Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 6754 ggr
Greeen
0

Samsova eller inte?

Överallt skrivs det att man ska undvika att ha sitt barn i sängen men i alla tider har folk haft sina småttingar i sängen! Jag känner mig väldigt frågande faktiskt. Ni som har barn sedan tidigare, hur gjorde ni?

SaraC
0

Vi har bäbisen i babynest i vår säng.

På föräldrakursen sa barnmorskan att vi inte skulle vara rädda för att ha bäbisen i sängen om vi ville, så länge man inte var påverkad av något eller extremt trött..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Greeen
0

Ok :) Det här med att det kan bli för varmt då? Vad har ni för ett babynest?

JossanH
0

Vi hade henne bara i sängen de första månaderna. Var varmt så hade bara mitt påslakan och en filt till bebisen då det blev svalare på natten. Hon sov på egen kudde med huvudet i höjd med vårt huvud och så la jag mig som en ostbåge runt henne så att säga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
0

Det är inte sant, det finns massor med jättebra fördelar med att samsova :-) just nu hinner jag inte gå in på det men jag återkommer! Vi samsova till dottern var 22 månader, strax före 2 år alltså! Precis lagom för oss!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

villavägen
3

Vi har aldrig kunnat samsova pga egna svåra sömnstörningar och medicinering. Vi har spjälsängen kloss i kloss med vår säng så man bara kan lägga en hand på honom om han är orolig. Det har också gått bra!

JossanH
0

Kände att jag skrev lite otydligt; i början hade vi henne bara i vår säng, nu sover hon både i sin egen och i vår säng :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sussi89
0

Min dotter fick sova i vår säng tills hon började krypa (var rädd att hon skulle krypa ur sängen sen), annars hade hon fått sova längre.
      Men iaf när hon var spädbarn kände jag att jag hade mycket bättre kolla på henne om hon låg precis bredvid. Man är ju livrädd att dom ska sluta andas osv, och låg hon bredvid kunde man känna varje andetag :) Jag var aldrig rädd att jag skulle lägga mig på henne, eller inte känna om hon inte mådda bra. Var mer rädd att sambon skulle rulla över henne, men kom han för nära henne vaknade jag på en sekund och puttade till honom ;)

Ska tillägga att vi bor i ett hus där vi eldar för värme, så på natten blir det kallare. Så vi behövde aldrig vara rädda att hon blev för varm, utan vi höll varandra varma kalla nätter :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Tina-A
1

Samsovning är ju som sagt toppen av många anledningar. Det underlättar nattamning vilket stimulerar amningen som bäst, både barn och mamma får sova mer eftersom man inte måste gå ut och amma utan kan ligga kvar i sängen och amma och sova, det minskar risken för plötslig spädbarnsdöd, man har lättare att reglera om bebisen blir för varm eller kall eftersom man ligger nära och känner hur temperaturen är hela tiden, barnen blir tryggare på lång sikt, forskning visar att vuxna som samsovit som barn är friskare som vuxna både psykiskt och fysiskt, man upptäcker lättare om barnet slutar andas plus att barnet är mindre benägen att sluta andas eftersom den hela tiden hör dina ljud och känner dina rörelser, du vaknar antagligen snabbare eftersom ni ligger precis intill varandra och bebisen behöver därför inte ligga vaken och ledsen lika länge, barnets dygnsrytm ställs om efter föräldrarnas vilket innebär att barnet har större chans att tidigare faktiskt sova på natten och vara vaken på dagen m.m, m.m, m.m,! Dock ska man inte samsova om föräldrarna druckit alkohol, knarkat, är rökare eller lider av fetma! Men för alla andra är det fritt fram att ta del av alla fina fördelar :-)

Greeen
0

#8 Tack för det utförliga svaret! :-) Vi har funderat på att köpa en sån babybay eller bedside crib men de är så sjukt dyra! Så jag började fundera på att istället köra på ett babynest och ha bebis i våran säng. Vi får inte plats med en vanlig spjälsäng i vårt sovrum tyvärr :/ Ni tror alltså att det är det bästa att samsova då?

Tina-A
1

Jag är övertygad om att det är bäst, så länge man inte är i de 4 kategorierna som inte bör samsova. Tar man sömnmedicin ska man inte heller samsova! Vi har kört utan babynest. Vi låg bara tätt intill, gick skitbra :-)

Greeen
0

Okej :-) Vi är inte inom dem kategorierna så det skulle ju funka!

ChristineL
1

Vi har inga planer på att ha bebisen i sängen, men vi kommer inte ha bebisförbud heller. Vi har en babykorg alldeles bredvid min säng istället där hen ska få sova, sådan är tanken iaf :)

Greeen
0

#12 Vad är det för korg? Typ som en moseskorg eller?

ChristineL
0

#13 - Som en flätat korgstol fast babykorg ;) Min sambo och hans syskon har sovit i den samt hans mamma och hennes syskon så vi blev jätteglada när hon frågade om vi ville ha den. Bara ny madrass och tyger fixade hon. Kan fota den imorron och lägga upp :)

PogoPedagog
0

Hur gör ni som samsover med bebisen brevid er med täcken? Jag har provat någon gång men märkte att jag i sömnen drog upp täcket över bebisen, inte så bra! Så jag törs inte längre. Har ni varmt i rummet o kör utan täcke,eller varsitt fast ni ligger nära?  Skulle vara kul att veta så kasnek jag törs prova igen.

Tina-A
0

Jag hade täcket bara på benen på dottern, upp till midjan typ, och hade henne så högt upp i sängen att det var precis så högt jag själv ville ta täcket. Man får ligga lite ansikte mot ansikte på vintern och på sommarn när det är varmt och man knappt har täcke alls kan man ligga hur som :-)

Greeen
0

#14 Vilken fin sak! Gillar när man har såna traditioner i familjen :-) Vill gärna se en bild sen!

JossanH
1

Jag har dottern med sitt huvud vid mitt huvud så jag aldrig drar täcket över henne. Hon gillar även att ha en tunn filt att gosa med i ansiktet så plus en pyjamas så har hon alltid den tunna filten på sig så slipper hon ha täcket upp till hakan för att vara varmt. Vi har svalt på nätterna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

rosablomma
0

Vi samsov när sonen var bebis, han krävde såå mycket närhet att det inte gick att ha honom i spjälsängen. Men det gick skitbra. När han kom upp i krypa ålder så tog vi av ena långsidan på spjälsängen och ställde sängen tätt in till vår säng. På så sätt vaknade jag av att han behövde klättra över mig för att komma någonstans.

Idag är sonen 4,5år somnar i vår säng och blir sedan inburen på sitt rum. Nästan varje natt/tidig morgon kommer han in till vår säng. Det är väl det ända jag ser som nackdel med att samsova. Att barnen vänjer sig vid de och har svårt för att vänja om sen när de tar över hela sängen :P

Till nästa barn så kommer vi skaffa en mycket större säng än den 160cm sängen vi har idag. Just för att vi ska kunna samsova allihopa utan att pappa blir ut schasad i soffan :) så nästa säng kommer blir 3st 90cm sängar :D

MYSIGT :):)

Tina-A
0

Vill bara inflika att från det att dottern fick en egen 90 säng, för en och en halv månad sen, har hon inte sovit i vår säng alls. Hon älskar sin stora säng och vill absolut inte ligga hos oss i vår säng, även om jag faktiskt då och då ber henne sova med mig. Hon vill inte! Tror det har mycket att göra med att det är en riktig, stor säng faktiskt.

Greeen
0

#20 Hur gammal är hon? :) Härligt att hon gillar sin stora säng!

Tina-A
0

Hon fyller 2 år om 2 veckor och fick sin säng i början på januari :-) tills dess sov hon alltid med oss! :-)

Greeen
0

#22 Ok :-) Skönt att det verkar funka så bra för er! Sömn är ju så viktigt både för bebis och föräldrar. Man Är ju spänd på hur det ska gå och hur vi ska göra. Får diskutera lite med pappan här vad han tycker :-)

[Zorita]
0

Jag har precis fört fram babynest idén till blivande pappan och den köptes glatt. Vi ska nog ha spjälsäng också ifall att, men man vill ju gärna ligga och mysa i sängen oftast. Är också lite orolig för temperaturen, det kommer vara varmt när bebis kommer så det är bra att kunna känna om hen har det ok utan täcke.

Greeen
0

#24 Vad kul! Vi skulle också ha en spjälsäng "redo" ändå…man kanske får en bebis som sover bra och då kan man ju köra på säng iaf :)

JossanH
0

#24 min lille är född 9 aug förra året och då kom en riktig värmebölja! Vi körde med myggnätade fönster, var jättevarma när vi lade oss på kvällen men var riktigt svalt under natten så ett vanligt påslakan var perfekt för att både värma och kyla under natten. När hon var nyfödd trodde jag aldrig att jag skulle kunna ha henne någon annan stans än i sängen, och när vi bytte sovrum så har jag spjälsängen precis bredvid och hon somnar utan problem där. Tror nästan att jag haft svårare för att hon sover i egen säng än vad hon haft. Det bästa är ju att vakna av att få en del lavetter och prat från någon som ligger bredvid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
0

#25 Ja och jag tänker att ifall man nån natt vill sova lite själv så är det inte hela världen, det vet man ju inte såhär i förväg.

#26 Hihi mysigt, jaa jag ser fram emot det. Nu bor jag i Spanien också så i mitten av augusti ligger temperaturen kring 35-40 på dagarna och går kanske ner till 25 på nätterna. Förra året tog jag en kall dusch och la mig blöt i sängen utan täcke. Men nya huset har aircon så förhoppningsvis blir det lite svalare!

zoolatri
0

Vi hade bestämt oss för att Elise skulle sova i sin spjälsäng, basta! Så har det inte blivit;) Vi fick turas om att sitta med henne efter amningarna under nätterna tills hon somnade, hon vägrade somna i spjälsängen så vi satt med henne i famnen tills hon somnat. Men så fort hon låg i sängen vaknade hon…så vi fick inte värst mycket sömn. Nu sover hon mellan oss i sängen, med sin egen kudde och sitt eget täcke, och hon sover jättebra nu vilket ger oss föräldrar mer sömn. Så vi är alla nöjda med att ha henne i sängen, trots att vi tyckte att det var en dålig idé från början :)

SaraC
0

#2 Jag köpte ett härifrån. Jättenöjd! Det ska inte vara särskilt svårt att sy ett själv, men jag är helt värdelös på att sy så jag köpte.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ChristineL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förlåt för att jag är så tankspridd! Här kommer babykorgen som svärmor fixat till :) Först hur den ser ut från scratch.

ChristineL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så hur den kommer se ut bäddad, på ett ungefär iaf.

Greeen
0

#31 Vad mysig den blev :-)

ChristineL
0

#32 - Ja, det kommer bli jättemysigt! Den har vaddering runt på insidan också så det blir mjukt och skönt.

Ketang
1

En gammal tråd jag vet. Men jag hade första dottern i sängen och det fungerade väldigt bra. Nu är andra dottern 4½månad och sover även hon i sängen hos mig. Tyvärr blir det lite trångt så oftast sover min man  i gästrummet för att vi alla ska få sova gott. Lite tråkigt ibland, men helt klart värt det. Jag vill ha mina barn NÄRA. Förstår inte alls dom som har bebisen i ett annat rum! Det är för långt bort att bara ha henne i en annan säng jämte min.

JossanH
0

#34 jag har själv funderat över när man ska flytta barnet till sitt eget rum. Vår tjej blir snart 13 mån och än så länge är hon ju alldeles för liten för att sova i eget rum! Iaf i mitt tycke!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
0

Min äldsta flicka fick flytta till eget rum när hon var två. Men då flyttade jag med :-) Så vi sov i hennes säng i nästan ett år innan jag slutade med det. Det tyckte jag kändes bäst för då var hon trygg i sin egen säng innan jag lämnade henne. Men nu när hon är 5år börjar det bli lite bökigt att vi måste ligga hos henne tills hon har somnat. Men dom är ju bara små en gång så det kan det vara värt. Barnen är ju det viktigaste vi har.

Nu när nummer två kommit och vi bestämt att det inte blir fler så kommer jag samsova med henne tills hon slänger ut mig ❤️

Rutan_
0

Vi hade vår son mellan oss i sängen på nätterna i en speciell insats i två veckor, sedan orkade vi inte mer ;) Både sambon och jag behöver utrymme för att kunna sova bra. Så sonen sov efter det i sin spjälsäng som stod en halvmeter från min sida av sängen och det fungerade bra för oss alla.

När sonen var ett år och nio månader flyttade vi till större och han fick ett eget rum och vanlig säng vilket han fullkomligt älskar! Han sov bra innan, men sen han fick eget sover han ännu bättre så det är skönt.