byxor och långärmad body. När vi åker dit är det 20 grader varmt bär vi åker hem är det kanske 12-13 och morsan vill att bi ska pälsa på barnet en overall som man har till hösten eller i alla fall en tröja till typ kofta. Klär vi verkligen barnet för kallt? Hur ska jag isåfall klä barnet och när ska jag egentlign börja använda overall? Kan tillägga att barnet sitter i babyskydd i bilen som förvaras inne.

villavägen
2013-09-12 14:52
0

Jag tyckte det var svårt till en början. Vår kille är född i december. Jag hade overall på honom ute i vagnen. Den overall vi hade var så varm att det räckte med en filt över. När jag använde åkpåse räckte det med kofta eller tunnare overall. I bilen hade/ har vi aldrig overall, blir för varmt. Nu skulle jag inte heller sätta på overall så länge det är 15-20 graderl, men det finns ju överdragsoveraller om man vill, typ tunnare skaloveraller att ha när det blir lite kallare.

ChristineL
2013-09-12 14:53
0

Ni klär bebisen perfekt tycker jag! Overall behövs då inte vid 20 plusgrader ;) Mössa och strumpor är viktigt men mer än ett lager behövs inte än.

Mabrotnosh
2013-09-12 15:17
0

Vid 10 grader som idag på morgonen så provade jag att kränga på henne en kofta utan på en långärmad body innan hon fick hoppa ner i babyskyddet på väg till familjerätten. När vi kom fram var ungen varm som tusan. Så tror jag ska lita på att jag vet hur mycket vi ska klä henne.

Niini
2013-09-12 15:19
0

Tycker det verkar helt ok. Sen är det ju vääldigt olika från baby till baby hur varma de är av sig. Som exempel så var det för nån vecka sen +19, halvmulet och lite blåsigt. En mamma kom med bil o babyn som satt i babyskyddet hade långärmad body o långbyxor, kofta, filt, mössa, vantar, sockor x2 medan Edward hade tunna byxor o kortärmad body samt strumpor o färdades i vagn. Hennes är väldigt kall av sig o vår Eddi är som ett värmeelement ;)

Mabrotnosh
2013-09-12 15:31
0

Oj! Snacka om skillnad.

[Zorita]
2013-09-12 15:35
0

Min lillkille är nakenfis 24 timmar såvida vi inte går ut. Han blir jättevarm annars! Nu är det kanske 27-30 här. Men jag tycker man känner om de blir för varma eller för kalla, och så kan man lägga en filt på eller ta av nåt plagg om det behövs.

PogoPedagog
2013-09-12 16:26
1

Jag tycker generellt sett att den äldre generationen är vansinnigt förtjusta i att klä på små barn alldeles för mycket. Gud vad de tjatar om mer kläder! Jag tror att de på sin tid fick lära sig att bebisar var tvungna att vara jättevarma. 

Man ser ju väldigt lätt om bebisen fryser, den gnäller, känns kall ( obs inte om fötterna eller händer, fötterna är jätteofta kalla på bebisar pga deras dåliga cirkulation, man kollar lämpligtvis om bebisen känns lagom varm på rygg eller nacke) eller ser märkligt färgad ut. Jag tror det är större risk att man klär sin bebis så den blir överhettad vilket verkligen inte heller är bra. Tänk bara på den fruktansvärda olyckan med pojken som dog i en varm bil i sommras:(

JossanH
2013-09-15 15:10
0

När vår lille var nyfödd för ett år sedan hade vi inte så jättevarma kläder på utan kompletterade med en filt.

Sajtvärd på Iller.ifokus