Gravid iFokus

Gravid

Etiketttredje-trimestern
Läst 3085 ggr
Mabrotnosh
0

Symfus fundus mått

Förra gången jag var till barnmorskan i vecka 30 hade jag ett mått på 26 cm vilket bm påstådde var större än normalt. Vad händer om måttet är ännu större nästa gång och vad händer om barnet i magen är för stort? Och hur vet man att det är för stort? Någon som vet?

ChristineL
0

Om det är fortsatt större än vad som anses normalt så ska du på ett tillväxtultraljud för att mäta bebisen. Det behöver inte betyda att bebisen är stor utan kan vara att du har mycket fostervatten. Mitt sf låg på övre kurvan och nästa gång på medelkurvan, det kan också bero på hur bebisen ligger just för tillfället.

noir
0

Det behöver inte betyda att barnet är stort, måttet är ju din mage/livmoder. det är fostervatten m.m som också räknas in i sf mått.
Tilde låg precis på genomsnitts kurvan under hela graviditeten. När hon föddes räknades henned längd och vikt som liten och följde den nedre kurvan istället för medelkurvan.
Så ditt barn kan fortfarande vara liten eller medel stort, behöver inte alls betyda att det är stort. Men har man misstanke om att det är ett stort barn kan man gå få ett tillväxt ultraljud och se vad som visas där även om längd och vikt via ultraljud inte alls är 100% säkert det heller.

Mabrotnosh
0

Ok tack så mycket då vet jag mer.

[Zorita]
0

Min bebis har mätt stort på alla ultraljud. Vad jag vet gör man ingenting såvida barnet inte tros överstiga 4.5 kg, då kan det bli kejsarsnitt eftersom det inte längre är säkert att förlösa normalt.

Velinga1984
0

Under min graviditet med sonen låg jag en bit över den översta linjen. Hade samma mått i vecka 30 som medelkurvan är för 40 veckor. 3 månaders tid med regelbundna tillväxtul visade mycket fostervatten och normalvikt på bebis. 3880 gram när han föddes trots ENORMT stor mage ;)

Destany
0

Jag låg oxå över kurvan hela tiden men ut kom en liten pojke på 3180 gr visserligen 2 v för tidigt men sf måttet betyder inte automatisk stor bebis