Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 4043 ggr
Vildamyra2
2020-01-24 21:15

Inte lyckats sluta snusa

Jag och min sambo försöker just nu få barn. Jag både hoppas och hoppas inte att gravtestet om ca 1,5 veckor ska visa positivt. Jag har ett problem och det är att jag inte lyckats sluta snusa. Jag har sagt till min sambo att jag slutat så nu snusar jag i smyg. Om jag är gravid så skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag snusat under graviditeten så då måste jag verkligen sluta på riktigt! Skulle jag inte vara gravid så har jag ytterligare en till månad på mig att sluta. Jag vill sluta men just nu är det svårt har jag märkt. Tänker varje dag de senaste 2 månaderna att detta är den sista och varje gång jag köper ny dosa så lovar jag mig själv att detta är den sista, men så köper jag en ny sista snusdosa ändå! Snus är lätt att dölja och snusar mest nikotinfritt nu som inte luktar snus utan mint, så min sambo känner inte ens på lukten. Tänker samtidigt att det kanske det är bra om han kommer på mig eller att jag berättar för att det kanske kan hjälpa mig att sluta. Han snusar också men i hans fall så kommer det inte skada vårat framtida barn. Bör jag berätta för min man och bör vi vänta med att försöka skaffa barn tills jag lyckats sluta med eländet? Om tester visar positivt så är det bara att kasta allt snus och genomlida abstinensen. Kan jag vänta till dess eller finns det risk att barnet kan skadas innan ett graviditetstestet ens visar något? Jag skulle aldrig klara av en graviditet där jag vet att jag kanske har skadat mitt barn.

Annons:
Vildamyra2
2020-01-24 21:27
#1

Menar tobaksfritt och dom är inte nikotinfria.

Sava
2020-01-24 21:55
#2

Jag förstår ditt dilemma. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle göra i din situation, jag snusar eller röker inte så jag vet inte hur beroendet känns. Om testet visar negativt så kanske du kunde berätta för din sambo att du har snusat nu, du behöver kanske inte berätta att du gjort det under tiden du inte visste? Sen behöver du kanske hans stöd inför kommande månad? Det är svårt, jag vet inte… Men jag kan verkligen råda dig till att sluta. När du står där och känner suget så tänk på att även om det bara ”är den sista” så kan den skada det barn. Jag tycker faktiskt att din sambo skulle kunna sluta tillsammans med dig. Du har mycket att tänka på med en graviditet framför dig, han kan gott få känna hur det är att sluta snusa också😛

jackiejohn
2020-01-25 10:51
#3

Det är ett gissel, jag har snusat vid 3 av 4 graviditeter dvs så har jag snusat när jag fått plus på stickan och där med slängt dosan samma dag. Fostret sköter sig självt de första veckorna så nikotinet går ur kroppen långt innan du börjar nära fostret. Resultatet för min del är 3 friska barn (4e graviditeten slutade i MA och har absolut noll med snusningen att göra för jag ammande fortfarande när jag blev gravid då så ingen snusning där inte..) Min man snusar också och ja fråga om han också skulle sluta men han drog ner på det och visade mer hänsyn gentemot mig med att tex inte stoppa in en prilla mitt framför ögonen på mig 😉 Om jag tolkar dig rätt så kommer du utan tvekan kasta dosan direkt om du får ett plus? Visst är det bra om du kan sluta innan men snusat du sparsamt fram tills du får ett plus så är det inget fostret tar skada av. Kämpa på och försöka sluta nu men prygla inte dig själv för hårt om du inte klarar kasta dosan förrän du får ett plus på stickan.

[Devya]
2020-01-25 11:06
#4

Låter knepigt men jag skulle inte försöka bli gravid förrän jag blivit av med ovanan. Skillnad om man blev gravid och det var en olycka. Jag såg till att äta väldigt hälsosamt och att ta folsyra flera månader innan jag blev gravid. Det har visat sig att det är viktigt att vara hälsosam innan man blir gravid för att ge sitt barn en bra start. Så kanske ni borde ta en paus så att du först kan jobba på att bli hälsosam? På det viset behöver du inte känna dig skyldig eller dylikt. Du borde nog vara ärlig med din partner och inte dölja sånt här från honom. Om du nu råkat bli gravid så försök bara att kämpa på och bli av med ovanan. Mycket mer kan du ju inte göra men igen, va ärlig med din partner.

