Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2183 ggr
Wisby9211
0

2 frågor

1. Jag fick åka in akut till förlossningen i Torsdags pga slag i magen men allting såg bra ut med den lilla i magen men dom märkte att jag hade extra slag på hjärtat, vad menas med det? Ska till BM på onsdag men tänkte kolla om någon här har erfarenhet av det.

2. Jag skickade in mammabeviset till FK runt den 8 Augusti och det stod att dom skulle skicka ut papper till mig som jag skulle fylla i men har inte fått några, tar det lång tid?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Rutan_
0

Extraslag kan man få av olika anledningar. I och med att du fick ett slag i magen och blev rädd på grund av det (antar jag?) kan extraslagen vara en reaktion på att du blev stressad. Oftast är det ofarligt att ha extraslag, men det kan också tyda på sjukdom. 

Jag har själv extraslag ibland, de flesta har det faktiskt utan att tänka på det. Mat-och dryckesvanor, oro, stress, ångest och sånt kan göra att man har det och som sagt är det ofarligt då. Men är du orolig kan du gå till vårdcenralen och be om att få bli undersökt med EKG.

Försäkringskassan tar lite olika lång tid på sig, jag vill minnas att det tog runt en månad mer eller mindre innan jag fick papprena.

Wisby9211
0

Jo jag var ju rädd men om jag fick extra slag pga av rädsla då hur kommer det då bli när det är på gång och jag ska in och föda :O kommer ju vara rädd och ha ont. Kan det bli problem under förlossningen om man har extra slag? tex lättare att det blir kejsarsnitt eller sånt.

ang FK så är det alltså bara att vänta ;)

JossanH
0

#2 jag var inte alls rädd under förlossningen. Man var så fokuserad att man liksom inte hann känna oro och rädsla. Förlossningen kanske är en av de tidpunkterna i mitt liv där jag varit som mest närvarande i nuet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
0

Förlossningen var det coolaste och det häftigaste jag någonsin varit med om, kunde jag så skulle jag hellre föda alla barn men jag har inte lust att vara gravid. Skulle jag ha fått kejsarsnitt så skulle jag känna mig snuvad på hela konfekten. Tror inte extraslagen påverkar någonting.

Wisby9211
0

Jag är mest rädd för epiduralen då mammas kompis blev halvt förlamad av den =/ 

Tack för svaren :) Bara 15 veckor kvar tills min lilla kommer :D

JossanH
0

#5 du måste ju inte ta epidural. När jag fick det kände jag ingenting när dom stack, fick inga biverkningar och det tog bort den värsta smärtan men jag hade ändå inga problem att känna krystarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Wisby9211
0

Nej jag vet att jag inte måste men den känns säkrast av alla hjälpmedel =/ :P

Vad bra att du inte fick några problem :)

Mabrotnosh
1

Jag skulle ha epidural och jag skulle ha lustgas och akupunktur och pilatesboll och gud vet vad. Det slutade med lustgas enbart. Gå in med en neutral inställning och läs på om smärtstillande men bestäm dig när du är där. Det är när du är där som du märker och som barnmorskan märker vad du behöver för smärtstillande.

Wisby9211
0

Oj okej :) Finns det någon bra sida där man kan läsa om ALLA saker som finns? för och nackdelar??

OolssonxD
0

min son hade ett extra slag på hjärtat i magen men inga fel efter födseln..

Mabrotnosh
0

Prova googla på smärtlindring under förlossning. Borde finnas något på 1177 annars så borde du fått informationen om du gått föräldrautbildningen.

Wisby9211
0

Föräldrautbildningen har inte börjat ännu =/

Rutan_
0

#2 Det kommer förmodligen inte att ha någon betydelse under förlossningen.

När det gäller smärtlindringen rekommenderar jag att du i princip ska ha bestämt dig för vad du vill ha och inte vill ha. Jag hade inte gjort det förra gången för jag tänkte som #8 och det blev inte alls bra för mig. Jag kunde inte förmedla vad jag ville och barnmorskan tog egna beslut då vilket jag inte alls var bekväm med, men det kunde jag inte heller få fram. Hela den biten blev väldigt jobbig så den här gången kommer jag ha bestämt mig innan.  Det kommer stå i journalen samt att sambon ska veta så att han kan tala om vad jag vill om jag själv inte klarar det. Jag går aldrig in till förlossningen igen utan att ha en plan för smärtlindringen.

Mabrotnosh
0

Självklart ska man ha klart för sig vilka smärtlindringar som man kan tänka sig men ta tips av bm när man väl står där. Samt tala om det för sin sambo. Min bm tog beslutet att endast lustgas behövdes och det är jag glad att hon gjorde. Slapp massor med biverkningar i onödan.