Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 2998 ggr
Zizza
0

Preventivmedel...

Hejsan
Undrar om det är någon mer här som känner som mig, som vägrar ta p-piller, p-stav, p-spruta, sånndär koppgrej.. minns inte vad de heter.. kvinnlig kondom aktig sak..

De enda som jag anser att jag kan använda mig utav är kondom och därmed endast kondom.

Har hört så mycket dåligt om p-stavar och p-sprutor så jag vågar ej ta dem… nej usch blä.

Vill inte heller ha spiral.

P-piller har jag tagit förut men de påverkade mig psykiskt så himla mycket.. lider av deprimation. Och den blev värre. Går dock ej på anti d. piller. Och de är inget jag vill ta i denna tråden :)

**Är det någon mer här som vägrar starkt att använda annat än kondom?
**
Hur har det isåfall gått för er? :)
Är det jätte riskabelt, eller går det bra att ha sex iaf?

Den dagen jag har fått alla barn jag ska ha så ska jag operera bort så jag inte kan bli gravid något mera.

Mvh. Sanne & Djuren

CatchFatch
0

Jag "vägrar" väl inte men jag kan inte ta piller och jag vill inte ha något som man måste föra in innan eller som tes p-spruta som man har i armen - sådant säger jag direkt nej till :P

Det finns två saker jag kan tänka mig använda - kondom och p-plåster.
Tyvärr använder jag varken det ena eller det andra men men.. :P

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

ChristineL
0

Jag trivdes bra med mina p-piller fram tills dom utgick och fick byta sort, då funkade det inte. P-staven jag hade sen var kanon! Har absolut inget negativt att säga om den!

Däremot vill jag inte använda något hormonpreparat nu längre, utan vi kör med kondom och ser vad som händer med min cykel. Anledningen är helt enkelt att vi vill inte behöva kämpa i två år för att få ett syskon till Nova, blir min cykel regelbunden så blir det ju därmed enklare att pricka rätt mot tidigare var tredje/fjärde månad. Blir den inte regelbunden skippar vi nog kondomen också, jag känner mig kropp tillräckligt väl för att känna av ÄL numera.

Zizza
0

#1 Okej :) men blir du inte gravid då? Jag menar de är ju rätt lämpat att bli så..

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

#2 Ja hormoner har jag själv för mycket av.. Skulle jag säga. Vill inte ha något sådant i min kropp utöver vad som redan finns.

P-stav har jag hört kan åka in i kroppen och täppa till blodkärl å allt möjligt. P-spruta är absolut ett stort nej. Spiral kan man få super ont utav + kan ändå bli gravid (fast de är ju inte riskfritt med något pep.)

Men då är jag kanske inte helt så konstig som jag kanske tror, om jag endast vill ha kondom :)

Mvh. Sanne & Djuren

Frida
1

Jag förstår inte det där med att kondom ska vara så farligt att använda. I en annan tråd så hade ju flera fått höra av sina barnmorskor att det inte var säkert och allt vad det nu va. Jag har aldrig haft problem med att använda kondom och är det enda preventivmedel jag använt i flera år och det har fungerat alldeles utmärkt (till skillnad från p-piller som jag till slut gav upp och andra hormonpreparat vill jag inte använda). Inga sjukdomar och inga graviditeter. Visst, jag är gravid nu och det var inte direkt planerat. Men jag är inte gravid till följd av att en kondom inte har gjort sitt jobb.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ChristineL
0

#4 - Det där med att p-staven kan åka in i kroppen är bara en myt, så hanterar inte kroppen främmande föremål. Den kapslas liksom in i vävnaden och kan inte åka nånstans.

Zizza
0

#5 Tack för att du delade med dig :) Kändes otroligt skönt för mig att höra!

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

#6 Men det har ju stått i tidningar å artiklar å allt? Folk som blivit förlamade i armen pga det. :S

Mvh. Sanne & Djuren

ChristineL
0

#8 - Har du källa på det? Jag har inte sett en enda artikel, nånsin, om p-stav.

Zizza
0

#9 Nu vet jag inte vart de var jag läste det, men jag vet till 99% att jag har läst om att det har uppstått och inte endast en gång. Och de var för att de som stoppat in den satte den fel.. så den åkte iväg eller något i den stilen.

Jag vet att de kanske inte låter så övertygande, men det är inget jag läste nyligen utan för kanske 1år sedan, sist jag läste?

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Hittade en artikel och tror att jag kanske hittat en till.. bara det att jag sitter på jobb datorn som är seg.

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/p-stav-forsvunnen-i-armen-7583673-default.aspx

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Mvh. Sanne & Djuren

JossanH
1

Vi använder endast kondom. Innan körde vi på avbrutet samlag i 3,5 år utan graviditet men när vi för första gången körde hela vägen så blev jag gravid. Nu vågar jag dock inte köra avbrutet då vi inte planerar vårt andra barn riktigt än och vill inte chansa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Frida
1

#7 Det var så lite så. Tycker att det är märkligt att personal inom sjukvården verkar avråda från kondom till förmån för hormonpreparat. Kondom och femidom är ju faktiskt de ENDA preventivmedel som vid rätt användande skyddar mot könssjukdomar. Ser ingen anledning att det skulle vara sämre att använda kondom bara för att man är i ett fast förhållande.

Kondomer är inte svåra att använda heller vad folk än säger. Det gäller bara att öva (som med allt annat) om man tycker det är trixigt och sen går det som på räls. Att de inte skulle passa är ju bara en dum ursäkt för att inte behöva testa olika sorter.

Värdinna på Fantasy

Zizza
0

#13 Hur menar du med avbrutet? :)

#14 Precis + kondom är ju faktiskt mycket mer naturligt än massa läkemedelstjafs..
De jag mest är rädd för är väl att den ska spricka.. jag menar ibland vill man ju köra lite mer, vad ska jag säga utan att låta äcklig eller något. Men mer snabbare/hårdare tag..

Mvh. Sanne & Djuren

ChristineL
0

#12 - DEN statistiken var läskig! Jösses, hade ingen aning, får vara otroligt lycklig över att jag klarade mig fyra år komplikationsfri då…

Men det är ändå inte pga biverkningar jag väljer bort hormonpreparat den här gången.

CatchFatch
0

#3 Än så länge har jag inte blivit det men jag vet att det är dumt att chansa när jag inte vill ha barn just nu.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Zizza
0

#16 Ja.. som sagt har blivit riktigt skrämd för att använda just p-stav. Och p-spruta skulle nog påverka mitt psyke för mycket med tanken på alla hormoner de sprutar in. Eftersom att inte ens p-piller (mini-piller) funkar något bra..

Sen jag slutade med p-piller så har mitt psyke varit mycket bättre :) mår bättre å känner mig en aning gladare.

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

#17 Nä det absolut inte bra, men de är ju förstås upp till var å och en :)

Mvh. Sanne & Djuren

Frida
1

#15 Avbrutet samlag: mannen drar sig ur innan han kommer. Kan fortfarande leda till en graviditet pga eventuella försatser osv. Funkar bättre om man har koll på sin cykel och vet när man har ÄL men fortfarande ett osäkert alternativ till preventivmedel.

Värdinna på Fantasy

Tina-A
1

Jag använde minipiller innan graviditeten. Nu efteråt känner jag att jag aldrig mer vill använda hormonpreparat igen. Inte för att jag varit missnöjd utan för att jag inte tror det är bra. Med mycket cancer och blodproppar i familjen är det nog också bra att helt avstå. Vi löser det på något annat sätt istället.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Zorita]
0

Jag skulle aldrig använda kondom, har hellre inte sex än sex med kondom ;P Kommer testa kopparspiral så jag slipper hormonerna.

Zizza
0

#20 Ja men då förstår jag! :) Ibland är man lite mer blondie ;) 
Ja de kan det verkligen göra.. de var så jag blev gravid när jag var 16år… Gjorde dock abort.

Mvh. Sanne & Djuren

JossanH
0

#15 precis som #20 säger så drar han ut den innan han kommer. Vi kollade varken säkra perioder eller på annat vis skyddade oss under 3,5 år och läser man statistik för avbrutet så blir 20% av kvinnor som använder sig av det gravida första året. Trodde därför att det skulle ta tid att bli gravid men vi provade bara en gång och råkade pricka ägglossning så jag blev gravid. Jag vill inte preparera mig med hormoner..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rutan_
0

Jag använde p-pillret Yaz nu innan jag blev gravid igen och var nöjd med det. Inga konstigheter och bara fyra dagars mens =)

Har haft p-stav Implanon i sex år pch mini-piller Cerazette i ca ett år. Trivdes med staven men efteråt har jag insett att den gav en del biverkningar. Cerazette mådde jag inte bra på. Den största anledningen till att jag höll fast vid dessa var att jag slapp både mens och mensvärk helt vilket jag tycker är underbart, men jag kommer inte att använda dem igen. Kommer bli Yaz igen sen.

Mabrotnosh
0

Har haft pstav som gav mig blödningar i 6 månader. Haft cerazette i fwm år funkade bra men var tvungen att byta. Fick qlaira istället men åter igen blödningar. Hur det blir med preventivmedel efter grav vet jag inte. Men jag blir hellre nunna än använder kondom.

Theres
0

Hade minipiller (cerazette) från oktober 2007-februari 2011, sen pallade jag inte mer för jag blödde så mycket av dem. Sen körde jag väl utan något alls med han jag hade "dejtat" några år. Ingen graviditet. Kondom om jag träffade någon ny. Med min pojkvän nu så hade vi kondom i början och efter första missfallet. Men det är snart ett år sen jag skyddade mig senast. Gravid 2 ggr till sen dess. Men jag vill ju ha barn och kondomer gör allt så torrt :-/

golf.ifokus.se