Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 1232 ggr
Wisby9211
0

Föräldraledighet

Man har ju rätt till 480 dagar som föräldrar att vara ledig och delar man det på två så är ju det 240 dagar var men pappan har ju rätt till 10 dagar direkt när barnet är fött är det inräknat i dom här 480 dagarna eller är det utöver dom? Hoppas ni förstår vad jag menar!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

ChristineL
0

Dom tio dagarna är utöver hans andra dagar :)

Wisby9211
0

Okej, vad bra :)

En till fråga, vet du om man  måste ansöka om alla 480 dagarna direkt eller kan man söka för lite först så man vet hur det blir med jobb och sen söka för resten senare?

JossanH
1

Du ansöker ju bara för så lång tid du vet hur du vill ha det. Jag ansöker tex nu för en månad i taget då jag inte vet exakt hur jag kommer ha det framöver.

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
0

Bra att veta om de tio dagarna är att de enbart baseras på pappans inkomst och därmed kan du få mindre än lägsta nivån på 180 kr eller vad den nu är nuförtiden. Min sambo som studerat med halvt studiemedel fick ca 20-30 kr dag:P

Wisby9211
0

JossanH: Okej då vet jag :)

PogoPedagog: Det hade jag ingen aning om :P Tur att sambon fått jobb nu. men måste han ha jobbat ett tag eller tar dom efter inkomsten som han haft just den månaden eller månaden innan?

PogoPedagog
0

Vet tyvärr inte hur de räknar ut detta.

Velinga1984
0

Gå in och prata med försäkringskassan ? 😃

Man kan aldrig få mindre än lägsta-nivå dagarna, däremot är de skattepliktiga så det blir inte mycket kvar.

Wisby9211
0

Bor lite långt ifrån stan så kan inte bara åka in men får ringa dom någon dag och kolla :)

Frida
0

De brukar vara rätt snabba med att svara på sin Facebooksida (Försäkringskassan förälder) annars om du har ett konto där. Skriver du nu lär du ha ett svar imorgon förmiddag istället för att behöva ringa flera gånger om och ständigt få höra "Vi har hög belastning just nu - klick".

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft