Gravid iFokus

Gravid

Etikettertipsråd
Läst 5065 ggr
Mabrotnosh
2013-07-30 21:59
0

Flaskmata

Någon som flaskmatar och kan ge råd och tips om vilka flaskor och tillbehör man måste införskaffa. Tänker inte amma mitt barn utan flaskmata från början så jag behöver alla råd och tips jag kan få.

Ria74
2013-07-31 13:31
0

Jag flaskmatar min lilla tjej som är 16 dagar idag. Vi använder Tommee Tippee flaskor, ett par stycken och Semp1.

Det har fungerat jättebra och lillan går upp i vikt som hon ska.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lisemarie
2013-07-31 22:56
3

Jag blir alltid så nyfiken på varför man väljer att flaskmata sitt barn? Inget ont om det, jag vill bara höra varför.

Ria74
2013-07-31 23:22
1

#2 Jag flaskmatar eftersom min förlossning var tuff och jag förlorade en hel del blod vilket medförde att min kropp inte kunde producera så mycket bröstmjölk. Vi kan väl säga som så att jag inte hade så mycket val än att ge henne ur flaska.

Mabrotnosh
2013-08-01 01:18
0

Ingen i min släkt har kunnat amma och alla har haft ont och smärtsamma upplevelser. Då har jag också en ganska stor släkt. Alla har tragglat med amning och aldrig fått det att fungera. Jag har haft extrem foglossning sedan vecka 15 och i princip inte kommit utanför huset sen vad jag tyckt varit hela graviditeten. Har alltid tänkt att jag ska amma men nu börjar jag tänka om. Jag orkar inte ha mera ont och jag orkar inte sitta inne mer. Blir jag tvungen att amma 15 gånger om dagen så kommer jag att bli tokig inte har jag lust att vara någon pumpande mjölkko för att ge mitt barn mat. Flaskmata är lika bra idag så jag känner att jag måste inte och kan jag få en mätt och glad bebis med en mamma som slipper ha ont mer än nödvändigt så väljer jag hellre det.

Destany
2013-08-01 07:39
0

#2 jag fick aldrig igång amningen så har inget annat val än att flaskmata Ts jag använder Tommee tippee flaskor e så nöjd med dem, tyvärr säljer de inte dem i så många affärer

Frida
2013-08-01 08:33
0

Har sett Tommee tippees produkter på Apotek Hjärtat (enda fysiska butik jag sett dem i). De säljs även på nätet via bland annat Babyland, Jollyroom och Babykoncept. Det är ju inte så många butiker kanske nej, men de verkar rätt lätta att få tag på ändå.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Gnuttan
2013-08-01 08:35
1

Vi har MAMs antikolik-flaskor som vi tycker funkar jättebra och ersättningen vi använder är semp1.

#2 Jag kämpade med amningen i 2-3 månader men än fast han hade rätt tag och allt gjorde det så grymt ont. Och det gjorde bara ondare och ondare för varje gång han ammade så det fick bli flaska istället. Första tiden pumpade jag ur och gav men sen blev det för lite mjölk så vi gick över till ersättning.

Velinga1984
2013-08-01 09:50
0

Kommer inte heller amma. Vi har fått tips om MAMs flaskor, är i vecka 21 imorn så har inte inhandlat några än.

Tänk på att ha flera flaskor, koka dom gärna med jämna mellanrum för att sterilisera dom. MAM har en typ av flaska som steriliseras i micron. Samt gärna ha kokat det vatten du använder till ersättning. Går bra att koka vatten till flera flaskor och ha kylskåpskallt för att sen värma i micron tex.

Mabrotnosh
2013-08-01 18:37
0

Hur många flaskor behövs? Behövs de mindre flaskorna överhuvudtaget, barnet äter väl mer efter så kort tid att de små flaskorna är onödiga att köpa eller? Funderar också på att köpa mams flaskor.

Ria74
2013-08-01 18:54
0

#9 Jag har två flaskor och köpt extra nappar till när hon suger ut dom som kommer med.

Det funkar bra för min del med bara två. Flaskan jag har är inte så jättestor, men den är ganska tjock så det går en hel del i den ändå.

Gnuttan
2013-08-01 21:02
0

#9 Vi har två flaskor. I början hade vi den lilla flaskan på 160 ml men bytte till den större när Fabian var ungefär 2 månader.

PogoPedagog
2013-08-01 21:58
1

En flaska som man kan skruva av hela botten på eller som har en väldigt stor öppning upptill är väldigt mycjet mer lättdiskad en en av gammeldags, vanlig modell.

Mabrotnosh
2013-08-01 22:51
0

Nu beställde jag mam flaskor. Får hoppas att jag blir nöjd. Tog det säkra för det osäkra och beställde anti kolik flaskorna som går att sterilisera i mikron. Känns ibland som om det kanske vore enklare att amma men så ser jag någon amning video på you tube och är glad att jag slipper. Hur många är det som nästan blivit halshuggna pga att man inte ammar. Tror nämligen att det kommer bli ett jävla liv på min svärmor och mamma tycker att jag ska prova iallafall.

SaraC
2013-08-01 22:58
0

Dr Brown har vi använt i stort sett hela tiden från 0 till 7 månader. Bara en flaska, men bytt nappar med cirka 3 månaders mellanrum. Kom ihåg att mjölkresterna i flaskan alltid ska sköljas ur med kallt vatten, många gör gärna tvärtom :)

Gör som du själv vill, tycker inte du behöver känna dig tvungen att förklara dig för någon annan ❤️ Men våga be om hjälp/stöd om du vill ge amningen ett försök

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rutan_
2013-08-01 23:05
1

#13 Titta inte på dem ;) =P

Tänkte bara på en mening du skrivit: "Jag orkar inte ha mera ont och jag orkar inte sitta inne mer". Varför skulle du behöva sitta inne för att amma?

Niini
2013-08-02 09:54
1

Måste bara påpeka "Jag orkar inte ha mera ont och jag orkar inte sitta inne mer". Ont har de flesta bara de första dagarna/första veckan innan brösten vant sig. Och jag skulle nog känna mig mer låst hemma om jag behöövde hålla på med flaskor o ersättning hela tiden. Så skönt att bara slå sig ner på närmsta ställe när Eddi blir hungrig utan att behöva fundera över att hitta nånstans där man kan värma maten först.

För övrig använder vi Ainu nappflaskor när maken matar då jag pumpat (om jag ska bort eller så) o de funkar prima :) De vi använt hittills är 120 ml o de har räckt bra. Smidigare att ha med såna sen också om man vill ha med lite vatten. Så jag skulle rekomendera att nog ha några i mindre modell också. Börja med nån stor o nån liten av olika modell o se vad som passar er bäst, man kan ju alltid köpa mer sen :)

Mabrotnosh
2013-08-02 12:41
0

Var det därför min mamma satt och kämpade i månader samtidigt som hon grät för att vi skulle få den bästa maten som var bäst för oss. Och jag vet redan att jag inte kan hala fram tutten överallt för att amma. Så det blir samma sak hitta en enskild plats på ikea för att ge barnet mat är inte lätt. Jag är för blyg för att hala fram den.

Velinga1984
2013-08-02 12:58
1

#17 Jag är inte för blyg för att visa mina bröst men jag skulle aldrig amma offentligt. Provade att amma min son och då gick jag alltid undan när vi hade gäster. Jag tycker inte om offentlig amning själv och för mig är det inte en naturlig sak.  När sonen sen istället fick ersättning så var det aldrig bekymmer att fixa hans mat, finns tex termos för vatten om man inte har tillgång till micro/spis. 

Då min stora son (9 år emellan) går på ridskolan och har kompisar hemma så vill jag inte behöva gå undan hela tiden. För vårt liv passar flaskmatning bättre. Och sen struntar jag helt enkelt i att förklara mer än så

Mabrotnosh
2013-08-02 16:29
0

Kan inte tro att det skulle vara svårt att hitta någonstans att värma vatten. Jag menar varenda fik och varenda mcdonalds har micro. Ikea har micro och vilken restaurang du än går in på har micro och tycker väl kanske inte att det är så svårt att be dem värma vatten, alla är väl hjälpsamma när man har barn eller väntar barn. Åker du någonstans så måste du iallafall stanna efter vägen för att ta en bensträckare och sträcka på bebisen rygg. Så man kan ju göra flask matning krångligt eller så kan man ju göra det enkelt för sig. Tycker båda delarna har för och nackdelar. Med amning har du maten alltid med dig och slipper tänka på att packa ner den men det är också det enda positiva jag ser i det.

Mabrotnosh
2013-08-02 16:33
0

Velinga1984 kan tipsa om att beställa mam flaskor på mamshop på nätet. Lång leverans tid dock på typ 9 dagar. Men beställde flaskor där igår och fick tre flaskor extra för samma pris som jollyroom. På jollyroom fick jag två små och en stor plus en flaskborste för runt 400 på mamshop fick jag 2 små och fyra stora flaskor och flaskborsten för runt 400. Då med frakt inräknad på båda ställen. Funkar det inte med mam flaskor till min lilla får jag väl sälja dem vidare men funkar det så slipper jag diska ihjäl mig.

Tina-A
2013-08-02 17:26
11

#19: Enda fördelarna du ser? Att man alltid har med sig maten, att den alltid är i rätt temperatur och alltid är färdig är bara en fördel av många. För att ge några exempel:

1. Bröstmjölk innehåller allt ett barn behöver och är överlägsen ersättning som aldrig kommer bli lika bra (på grund av bland annat följande punkter;)

2. Barnet får i sig dina egna antikroppar under amningen vilket innebär att det minskar risken för att barnet blir sjukt det första året, eller mindre sjuk än utan bröstmjölk (även om det självklart inte är en garanti att barnet håller sig helt frisk!)

3. Amning minskar risken för framtida allergier

4. Det får "automatisk" hud-mot-hud kontakt vilket är vädligt främjande och positivt. Visst kan du få det med ersättning också men då måste du ju hålla på och klä av dig och hålla på "extra", men amningen hör det automatiskt till

5. Det minskar risken att du utvecklar bröstcancer

6. Det minskar risken att du utvecklar äggstockscancer

7. Det hjälper livmodern dra ihop sig efter förlossningen

8.  Bröstmjölk innehåller ämnen som förhindrar att skadliga bakterier växer i tarmarna och orsakar gastrointestinala infektioner och diarréer

9. Barn som ammas dör mer sällan i plötslig spädbarnsdöd

10. Amning minskar risken för att ett för tidigt fött spädbarn utvecklar nekrotiserande enterokolit

11. Bröstmjölken (till skillnad från flaskor alla gånger) är ren, fri från bakterier och har bröstmjölken har infektionshämmande egenskaper

12. Barn som ammas har en mindre benägenhet att utveckla diabetes, hjärtsjukdomar, eksem och andra allergiska problem senare i livet

Det är intressant att du bortser från all denna fakta och inte ser det som fördelar! Jag ser det definitivt som fördelar hela högen! Det finns absolut många fler fördelar än att man har maten med sig TS.. Självklart finns det även fler fördelar än de punkter jag nämnde ovan.

För att rekommendera flaskor skulle jag rekommenderar MAM anti-kolik. Tyckte de var skitbra och är väldigt lättdiskade eftersom botten är avtagbar. Vi använde dom när dottern drack välling när hon var lite äldre! Vet många som använt till småttisar och alla jag känner har varit nöjda med MAM!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mabrotnosh
2013-08-02 20:36
2

1 plus alla föroreningar som jag stoppat i mig under min levnandstid som sprit och cigaretter 2 mina ja och bildar inga egna förräns efter du slutar amma vilket gör att risken är lika stor för dem då att drabbas av sjukdomar 3 det är bara en myt man har dock kommit på att amning ökar risken för astma. 4 ser det som inget problem alls att stoppa barnet innanför en rymlig tröja och flaskmata 5 och 6 har jag risk att drabbas får jag dety ändå. Då det till stor del har med ärftlighet att göra. 7 kan så vara men folk har överlevt ändå 8 förhindrar så länge du ammar ja…efter du ammat färdigt så kommer diareerna som ett brev på posten om vi bor i ett u land med dålig förorenat vatten vilket är den största anledning till denna anledningen. De försöker öka medvetenheten att amma i uländer för att det inte finns rent vatten och hygienen är dålig 9 för att snuttbehovet blir till godosatt och barnet sover bättre men kan lätt avhjälpas med napp 11 det beror väl helt på hur du diskar och gör rent dina flaskor vi bor inte i ett u land och jag kommer inte diska mina flaskor i ganges floden utan kommer använda rent kokt vatten i diskade och steriliserade flaskor. 12 benägenheten försvinner med diet produkter med minimalt fett och extra tillsatt socker för att de ska smaka bra. Godis och coca cola är en bidragande faktor och att den mest kända barnläkaren som aktivt arbetar med övervikt på barn sponsras och får pengar av McDonalds. Den sista punkten tror jag inte alls på då det har med miljön runt omkring oss att göra. Det finns folk som ammat ihjäl sina barn och som är allergiska mot både det ena och det andra och så finns det flaskmatade barn som inte är sjuka alls på något sätt. Ersättningen är bra idag bättre jämfört mot förr och förr finns det barn som inte blivit ammade och de lever än. Så ja enda positiva är att jag har maten alltid med mig värmd och klar. Bodde jag i indien kanske jag skulle amma i brist på rent vatten och dåliga hygieniska förhållanden och brist på mikro.

Tina-A
2013-08-02 20:50
8

#22: Det känns som att du blivit i-tutad att amning bara är bra i u-länder vilket förstås inte stämmer. Amningens fördelar finns överallt.

Du påstår en massa saker också som inte alls har stöd i någon forskning jag någonsin läst. Länka gärna en forskningsrapport(tex. 3). Det är väldigt mycket förnekande i det du skriver som i att "jag kan få cancer ändå", "barnet kan bli sjukt ändå", "barnet kan få diabetes ändå". Ja, självklart, men läste du inte det jag skrev? Forskning visar att risken minskar. Det är något positivt, det är en fördel. Om man själv kan på ett lätt sätt påverka sin cancerrisk och hur friskt ens barn är både nu och i framtiden så måste det ju ses som en fördel. Att inte se det ser jag faktiskt som ren förnekelse.

Och det du skriver i 1. Ja, det går över gifter i bröstmjölken men det är ändå bättre att amma än att ge ersättning om man ser till hälsoeffekterna, både kortsiktiga och långsiktiga både för mor och barn. Det här finns forskning som stödjer så att påstå något annat är bara egna påhitt som strider mot dagens forskning…

Jag förstår att det känns jobbigt för en del som väljer ersättning istället för amning och jag vet att många känner att de måste försvara sitt beslut med näbbar och klor. Jag vill inte döma dig utan jag vill bara lägga fakta på bordet. Du behöver inte bevisa för mig att ersättning är det du vill välja och du behöver inte försöka övertyga mig. Det du skriver stämmer inte överrens med forskning och faktum är att amning har otroligt många fördelar för både mor och barn som ersättning aldrig kommer i närheten av. Ändå kan människor välja ersättning och det är OKEJ! Man har ett eget val. Däremot tycker jag det känns otroligt märkigt att förneka och säga emot den forskning som finns (om man nu är vetenskapligt lagd förstås, är du t.ex. troende förstår jag att du inte stödjer dig på vetenskap och forskning).

PogoPedagog
2013-08-02 21:24
1

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/hon-trottnade-pa-lognerna-om-amning/ 

Inga direkta forskningsrapporter men intressant ändå. Jag har oxå fått lära mig att det är oklart huruvida amning egentligen minskar risken för allergi eller ej. Men så länge det finns en chans att det hjälper ammar jag gärna några månader längre då min sambo har en del allergier.

Nummer ett vad som påverkar om man får allergi eller ej hävdade min BM var ärfltighet samt om mamman eller annan i omgivningen rökte under graviditeten eller småbarnsåren, det ej om det stämmer men det låter ju rimligt.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?a=52701&d=21410&l=sv Här är en väldigt kort sammanfattning av forskning kring amning, eksem, astma och allergi.

Tina-A
2013-08-02 21:37
1

#24: "Och visst fanns det studiersom visade ett samband mellan amning och minskad risk för allergier - men det fanns också studier som visade motsatsen. Bevisläget var oklart. I dag finns ytterligare tusentals studier kring allergier och amning. Synen har inte förändrats."

Intressant att det verkar vara tvetydigt. Jag har aldrig sett en rapport som visar rakt emot men då kanske det finns åt båda håll just på den punkten! Det är också intressant att i och med att amingen har minskat väldigt mycket så har allergierna ökat, så det lär väl finnas något samband ändå. Finns ju liknande fall, t.ex. att munhälsan blivit betydligt sämre precis samma takt som amningen minskat. Mycket är ju kostrelaterat förstås men det finns väldigt mycket forskning som visar hur bra bröstmjölk är för tänderna.

Det ska bli spännande att se hur forskningen fortskrider även fast inte allergi-ämnet är det viktigaste för mig. Dock har jag svårt att se att amning ökar allergi. Jag tänker mig lite tillbaka i tiden då det fanns så lite mjölkallergi och gluten och liknande, men det har kommit nu (samtidigt som amning minskat). Likaså i andra länder där amning är otroligt viktig och nästan alla helammar (typ vissa ställen i afrika /källa discovery) där allergier inte alls är utbrett. Så det känns inte så troligt, men vi får väl se forskningen några år!

Ria74
2013-08-02 21:57
5

Jag tycker det känns som vi som inte kan eller vill amma måste försvara vårt beslut. Den första frågan som alltid kommer är varför ammar du inte och vet du inte att det är bäst för ditt barn? Jag önskar att jag hade kunnat amma, men nu gick det inte och jag blir direkt ledsen när folk antyder att jag inte vill göra det som är bäst för mitt barn.

Tina-A
2013-08-02 22:01
1

#26: Jag vet att många känner som du, att man måste försvara sig! Dock känner jag inte så många som ammar som känner samma sak tillbaka, att de dömer så att säga. Jag tror att känslan av att man måste försvara sig ofta kan blåsas upp lite, eller vad tror du? Jag tror många är genuint nyfikna och undrande bara, snarare än dömande och väntar sig inte heller ett försvarstal så att säga.

Ria74
2013-08-02 22:23
3

#27 Just frågan vet du inte att amning är bäst för ditt barn tycker jag känns dömande. Hade dom frågat varför och nöjt sig med svaret hade det varit en sak. Men att då fortsätta med att antyda att jag inte vet/vill vad som är bäst för mitt barn känns otroligt hårt. Självklart vill jag göra vad som är bäst för mitt barn. Men just i fallet med amning gick det inte.

Mabrotnosh
2013-08-02 22:36
2

Om alla i hela världen valde att flaskmata skulle ni som ammar få samma frågor som folk som väljer att inte amma. Det som slår mig är att det låter som om vi svälter våra barn eller ger dem något dåligt som arsenik i flaskan. Om mitt barn mår bra av att blir flaskmatad (den näring den behöver plus ökar i vikt och växer som den ska) så varför inte. Om jag mår bra av att flaskmata dvs inte bryter ihop i tårar och inte känner mig obekväm med matning så får jag ett barn som mår ännu bättre, då matningarna inte blir hysteriska av att mamma sitter och gråter och ungen skriker för den inte får mat. Och forskning litar jag inte alls på för all forskning som finns handlar om pengar idag. Om jag fick en miljon kronor genom att tala om att enligt forskning så kommer hjärtinfarkter minska med 40% om folk börjar äta mcdonalds så skulle folk göra det. Ungefär som unilevers kampanj om att deras "smör" sänker kolesterol nivån nu hur man kan göra det med tvål på mackan eller att den innehåller omega 3 och 6 för det är enligt forskning nyttigt. Ja det kanske är nyttigt men det slår ut varandra om det finns i samma produkt. Så nej tack för forskning…och om amning är så bra varför fortsätter inte folk längre än 6 månader? Tar forskningen slut efter 6 månader?

Tina-A
2013-08-02 22:46
4

#29: Råden är ju att amma minst i 2 år så… ? Men man håller ju på så länge man vill, längre eller kortare. Alla har ett eget val.

Och jag håller helt med dig i dina två översta stycken. Självklart blir man ifrågasatt om man gör annat än förväntat, annat än normen. Det är så det ser ut i samhället. Dock är folk idag mer öppna än någonsin men nyfikna är väl de flesta. Och visst är det bra om du och barnet mår bra, ingen har sagt något annat tror jag!

Ditt 3e stycke är väldigt intressant och jag vill inte gå in djupare på det. Drog iaf på munnen och tycker det är väldigt spännande att du sätter dig emot all dagens forskning…. :) Det är väldigt långt ifrån min egen värld, då jag väljer att lita på de kunniga forskarna i samhället, men tycker det är väldigt intressant att du valt att leva på ett annat sätt! Jag har en nära vän som är jehovas vittne och hon slår ju också bort mycket forskning och hänvisar (förstås) till gud istället och bibelns skapelseberättelse osv, men det funkar för henne so why not!

noir
2013-08-03 12:50
3

Jag skulle nog försöka amma just i början om det var möjligt, eller pumpa för att det hjälper ju som sagt dig att läka snabbare efter förlossnigen. Men vill man inte så vill man inte och kan man inte så kan man inte. Då är det ju inte mycket att göra åt.

Ha i alla fall ett litet fönster öppet för amning. man behöver ju inte berätta det för någon en sig själv och ta beslutet när man väl har sin bebis och personalen på bb frågor om man har tänkt att amma. :)

Det som gör att jag kämpar på min min amning som jag tyckt varit jobbig från och till (hade inte blivit bättre med flaskmatning då det mest berodde på mig och min stress och hur man åker berg&dalbana efter förlossningen) Det är att mina svägerskor har flaskmatat 3 av 4 barn och de 3 barnen har varit så sjuka, en av dem fick ligga inne på sjukhus i flera veckor med svår lunginflamation när hon bara var 2 månader gammal. Det har skrämt skiten ur mig. den andra som vart ammad har inte varit sjuk som de andra 3.

När tilde fått en förkylning som en annan nästa blir sängliggande av får hon lite snor i näsan men klarar sig helt utan feber o.s.v Det gjorde inte hennes jämnåriga kompis som hon fick förkylningen ifrån som flaskmatats.

Jag säger inte de för att skrämmas, snarare

uppmärksamma

. Väljs amning bort med vilja eller inte så det ännu viktigaree att man är försiktig med smittor. Inte att man ska hålla sig hemma och vara klinsk ren, bara lite extra uppmärksam.

Jag pumpar ut mjölk när jag känner att jag inte kan amma eller ska iväg, så fysen är full med mjölk att värma upp. Vi använder oss då av MAM anti colic och det funkar jätte bra för våran tös! Vi använder även en tommee tippee som vi också är väldigt nöjda med.

Tips är att även köpa de mindre små flaskorna, tycker de är skönare att använda i början när det inte ska ha så mycket åt gången och även lättare att packa med sig. Jag överpacka oftast vår skötväska i början så varje plats behövdes :p

villavägen
2013-08-03 15:51
0

Jag kommer inte amma mina tvillingar. Jag mådde inget bra av amningen, jag blir ingen bra mamma om jag ammar. Fick psykos förra gången, som självklart inte enbart utlöstes av amningen, men jag kan säga att det hade en stor del i mina overklighetsupplevelser. Det få dagar jag ammade min son så fick jag kämpa att hålla mig kvar i verkligheten under amningsstunderna. Det var ren skräck. Jag hade önskat jag kunde amma men det var allt för obehagligt. Min mamma hade samma upplevelser, så det är nog ärftligt. Jag håller på att klura på hur jag ska kunna flaskmata båda tvillingarna sam.tidigt. Såg i en informationsbok jag fick låna av barnmorskan att man kan flaskmata bebisarna i babysittern, men det blir nog när de är lite större. Man vill ju hålla bebisen intill sig och mysa. :-)

villavägen
2013-08-03 15:58
0

Min kille har knappt varit förkyld och är 1,5 år och har stort sett bara flaskmatats. Han är dock allergisk eller intolerant, vi är inte helt säker vilket ännu…. Men jag ser det mycket som ärftligt eftersom hans pappa även är allergisk mot allt möjligt. Jag tycker det är viktigt att lyssna på sej själv när det gäller amning och flaskmatning. Man är sig själv närmast. Det kan nog vara lättare att ta ett beslut om flaskmatning vid andra barnet. Då har man gjort erfarenheter, är tryggare och bryr sig inte så mycket om vad andra anser eller tycket.

[AmandaO]
2013-08-03 21:31
0

Vi har en massa olika märken på våra flaskor, men MAMs flaskor tycker jag är jättebra. De andra är också bra som vi har men jag kommer inte ihåg vad det är för märken. 

Och sen är en termos och kylväska är bra att ha. Nu på sommaren är vi ute hela dagarna och när Lillan är hungrig så plockar vi fram maten ur kylväskan och sen fyller vi en liten bunke med vatten från temosen, sen i med nappflaskan där i och så värms det upp på nolltid =) Perfekt när man är mitt ute i ingenstans och inte har tillgång till micro.

Akinna89
2013-08-03 22:46
0

En nyfikenhets fråga, Ni som har ammat men tyckte det var "obehagligt"/att ni inte gillade det, vad var det som gjorde att det jobbigt och att ni inte gillade det?

Rutan_
2013-08-03 22:56
8

Mabrotnosh.

Jag har aldrig haft problem med att hitta amningsrum/skötrum/avskilda platser när jag varit ute i allmänheten, Ikea inräknat.

Jag har fått menande blickar och kommentarer från folk (mest mammor som flaskmatat) för att jag ammat, som tyckt att jag är helt konstig som velat göra det. Så det går faktiskt åt båda hållen.

"och om amning är så bra varför fortsätter inte folk längre än 6 månader?"
Var har du fått detta ifrån? Det är ju hur många som helst som fortsätter långt längre än så. Och som Tina-A skriver rekommenderas man ju typ två år.

Angående forskning tycker jag att du är väldigt cynisk. Som om alla forskare på hela jorden bara bryr sig om pengar.

Det jag tycker är märkligt i det här med att ha bestämt sig för att inte amma långt innan man fått sitt barn (speciellt när det är första dessutom) är när man tänker att det inte kommer att gå. Att tänka att det kommer vara besvärligt, göra ont, att man kommer tycka det är hemskt osv. Mamma kunde inte, faster kunde inte, min kompis brors flickväns mammas moster kunde inte så jag kommer heller inte kunna… Ja med en sån negativ inställning är det väl klart att det med största sannolikhet kommer bli så också. Men man har ju inte ens provat, hur kan man då veta att det blir så? Varför denna negativa inställning? Är du så till allt annat också eller bara just detta?

JossanH
2013-08-03 23:37
1

Jag hängde inte ut mina bröst hur som helst men tyckte faktiskt att det var grymt mycket smidigare att hitta avskilda platser att amma på än att hitta mikrovågsugnar att värma barnmat i.. :/ Att fördelarna är många gällande amning är ju som sagt bevisat genom forskning, det går liksom inte att bortse ifrån. Oavsett hur man väljer att göra så är det så det är. Fördelarna finns där oavsett, men man tar ändå sitt beslut själv och gör som man vill :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
2013-08-04 01:35
3

Rutan jag orkar inte…. Amma du så flaskmatar jag och så kan jag ha min anledning till icke ammande i fred. För det bottnar i annat. Ju mer skit jag hör destå mer obstinat blir jag. Jag tänker inte prova så enkelt är det. Så jag får väl sitta med mina allergiska snoriga barn och springa med alvedon då. Allt bottnar i att må bra! Det är allt jag kan säga.

Sophie&Segra
2013-08-04 11:43
7

Nu får du ursäkta, men att ha den synen att inte ens överväga att prova - eller att bara direkt sätta sig på tvären känns både väldigt trångsyt och faktiskt lite egoistiskt.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Velinga1984
2013-08-04 12:04
1

#39 Ursäkta, men är det är snarare du som är trångsynt som inte låter var och en bestämma själva om vad som är bäst för ens barn. 

Varför är ersättning sånt hett och lite tabu ämne att nämna? Jag frågar inte en person som ammar varför hon valt att amma så varför ifrågasätta vårt val om ersättning? 

Att forskning visar att ammade barn är friskare är i mina ögon ren bullshit, ursäkta språket. Jag har flera i min närhet som fått flera sjukdomar och ofta varit sjuka trots att de har blivit ammade. Vad visar forskningen på då? Jag tror inte på forskning åt något håll och tycker att varje förälder får välja själva. Som 20-åring grät jag inför varje amningsttund då jag tyckte att det var vidrigt och inte ett dugg mysigt. En stress som avspeglade sig på min son som aldrig åt sig mätt. 2 veckor stod jag ut, och sen gav jag ersättning. Som 29-åring struntar jag fullständigt i vad omgivningen tycker om mitt val. Jag hade bestämt mig redan från samma dag det var positivt att jag inte kommer amma denna gången utav många orsaker. 

Huvudsaken är att barnet växer och mår bra!

JossanH
2013-08-04 12:31
4

Jag tror att många verkar ha svårt att förstå att det forskningen visar inte gäller 100% och att man ju även kan vända på steken; de barn som blivit sjuka trots amning (ja herre gud, klart att alla barn kan bli sjuka!!), kanske hade blivit ännu sämre/sjukare om de inte ammats? Jag tycker det är fel att kalla någon annan egoistisk för att man väljer att inte amma. Alla har väl sina skäl till det och beslutet ligger på den enskilda individen. Men man kan ändå inte bortse från amningens fördelar och vifta bort det som "påhitt". Här kommer några fördelar som jag upptäckte under tiden jag ammade; 1. Barn som helammas kan inte få förstoppning. 2. Barn som helammas kan inte bli uttorkade. 3. Barn som ammas får känna olika smaker redan som litet spädbarn då mjölken tar smak av den mat vi äter och på så vis kan det bli lättare att introducera vanlig mat då barnet redan känner igen vissa smaker och kryddor :) Så visst finns det fler fördelar än man kanske först tror :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

regskylt
2013-08-04 12:38
4

#41 en till fördel: Bröstmjölken är gratis 😃

Tzatze
2013-08-04 13:24
3

När jag fick mina tvillingar för 9 år sen så funkade inte amningen så vi flaskade. Jag var stressad efter den utdragna förlossningen och fri amning innebar att jag fick amma typ nonstop dygnet runt. Efter tre veckors ångestfyllt gråtande la jag ned amningen trots allt tjat om nyttighet. Man måste som mamma också få må bra annars blir det inte bra för barnet/barnen heller.

Vi hade 16 flaskor, dvs 8 för varje barn eftersom vi matade 8 ggr/dygn. Då räckte det med en stor-disk per dag och man kunde förkoka några flaskor inför nästa matning.

Det bästa med flaskningen var att jag fick avlastning. Bebbarna var inte endast beroende av mig för att få mat vilket är skönt när man behöver sova.

Nyligen fick jag en liten kille och amningen kom igång klockrent. Trots det så har vi två flaskor hemma eftersom vi var tvugna att stödmata honom redan på BB pga av en tuff start för den lille. På vårt BB använde de en flaska som var lite trögare att suga ur för att bebben inte ska få i sig för fort. Den heter Calma och finns på apoteket.

Mabrotnosh
2013-08-04 13:28
2

Jag kanske är egoistisk som tänker på mitt eget välmående först och främst och sedan mitt barn. Men logiken funkar ju faktiskt som så att jag måste må bra för att mitt barn ska må bra. Mår jag inte bra så mår inte barnet bra och får ersättning iallafall. Jag har aldrig tyckt om när folk tar på mina bröst. Jag kan inte bara för att jag skaffar barn tycka att det är ok att helt plötsligt ta på dem. Min sambo tar aldrig på dem och har aldrig gjort. Brösten är mer smärtsamt att vidröra för mig än något annat på hela min kropp. Jag skulle ha väldigt svårt för att göra mammografi tex men har inga problem att ligga i gyn stol. Att sedan tvingas till att folk vidrör dem och att bebisen ska äta från dem och att de ska fram i tid och otid bland folk för att bebisen ska bli mätt är svårt för mig att ta. Kan jag då göra mig själv den tjänsten att genom flaska både göra mitt barn mätt och mig själv bekväm så kommer jag må bättre. Därför är jag också orolig att jag kommer ha ont i brösten och jag kommer ha svårt att ringa till någon för att be om hjälp. Fungerar inte amningen från start och jag vet med all säkerhet att ingen kommer att talla på dem eller vidröra dem så kan jag inte amma. Sen må jag vara självisk och egoistisk men må så vara. Jag tänker inte gråta en droppe för att jag mår dåligt över att mitt barn inte blir mätt. Så räcker det som anledning eller kommer jag få svar som tex prata med en psykolog om detta? Min sambo stöttar mig i mitt val och vet vad det handlar om och jag kom inte in hit för att med näbbar och klor försvara mitt val och min egen hälsa. Jag kom hit för att få råd om flaskmatning och då tycker jag att de näst bästa för mitt barn borde tas på allvar och att ni allvarligt kan ge mig så mycket tips ni har för att få ett barn fri från barnmisshandel, då har ni varit med och förhindrat det. För flaskmatning är barnmisshandel och ersättning innehåller arsenik och kvicksilver som gör barn sjuka och allergiska.

Mabrotnosh
2013-08-04 13:40
0

Tack till dem som stöttat och som gett tips på flaskor och ersättning och som gett mig råd och tips. Kommer inte läsa mer här för jag har gjort mitt val och får fortsätta leta information någon annanstans där folk inte hugger huvudet av mig. Till er andra läs på lite mer om flaskmatning och hoppas att ni som är gravida nu har fungerande tuttar och slipper flaskmata era kommande barn. För det vore ju hemskt för er. Skäms på er!

[Catteklina]
2013-08-04 14:07
8

Jag har ingenting emot flaskmatning kan jag säga direkt. Alla gör som dom vill, även fast JAG SJÄLV föredrar amning, så förstår jag även dom som inte gör det. För innan jag fick mitt första barn tyckte jag inte alls om tanken på att bebisen skulle suga på mina tuttar! Tycker inte om att andra vidrör mina bröst alls och förstår känslan. Hade innan hört en massa negativt att folk på BB kommer trycka och dra i brösten för att få amningen rätt, men det var ingen som rörde vid mina bröst, utan förklarade lugnt hur man skulle göra och hjälpte till att lägga barnet rätt bara och inte mina bröst! Testade som sagt amning på neo och fastnade trotsallt helt för det, även fast att det var mycket tufft i början. Men om någon väljer flaskan, vad har det för betydelse för er andra?? Att få tag på varmt vatten är väl inget svårt? Termos är jättebra att förvara vattnet varmt i under den stunden man är ute och behövs ingen hjälp av mikro för det. Sen tycker jag inte att det är själviskt att flaskmata sitt barn, mår mamman bra, mår bebisen bra! Mår inte mamman bra, så brukar inte amningen fungera ändå, och det är stressande för både mamma och barn. Sen att säga att amningens fördelar skulle vara påhitt och att all forskning om det är köpt är väl lite väl… Fördelarna är många med amning, men det är ingen nackdel att flaskmata heller om man nu känner att man ej kommer klara av det eller absolut inte vill. Man blir ingen dålig mamma för det! Mvh, -C

JossanH
2013-08-04 14:25
3

#46 väldigt bra summerat :) Bor forskning gällande amning köpt skulle den nog snarare peka på att man borde flaskmata sitt barn då det ligger enorma summor på att sälja ersättning och tillbehör.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rutan_
2013-08-05 22:39
1

Mabrotnosh

Jag är inte emot flaskmatning, jag har själv övervägt det för detta barn eftersom jag hade liknande problematik som villavägen med första och jag tycker inte någon är dum eller så om man flaskmatar. Men att bara ha som anledning att inte amma "bara för att" tycker jag är konstigt, för det var så jag uppfattade dig innan. Jag är nyfiken, jag vill verkligen veta saker och ting, och det förstår jag kan vara jobbigt, förlåt för det. Man måste inte förklara sig, men om man gör det hjälper det ju andra att förstå, som mig här i detta fall.

Inte meningen att göra dig ledsen, arg eller något sådant. Ber om ursäkt än en gång.

SaraC
2013-09-06 01:05
0

Nu har inte jag läst alla inlägg här i tråden ska jag inflika, men det jag läste räckte för att göra mig ledsen. Delamnade min dotter några månader innan jag gav upp helt, det gjorde att jag mådde extremt dåligt att sluta.. Är så trött på alla som har åsikter om flaskmatning. Ville bara säga till TS att vill du ha tips (om flaskmatning) eller bara prata så pm:à gärna :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mabrotnosh
2013-09-06 09:42
3

Har nu flaskmatat i två veckor ungefär och måste säga att jag ångrar inte mitt beslut. Det beslutet jag tog var det bästa jag kunde gjort. Jag och sambon delar på matningen och vi kan turas om att sova och städa upp runt omkring oss och jag slipper ha dåligt samvete för att jag inte gör något hemma. Dottern är mätt och glad och hennes mage fungerar som den ska än så länge. Varje morgon myser vi hud mot hud när pyjamasen åker av. Ångrar ingenting. Tack saraC för stödet och undrar jag något så vet jag vem jag ska kontakta.

Tzatze
2013-09-06 21:32
0

Grattis till bebben 🙂

smurfan-13
2013-09-08 21:27
1

Orkar inte läsa alla inlägg, men vill ändå säga några ord.

Viktigast är att var och en är nöjd med sitt beslut! Och att man får stöd och hjälp i det man vill och ber om! Man skall aldrig behöva försvara sitt val, vare sig man väljer att aldrig amma eller amma tills barnet är 4 år! Problemet i vårt samhälle är att folk tar sig rätten att ha åsikter om saker som inte berör dem och lägga skuld och skam på andra som valt att göra på annat sätt än man själv. 

För mig kändes amningen jätteviktig och jag var fast besluten att verkligen kämpa för den (min mamma hade stora problem). Nu funkade det skamligt bra för mig och det var aldrig några som helst problem. Dock var vår bvc-sköterska helt tokig i ersättning och tjatade om att vi borde ge det VARJE gång vi var där (trots att sonen gick upp som han skulle) tills han var ca 4 mån och hon började tjata om att ge honom mat istället. Detta trots att vi var tydliga m att vi trivdes m amningen. Jag har alltså hela tiden känt att jag måste försvara min amning när jag går till bvc, något som inte heller är kul. Sen när jag fortsatte amma förbi 6 mån fick jag börja försvara amningen inför familjen med… Nu fyller sonen snart 2 och jag är gravid igen, något som återigen ger vatten på kvarnen där folk känner att de har rätt att säga åt mig att sluta amma. :(

Nä låt föräldrar välja själva hur de vill göra och har du problem med det, håll tyst! Annars lyssna på vad de säger och ge råd utifrån hur deras dröm ser ut! Säg inte till en som inte vill amma att de skall försöka i 1 mån "Det är så mysigt"! Men inte heller till en som kämpar m att få amningen att fungera, för att personen VILL amma "Att strunta i det ersättning funkar lika bra"!!

smurfan-13
2013-09-08 21:30
0

#50 härligt att det fungerar så bra för er och att ni trivs med det! Det är det viktigaste! Man kan inte vara en bra förälder om man inte mår bra själv! Grattis till bebben! :)

Mabrotnosh
2013-09-09 00:00
1

Tack så mycket. Det som var bäst var ändå bemötandet från personalen på BB. Kände mig inte alls sär behandlad och behövde inte försvara mitt val alls utan sade bara som det var och så fick jag hjälpen jag behövde. Toppen!

smurfan-13
2013-09-09 17:02
0

#54 vad härligt! Önskar alla kunde få det bemötandet, oavsett vilket val man gör!