mollyt
2020-01-25 17:35
#5

Jag hade velat sluta före jag försökte bli gravid, men som sagt när dig fostret på gulesäcken i början så moderkakan förser inte med näring direkt så om du slutar när du plussat (förutsatt att det är vid BIM och inte flera veckor in i graviditeten) så är det ingen fara. Jag skulle berätta för min partner att jag fått återfall och köpt nya dosor och att jag behöver hans stöd i att sluta - sluta båda två tillsammans! Det kan vara enklare med att förändra två saker samtidigt så se om ni har någon annan vana ni vill införa/ändra och gör det parallellt med att avsluta snusningen (typ byt kostvanor/träningsvanor)

Vildamyra2
2020-01-25 19:06
#6

Ja jag ska nog berätta och vi skulle ju kunna sluta tillsammans om han går med på det. Han har gömt sin dosa så att jag inte ska kunna ta av han och han snusar inte framför mig längre. Jag är ganska hälsosam förutom snuset. Jag tränar flera dagar i veckan och har länge varit intresserad av träning och kost. Jag har lagt av med rökning för flera år sedan och gått över till snus, trotts att snus inte är bra så är det bättre än rökning. Det går ganska bra då jag idag bara tagit en prilla och imorgon ska jag försöka att inte ta någon alls. Brukar annars snus en halv dosa per dag. Jag försöker minska nu så mycket jag kan och skulle jag plussa så blir det lättare att kasta och sluta helt för då har jag inget val. Försökt att lindra abstinens med träning och vanliga tuggummin och det funkar ganska bra tycker jag.

Annons:
Tryggare
2020-01-25 22:39
#7

Hej, Här är en till snusare som försöker bli gravid… Jag resonerar så här (rätt eller fel vet jag inte): jag lever som vanligt fram tills jag har ett plus på stickan. Dvs jag både snusar och dricker alkohol. För övrigt lever jag ganska hälsosamt med mat och träning. Jag vill inte sluta snusa men slutar såklart så fort jag får ett pluss. Jag vill leva som vanligt fram till ett pluss för att inte bli för fixerad av att bli gravid om det tar lång tid. Gjorde likadant med mitt första barn och barnmorskan då sa att det inte är någon fara för barnet de första veckorna.

Sava
2020-01-26 07:56
#8

Lycka till😀Håller tummarna för er!

Kvigan
2020-01-27 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hej! Använder du typ ZYN? Den snusade jag när jag plussade nu i början av januari. Jag hade ZYN mini cool mint, den svagaste och hade ”försökt” sluta ganska länge. Tänkte precis som du att nu är det sista dosan, eller när den här stocken är slut så är det slut. Hur som helst, jag slutade tre dagar efter plusset. Tuggade vanliga Extra minttuggumin och köpte minttabletter O/ZON. Ingenting med nikotin eller tobak, enbart mint. För jag kom på sen att det jobbigaste var att inte ha någon smak under läppen som brände lite gött, nikotinbristen var bara jobbig de första dagarna. Så mitt tips till dig är att om du ändå är van och gillar mintsmaken så köp nåt att lura käften med. Lycka till! /Hon som snusade nästan en dosa per dag. ♥️

👆 Djurnörd

Vildamyra2
2020-01-29 00:05
#10

Ja jag använder både ZYN och Lyft mest mint smak. Tack för tipset med mint pastiller det har funkat förvånansvärt bra Som substitut 😊 Har inte tagit en enda prilla nu på över 24h bara haft mintpastill under läppen då det varit som jobbigast. Vist har jag verkligen saknat snuset, speciellt då jag normalt brukar ta en men känslan av att kanske lyckas bli av med ett beroende och förhoppningsvis bli gravid är betydligt bättre.

Kvigan
2020-01-29 13:25
#11

Men vad bra! Riktigt bra kämpat! Jag har hållit upp nu sedan den 9:e januari och visst kommer suget tex efter maten eller om det är mycket på jobbet, men det går över lika fort. Värst är de första dagarna. Ta en timme i taget bara, du klarar det! 😍

👆 Djurnörd

[Justde_]
2020-01-29 22:41
#12

Tjo :) snusare här som lyckats sluta . Mina tips är - berätta för din sambo och ta sedan kontakt med vc , dom kan hjälpa dig att sluta :) Själv tog jag nikotinplåster och i kris tog jag en onico . Hade plåster i totalt 3,5 vecka . Känns fruktansvärt bra nu när jag lyckats så nu hoppas jag bara på pkusset

