Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 817 ggr
Längtar
2020-04-06 17:57

Sekundär oförklarlig barnlöshet (bebis nr2)

Jag och min sambo har en son på snart 3år, blev gravid med honom efter 5mån. Vi började försöka med nr 2 när han var 1år, alltså har det gått mer än 1,5år. Det tar sig inte, och jag vet inte vad vi ska göra. Det tär på mig verkligen, mina tankar kretsar mest runt det. Jag har varit på fetilitetskliniken och kollat livmodern/äggstockarna. Allt såg superbra ut. Gjorde en spolning efter några månader, har passage på båda ledarna. Min sambo har varit och testat sig, allt såg fint ut. Det enda jag fick höra från doktorn var "sekundär oförklarlig barnlöshet" vet inte hur jag ska ta det. Ivf är alldeles för dyrt för oss i dagsläget, men känns som att man vill inte ge upp då längtan efter en till bebis är stor. Vill så gärna ge min son ett syskon. Är det någon annan som försökt länge på bebis nr2? Har någon av er blivit gravida tillslut? Isåfall hur gjorde ni? Har läst om insemination, blir man snabbare gravid då?

Annons:
Lona
2020-04-06 19:16
#1

Inte egen erfarenhet men min syster hade inga problem med första och andra barnet, trean lät vänta på sig. Det hittades inga fel varken på syrran eller hennes man, efter fem år så kom även tredje barnet (på helt naturlig väg). Sen kom nummer fyra lite oförhappandes ytterligare tre år senare. Min syster var 40 resp 43 när de två sista barnen föddes.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Längtar
2020-04-06 19:30
#2

#1 jag är 23år och min sambo 25. Jag blir så rädd att vi bara hade tur med sonen och att vi kanske inte kan få ler barn. Det är ännu svårare när nära blir gravida men inte än själv. Men vi ska inte ge upp, förhoppningsvis är det nog vår tid snart. Ger mig lite hopp att höra att andrs blivit gravida tillslut.

NinniH
2020-04-06 19:47
#3

Har inte blivit diagnosticerade med sekundär oförklarlig barnlöshet, eftersom vården inte tar emot oss. Att gå privat är för dyrt, så det är inget alternativ heller. Sonen tog nästan 1,5 år innan han blev till och då gjorde vi en fertilitetsutredning med i princip inga hinder för oss alls. Vi tog en paus för ett par månader sedan, efter att ha försökt i nästan 3 år utan att något hänt. Har haft problem som jag är säker på har med sköldkörteln att göra och det kan störa fertiliteten också. Fyller 32 i år och sonen blir 7 år. Vi kommer om ett par månader börja försöka igen och även om jag hoppas att vi ganska snabbt lyckad, börjar jag också förlika mig med att det kanske inte blir en till.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

mollyt
2020-04-06 20:03
#4

Nära vänner till oss fick kämpa länge för en lillebror och tillslut kom han efter några år, men nu när lillebror precis blivit ett år så har det blivit en oväntad bonus-graviditet så det väntas ytterligare ett småsyskon. Så visst kan det komma en graviditet till slut även om det varit en lång väg dit. Jag håller tummarna för er! Ett tips som jag kom på nu är att ni kan be om hjälp att mäta progesteron-nivåerna, om de är för låga så får ägget inte lika lätt att fästa!

Roxie
2020-04-06 20:50
#5

Är i exakt samma sits som er. Har en son på 3 år och vi har försökt i snart 2 år. Fertilitetsutredning och spolning utan förklaring till varför. Allt ser bra ut! Nästa steg är IVF om vi väljer att gå vidare. Enligt dem så spelar insemination ingen roll efter som det inte är något fel på mig eller min partners simmare.. Det är tungt!

// Sofia

Roxie
2020-04-06 20:51
#6

Är i exakt samma sits som er. Har en son på 3 år och vi har försökt i snart 2 år. Fertilitetsutredning och spolning utan förklaring till varför. Allt ser bra ut! Nästa steg är IVF om vi väljer att gå vidare. Enligt dem så spelar insemination ingen roll efter som det inte är något fel på mig eller min partners simmare.. Det är tungt!

// Sofia

Annons:
Roxie
2020-04-06 20:51
#7

Kan tillägga att jag blir 32 och sambon 34 i år.

// Sofia

Längtar
2020-04-06 21:06
#8

#3 #7 Känns skönt att man inte är ensam om detta, det är så svårt att inte tänka på det. Men snart är det vår tur! Håller tummarna för er, ge inte upp. Jag hoppas vi kan följas åt♡

syskonlangtan
2020-04-07 10:04
#9

Nästan precis samma för oss!! Blev gravid med sonen efter att vi försökt 6 mån ungefär. Nu har vi försökt i snart ett år och ingenting har tagit sig än 😕 sonen är 3 år

syskonlangtan
2020-04-07 10:04
#10

Nästan precis samma för oss!! Blev gravid med sonen efter att vi försökt 6 mån ungefär. Nu har vi försökt i snart ett år och ingenting har tagit sig än 😕 sonen är 3 år

Längtar
2020-04-07 10:15
#11

#10 det är så svårt, speciellt när man inte vet varför. Om första barnet gick så varför ska det vara så svårt med andra? Jag trodde det skulle gå till och med snabbare med andra barnet då jag hört från andra att det är enklare. Men alla är olika, vi får följas åt till ett plus. Förhoppningsvis blir det snart! 🤞

NinniH
2020-04-07 11:16
#12

Jag får hålla tummarna för er andra så länge. I och med vår paus går jag på preventivmedel så länge och fram tills jag får hjälp med min sköldkörtel kommer jag fortsätta med det. Obehandlade problem med sköldkörteln kan leda till fertilitetsproblem och även missfall, om jag inte missminner mig. Jag har redan upplevt flera kemiska graviditeter under de nästan 3 åren vi försökte och vill inte vara med om det igen om det går att undvika. Mitt TSH-värde har ökat sen det började mätas 2017 och  senare tid har det ökat mycket fortare. Men eftersom mitt värde "bara" var 3,3 i februari och referensvärdet är 4,0 får jag ingen hjälp förrän det kommit upp i det eller blivit högre än så… Så jag väntar på att få ta nya blodprov i augusti.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

syskonlangtan
2020-04-07 12:22
#13

#11 jaa, man förväntade ju sig att det skulle gå fort denna gång men icke.. jaa men absolut, vi hoppas på fina plus snart ☺️

Annons:
Längtar
2020-04-07 12:32
#14

#12 hoppas allt går bra för dig! Förhoppningsvis kan du uppdatera hur det går om du vill det 😊 #13 Ja, snart så! 😊

[Devya]
2020-04-07 16:39
#15

För min bästa vän tog det 8 år innan hon blev gravid med sitt första barn, på naturlig väg. Nu är hon gravid med sitt andra barn efter lite över 3 år (ett missfall där emellan) och även det på naturlig väg. Visst kan du ännu bli gravid. Inget är omöjligt så ge inte upp hoppet.:)

Upp till toppen
Annons: