Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 5772 ggr
Wisby9211
0

Toxoplasmos viruset

Jag har levt med katter i 14 år och undrar då hur stor risken är att jag skulle få toxoplasmos viruset nu? Borde jag inte haft det redan och i så fall är immun mot det? Vi har 10 kattungar och 3 vuxna katter här hemma just nu och jag rör inte kattlådan. Rädd att få det nu när jag är gravid.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

noir
0

Viruset kommer utifrån. Dvs har man sina katter ute så är risken högre. Jag skulle inte vara orolig. Har du utekatt (vilket man egentligen inte får ha om man ser till djurskyddslagen) så skulle jag vara mer orolig.

Så vill du vara på säkrasidan så låt bli kattlådorna, men du behöver inte vara mer orolig än så.

Theres
0

Vaddå inte får ha utekatt? :-/

golf.ifokus.se

[Zorita]
0

Testar de inte för antikroppar mot det? Det gjorde de på mig. I övrigt överförs det från bajset hos djur som bär på viruset, som de i sin tur fått från bajs i naturen. Jag tror det måste smitta via munnen, så jag skulle tvätta händerna noga efter att ha klappat dem om de går ute. Så gjorde jag med mina hundar, eftersom de ju också äter bajs och sen slickar sig i pälsen. Min läkare varnade mig eftersom jag testade negativt för antikroppar mot det, och då har jag varit ganska mycket kring katter, hundar och bajs av alla slag.

Wisby9211
0

vet aldrig om dom testade det ska kolla upp det den 8 aug.
Våra katter är ute katter då vi bor på bondgård.

Ria74
0

Nu vet jag inte om det stämmer, men min barnmorska sa att hade man haft katter i många år så var risken minimal eftersom man redan hade varit utsatt för viruset.

Jag skötte kattlådan, men tvättade mig mycket noga efter att jag hade gjort vid den. Oftast använde jag engångsplasthandskar med när jag hanterade deras lådor.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

oh-la
3

för det första så är toxoplasmos  inget virus, utan en parasit. för det andra är den absolut vanligaste smittokällan inte katter, utan livsmedel. dåligt skäljda grönsaker och otillräckligt tillagat kött är de vanligaste källorna till smitta. självklart ska man ju inte utsätta sig för kattbajs om man kan undvika det, men måste man ändå tömma en kattlåda räcker det gott att tvätta händerna efteråt. annars är det ju en bra ursäkt att be sin sambo tömma lådan ;)

här kan man läsa om toxoplasmos och smittvägar, samt hur man undviker det. Smittskyddsinstitutet:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/

här är info från 1177

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/

noir
3

#2 Läser man djurskyddslagen så gäller samma för hund och katt, dvs full uppsikt över djuret vid utevistelse. Dvs det är inte okej att bara öppna dörren. Du får heller inte knyta fast din hund eller katt i lina och lämna ute. det som gäller är full uppsikt på sin tomt, rastgård eller sele och koppel.

ChristineL
0

Du har fått bra svar här :) Skulle du ändå komma i kontakt med kattbajs så är det ju inte hela världen, bara att tvätta händerna lite extra noga kanske. Min man var borta några dagar då jag fick ta hand om lådorna, det jobbigaste var bara att ta sig ner och upp igen :P

Frida
1

En liten parentes bara. Även innekatter kan få parasiterna (och andra smittor) genom att vi människor drar in saker efter vi har varit ute och gått. Så bara för att man har innekatt är man inte helt på den säkra sidan.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Wisby9211
0

Jo jag läste också nånstans att om man haft katt i flera år så är den risken minimal.

Att man ska hålla sin katt under uppsikt 24/7 hade jag ingen aning om. Vad jag hört gäller det bara inne i större städer och inte på ens egen gård.

Japp jag har fått många bra svar, kattlådan låter jag bli ändå ;)

och maten har jag alltid vara noga med att göra ordning och skölja av noga :)

Theres
0

Knepig lag då katter är så självständiga djur.

golf.ifokus.se

Mabrotnosh
3

Ja det är väl fullt normalt att låta katten skita i grannens sandlåda och se sin ett åring äta kattbajs men bajsar hunden vid din brevlåda så blir det ett jävla liv.

noir
2

Vad menar du nu? Bara för att en katt är självständig så ska den släppas ut på egen tass? De är vi människor som gör katter till utekatter inte de själva. Självklart ska de få frisk luft, men precis som hund, under kontrollerade former som djurskyddslagen säger. Finns en sådan lag av en anledning, jobba med djurskydd eller följ deras jobb så förstår man hur viktig lagen är för våra stackars katter.

Theres
1

Min katt skulle ju få dåndimpen om han var tvungen att gå på låda. Katter gräver ju ner sitt till skillnad från hundar, och det finns skydd till sandlådor. Varför gör de inte bara kattluckor olagligt då. Vore ju en bra början.

golf.ifokus.se

Mabrotnosh
2

Blir bara så trött på snacket om att katter ska få skita överallt för att de är självständiga djur. Och snacket om hundskit och folk som inte plockar upp. Eller att ta en promenad med sin egen hund och låta henne bajsa färdigt innan jag ens tar fram en påse för då är det någon som är där och säger "du ska väl plocka upp det där?" Skit är skit och äger vi djur så får vi ta reda på det och varför ska jag köpa obs!!! OBS! Köpa skydd till sandlådan för att din katt ska få springa fritt och skita. Nej ska nog släppa lös min hund in till grannen och sen ska jag gräva ner hundskiten i i deras sandlåda så kan deras barn få äta hundbajs. Undra hur glada de skulle bli då. Troligtvis skulle det bli ett jävla liv men deras katt kan kiss och skita i min låda och jag har inget att säga till om för katten är ett självständigt djur. Katten är ett självständigt äckligt djur!!!

Liltith
2

Nu drar väl alla i snörena lite väl hårt! Har 8 katter här hemma och 4 hundar. Plockar bajs från allihop. Alla katter bor inomhus och går snällt på lådorna son erbjuds dem. Att folk släpper ut sina katter vind för våg är ju inte katternas fel! Som i alla disskutioner om hund och kattägande så är det ju vi som ägare som står för ansvarsbiten! Sen avskyr jag föräldrar som låter sina ungar springa runt nakna och kissa i min rabatt lika mkt men det är inte ungarnas fel! Tycker nog man kan se lite omkring sig innan man börjar kasta sten för man är oftast inte så mkt bättre som tror i ens egna ögon!

Theres
0

Jag låter iallafall min katt löpa fritt för det har han gjort i 11 år så ska inte ge honom en kattlåda nu. Har bara sett honom bajsa i skogen iallafall. Har ingen granne med sandlåda. Senaste grannen med sandlåda var nog jag för 20 år sedan. När jag köper hund så kommer jag plocka upp efter den.

golf.ifokus.se

ChristineL
0

Håll er till trådens ämne, tack! Hur man hanterar katter får ni ta i pm eller på kattforumen.

Wisby9211
0

Tack ChristineL !

Jag fick i alla fall svar på det jag ville :D

JossanH
1

Jag tömde iaf illrarnas lådor under hela graviditeten. Tvättar mig om händerna efter jag kelat med dom eller fixat med deras skålar eller tömt lådorna gör jag alltid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rutan_
0

Jag tvättar alltid händerna efter att ha umgåtts med djur, även hundarna.