Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 1812 ggr
JessicaOlin
0

hmm

Hur ser inköpslistan ut som man ska ha till nyfödd bebis? Vi har handlat och de är om vi glömt nått drf ja vill veta

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

ChristineL
1

Det är lättare att se vad ni ev. har missat om du skriver ner det ni handlat ;)

JessicaOlin
0

Barnvagn Åkpåse Skötbord Spjälsäng madrass till den Resesäng madrass till den Skötväska Filt Baby gym Baby sitter Kläder både ytterkläder och inne kläder Skötväska Leksaker

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

JessicaOlin
0

Tåcke Kudde Lakan

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

JessicaOlin
0

Overall

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Ria74
2

Nu vet jag inte om du ska amma, men annars nappflaska, flaskborste, vanliga nappar att suga på.

Blöjor, puder, salva, tvättlappar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Mabrotnosh
2

Jag tyckte det var skit jobbigt att inte veta vad jag skulle ha och vad jag behövde. Men hade jag vetat i förväg så hade jag köpt ett babyskydd för att komma hem från bb och en vagn och några blöjor resten hade jag köpt när jag saknat det. Spjälsängen har vi inte använt än då är dottern två veckor. Byta blöja kan man göra i soffan eller sängen på en handduk. Jag valde att inte amma men skulle jag göra det har jag ju maten färdig redan. Badbalja köpte vi men behövs knappt då tösen är så liten att hon får plats i diskhon. Babygym har hon inte använt än och lär nog inte göra på ett tag heller, hon sover ju mest.

PogoPedagog
1

Nässug, näsdroppar, alvedon till bebisen. Det är inte roligt med en superförkyld nyfödd när det är fredagskväll och apoteket öppnar nästa måndag annars!

Amningsnapp och xylocain (smärtlindrande salva) till dig om du vill amma, det kan krångla lite i början och då är det skönt att ha sådant hemma. En pump skadar inte men är inget måste. Samt en massa stora bindor till dig.

[Zorita]
1

Amningskudden tycker jag är guld värd.

ChristineL
1

Spjälskydd
Filtar av alla slag
blöjor
Amningsinlägg
Bindor i största storleken
Tvättlappar eller vad du nu tänker använda vid blöjbyten
Engångsunderlägg är kanon när du är iväg och byter blöja på offentliga platser, händer det en olycka så suger det upp allt i ett naffs. Men det är ju nåt man kan köpa senare.

PogoPedagog
2

Och en vanlig rumpfebertermometer till bebisen. Örontermometer ska man inte ha till sådana småttingar.

[Catteklina]
1

Man får väl inte ge Alvedon till nyfödda? Dom gäller väl från typ 3 månader eller något. Annars så tycker jag babyskydd (för det stod väl inte med eller?) och även salva till rumpan typ inotyol tycker jag personligen är bäst.

JeFo
2

Precis, är 3 mån som gäller för Alvedon! Apoteket har en rund sak att sätta på bröstet när man ammar. (Uppsamlare) Denna var för mig guld värd och något jag önskar jag blivit informerad om till första dottern. Jag läckte som bara den!!

ChristineL
1

Det finns alvedon från 5 kg, och det kan vara bra att ha hemma, skulle barnet få feber så är det bara att ringa bvc/1177 och rådfråga.

Rutan_
1

#12 Såna hade jag, var verkligen jättebra att samla upp mjölk med, fast ibland rann det ändå över =P

Behövs puder? Vi hade aldrig det, har för mig jag läste att det inte var bra men jag minns inte varför.

Rutan_
1

Behepan eller liknande är bra att ha om bebisen blir röd i rumpan. Jag använde det också på mina bröstvårtor efter varje amningstillfälle.

JossanH
1

Eller så funkar helt vanlig jungfru olivolja att ha på röda rumpor :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Catteklina]
1

Från 5kg ja, men det står att man inte ska behandla innan 3 månaders ålder utan att tagit kontakt med sjukvården först. Var det jag ville få fram, men känner mig degig i huvudet så det blev helt fel skrivet, jag vet. :/ Har själv haft mycket strul med feber när sonen var mindre och dom var inte positiva till att ge febernedsättande utan att dom kollat honom först, när han var så pass liten. Givetvis är det bra att ha hemma fall i fall.

PogoPedagog
1

#17 Ah, mindes fel från den tiden. Då ska man självklart inte ge Alvedon till så små.

JeFo
2

Nej ingen Alvedon. Bebisar har vanligtvis lite högre temp än vuxna. Har de feber ska man ringa 1177 el liknande. De rekommenderar vanligtvis att kyla ner rummet, få i lite kall vätska och framför allt av med blöjan!!! Den är bra å veta! Tydligen håller den inne på massa värme! Puder till små är inte bra för att det kan dras in i luftvägarna! ( om man nu pudrar så mycket! Men därför man inte rekommenderar det iaf!) Min yngste använde aldrig napp, hon ville bara ha snuttefilt. Så en trevlig sådan vore kanske något?

Tzatze
2

Jag tycker att en babysitter är himla praktisk när man behöver sätta bebin ifrån sig ibland, tex för att knyta skorna eller vända pannkakan *ler*. min bebbe ville bli buren hela tiden i början. Jag skaffade en bärsele också men tycker faktiskt att babysittern var bättre på flera sätt.

Om du ska amma så är amningsBH bra att ha samt såna där amninginlägg att stoppa i BH:n, för man läcker ganska mycket mjölk. Särskilt när bebben ammar, då läcker det ur andra bröstet. Ska du flaska så kan du vänta tills du vet vad du ska ha för prylar. Det hjälper de dig med på BB och sen är det bara att svänga förbi apoteket på väg hem.

Köp prylar allt eftersom behoven dyker upp. Det är aldrig mer brådskande än så (såvida det inte gäller sjukvård, men då ringer du 1177 först)