Vildamyra2
2020-01-29 23:11
#13

Jag var så hoppfull och klarade över 48h utan snus. Sen var jag så dum att jag tog en och nu mår jag så dåligt över att jag misslyckades. Jag har inte fått något + ännu och testet kommer inte kunna visa något förens om ca 1 vecka. Ifall jag skulle bli gravid nu så kommer jag må dåligt över att jag inte slutat och vara rädd för att jag skadat barnet. Nu vet jag ju inte om det ens blivit något. När man väl har det där plusset så kan jag tänka mig att det blir lättare för då vet man säkert att det finns någon där inne i magen. Man märker tydligen inte hur beroende man är innan man försökt sluta. Hjälper dom verkligen till med sådant där på VC. Jag tycker ju samtidigt att det är lite skämmigt att inte klara av att sluta, rädd att det ska ses som dålig karaktär nu när jag till och med försöker bli gravid. Här kan jag ju vara lite mer anonym än på VC.

Annons:
Kvigan
2020-01-30 14:31
#14

Alla gör misstag och ingen är perfekt. Kom ihåg det! När jag plussade var jag ju lite ”tvungen” att lägga av, men snusade ändå upp min sista dosa under tre dagar. Jag skulle nog inte klara av att ha den liggande eller slänga den. Trixet är ju i slutändan att man inte köper en ny när den gamla nästan eller har tagit slut. Du gör ju så gott du kan och du fixade 48 h! Då fixar du lätt en timme till, och en timme efter det. Jag upplevde att det var när jag var stillasittande/uttråkad som det var som värst med suget. Så det kan hjälpa att hitta på nåt, tex ta tvätten eller disken (skitkul jag vet). Stoppa nåt annat i munnen om suget blir för svårt, tex minttabletter, tuggummi, en morot eller drick något. 😊 Kämpa på!

👆 Djurnörd

[Justde_]
2020-01-30 18:34
#15

Vc hjälper absolut ! Det ska du aldrig vara rädd för 🤗 nikotinberoende är väldigt väldigt starkt och svårt att bli av med. Blir så arg när folk säger att det bara är att sluta ! När jg bara tvärslutade fick min kropp en ordentlig chock . Gick upp 20 kilo i mestadels vätska och blev otroligt deprimerad kunde inte äta mer än 800 kcal för då ökade jag ännu mer i vikt trots att jag tränade stenhårt. Det blev så illa så tillslut var jag snäppet på att inte vilja leva något mer. Och när läkaren berättade att det kan ta allt mellan 6 månader och 10 ÅR innan kroppen ställer tillbaka sig så började jag röka igen . Det är ingen dans på rosor att sluta och via vc kan du få ordentliga verktyg för att lyckas ,dessutom kommer du inse att du inte har dålig karaktär utan ett beroende som gör att varenda cell är beredd att göra vad som helst för att få i sig rävgiftet. Som sakt nu på 10 års försök har jag lyckats sluta och mycket eftersom vc hjälpt mig och gett mig rätt verktyg 💪 Lycka till

[Justde_]
2020-01-30 18:34
#16

Vc hjälper absolut ! Det ska du aldrig vara rädd för 🤗 nikotinberoende är väldigt väldigt starkt och svårt att bli av med. Blir så arg när folk säger att det bara är att sluta ! När jg bara tvärslutade fick min kropp en ordentlig chock . Gick upp 20 kilo i mestadels vätska och blev otroligt deprimerad kunde inte äta mer än 800 kcal för då ökade jag ännu mer i vikt trots att jag tränade stenhårt. Det blev så illa så tillslut var jag snäppet på att inte vilja leva något mer. Och när läkaren berättade att det kan ta allt mellan 6 månader och 10 ÅR innan kroppen ställer tillbaka sig så började jag röka igen . Det är ingen dans på rosor att sluta och via vc kan du få ordentliga verktyg för att lyckas ,dessutom kommer du inse att du inte har dålig karaktär utan ett beroende som gör att varenda cell är beredd att göra vad som helst för att få i sig rävgiftet. Som sakt nu på 10 års försök har jag lyckats sluta och mycket eftersom vc hjälpt mig och gett mig rätt verktyg 💪 Lycka till

Vildamyra2
2020-02-02 18:39
#17

Jag plussade idag 😀 Kunde inte hålla mig så köpte ett test man kunde testa tidigt, då det är 5 dagar kvar till utebliven mens. Nu har jag inte tagit en enda snus sen den 30/1. Jag har alltså varit snusfri i 3 dagar. Det finns nog ingen större motivation än ett plus på stickan och har just nu inte an tanke på att vilja ta en snus till. Jag har lagt mint pastillerna i en gammal urtvättad dosa som det tidigare varit snus med mint smak. Trotts lite abstinens så har funkat jätte bra! Känns som man lurar hjärnan bara av att se dosan.

Vildamyra2
2020-02-02 20:42
#18

Blev vist lite meningsbyggnads fel! Hoppas inlägget går att läsa ändå.

Kvigan
2020-02-02 22:19
#19

Men åh, STORT GRATTIS! 🥳😍 Så kände jag också när jag plussade, NO fuckin more. Jätteroligt att min metod kunde hjälpa dig också. Lycka till i fortsättningen både med nikotinet och lillpyret ♥️

👆 Djurnörd

Fia81
2020-02-03 07:08
#20

Stort grattis till plusset 🤗

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Vildamyra2
2020-02-04 00:02
#21

Ni andra som slutat snusa när ni blev gravida hur lång tid tog det innan den enorma längtan efter snus försvann. Satt på möte på jobbet med en kollega som snusade idag och det kändes nästan outhärdligt. Jag drömmer om snus varje natt och jag märker att jag är mer beroende än jag trodde. Bara tanken på att jag måste hålla upp 9 mån + amning känns just nu nästan helt omöjligt men har inga andra alternativ och tar en dag i taget. Trotts att det är svårt så måste jag klara detta, Jag har hållit upp förut i kanske max en vecka men då har jag vetat att jag kan ta en igen sen när jag vill. Nu MÅSTE jag vara snus fri i över ett år.

Tryggare
2020-02-04 07:48
#22

Är i samma sits jag nu! Plussade för en vecka sen och har nu varit snusfri en vecka. Först dagarna gick över förväntan men nu börjar det kännas jobbigare, värst på morgonen tycker jag. Vi får kämpa på och tänka att det inte finns något alternativ, att vara gravid och snusa är inte ett alternativ. Under min förra graviditet kan jag inte minnas att det var jobbigt speciellt länge, försvann nog efter några veckor. Kämpa på!

Sava
2020-02-05 22:02
#23

Jag vet som sagt inte hur det känns och den här lilla historien är kanske lite långsökt men vi ältade fram och tillbaka hur vi skulle göra med bebisens babyskydd som hade möglat. Skulle det räcka att tvätta och torka av allting eller skulle vi köpa nytt trots att ekonomin är så pass ansträngd som den är just nu när jag är sjukskriven och bilen krånglar? Vi tänkte såhär ”Kommer bebisen någon gång i framtiden bli sjuk eller allergisk så vet vi att vi i alla fall har gjort precis allt vi kan för att den ska må bra, vi ska inte behöva tänka ’tänk om’!” Så vi köpte ett nytt babyskydd och nu känner jag mig väldigt lugn och nöjd med det beslutet. Jag vet att jag har gjort ett aktivt val om något som kanske, eventuellt, någon gång i framtiden, faktiskt kunde ha skadat bebisen. Jag vet att jag har valt rätt. Jag håller tummarna för att ni klarar att hålla er, för era barns skull😀

Tryggare
2020-02-06 09:32
#24

#Sava Självklart! För mig finns inte alternativet att snusa när jag är gravid eller ammar.

Sava
2020-02-06 11:18
#25

Heja dig😀👍

Vildamyra2
2020-02-09 02:21
#26

Nej snusning under graviditeten är verkligen inget alternativ så det är bara att lägga bort snuset och bita ihop. Dom första dagarna är jobbigast sen blir det lättare har jag märkt. Nu är jag i v 5 (4+2) och varit snusfri i 1,5 veckor. Dom första 5 dagarna kändes jobbigast men nu känns det redan mycket lättare och jag kommer inte ta en enda under hela graviditeten eller amningen. Förhoppningsvis faller jag inte tillbaka efter det heller då detta är ett ypperligt tillfälle att kanske sluta för gått.

mollyt
2020-02-12 21:30
#27

Vad härligt! Starkt jobbat och grattis till plusset!

Annons:
Upp till toppen
Annons: