Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 2088 ggr
Sohoo
1/20/20, 11:28 AM

Tidigt VUL - erfarenheter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag var och gjorde vårt första VUL idag. Det hade sagts hela tiden att jag troligtvis skulle vara i vecka 9 nu, men väl inne hos läkaren sen så säger hon att hon inte kan se något foster??? Hon ser gulsäcken men är osäker på om det faktiskt finns ett foster där. Efter en stund när hon har kollat mera så säger hon att hon anar något men att hon inte kan garantera någon rörelse. Hon säger också att det finns två alternativ: 1 - det har blivit en ”missed abortion” där forsätter har dött i ett tidigt stadie och inte utvecklats 2 - jag är endast i vecka 6 nu och mycket kortare gången än vad det var trott från början Nu ska vi tillbaka om en vecka för att se om det har utvecklats eller vad som har skett. Jag känner mig helt förvirrad, vi vet ju verkligen ingenting nu. Det kan vara ett missfall, men det kan också vara så att det helt enkelt är för tidigt för att se något hjärta. Läkaren vågade verkligen inte säga varken dera.. Någon som har varit med om något liknande? Antingen där det inte gick vägen eller där det faktiskt bara var så att det var för tidigt? Jag bifogar en bild på hur det såg ut, fritt fram att tyda det också om man vill. Jag vet inte alls vad som är vad….

Annons:
Pawz
1/20/20, 12:00 PM
#1

Men usch vilken jobbig situation! Jag har ingen erfarenhet av det men när jag gjorde VUL i vecka 7+3 så såg man ett tydligt foster och ett hjärta som slog. Jag hoppas och håller tummarna att det bara är för tidigt och att det kommer synas något nästa vecka! ❤

Sohoo
1/20/20, 12:09 PM
#2

Ja jätte 😩 Det värsta nu är verkligen att inte veta.. Men som sagt, tillbaka om en vecka och hon sa att dom utvecklas jättesnabbt nu den här perioden så det ska verkligen synas nästa vecka om det är så. Tack! ❤️

Sohoo
1/20/20, 12:23 PM
#3

Kan tillägga att jag även tog ett blodprov idag för att mäta hcg-nivån och det var högt, 90 000. Så något verkar det ju förhoppningvis vara iallafall.

mollyt
1/20/20, 8:05 PM
#4

En annan mamma här inne var med om liknande minns jag där ”missfallet” blev ett fullt utvecklat barn. Det är ju lätt hänt att man inte vet hur långt gången man är och att man därför inte kan se något man förväntar sig på ett tidigt ultraljud. Jag håller tummarna för er.

Sohoo
1/20/20, 8:52 PM
#5

Oj! Ja, man hoppas ju såklart att det kommer synas ett litet hjärta nästa vecka. Men på samma gång så vågar jag knappt hoppas. Allting kändes verkligen så hiiiimla oklart idag. Man hade ju liksom hoppats på att få mera klarheter om vecka osv idag men allt blev liksom bara ännu mer oklart. Tack för att du skrev detta, det gav mig lite mer hopp!

[Thiah]
1/21/20, 5:30 AM
#6

Gissar att jag är den mamman som Molly pratar om. Min äldsta ansågs vara en MA (skulle blivit andra på raken) och jag fick remiss till ett sjukhus för att få medicin. Väl där, två veckor senare, frågade läkaren om det var en önskad graviditet. När jag svarade ja satte hon på ljudet så att kag hörde hjärtljuden. :). Det fanns några fler orosmoln så vi fick gå på extra kontroller en stund men 9 månader senare kom den lilla filuren ut. Kroppen är lurig ibland så det kan absolut vara så att ens egna beräkningar inte stämmer.

Annons:
Sohoo
1/21/20, 10:45 AM
#7

Men åh vilken historia ❤️ Min förhoppning är såklart att våra beräkningar nu också varit helt fel och att det helt enkelt var för tidigt att se ett hjärta. Men väntan till måndag och nytt VUL nu är ju fruktansvärd 😫

Sohoo
1/23/20, 5:24 PM
#8

Puffar upp lite ifall någon annan också varit med om liknande.

Sava
1/24/20, 10:00 PM
#9

Har varit med om detta. Tyvärr visade det sig inte vara något levande foster, var fruktansvärt jobbig tid att inte veta. Fick också komma tillbaka då läkaren kunde se något men inte visste vad och det skulle i så fall vara för tidigt att se något hjärta. Det låter galet men jag är ändå glad för att saker och ting blev som det blev. Hade det inte hänt hade jag inte haft mina två fantastiska barn och det tredje på väg nu, det hade ju inte varit just dem och jag är så glad för att de är de! Jag håller verkligen tummarna för din skull!

Sohoo
1/25/20, 10:16 AM
#10

Ja, det värsta är ju verkligen väntan och att inte veta..

Sohoo
1/25/20, 10:37 AM
#11

Hade du gravidsymtom även fast det inte levde? Och minns du alls om dom mätte hcg på dig och vad det var isåfall? Och vilken vecka fick du vänta till tills man faktiskt gjorde något åt det och kunde konstatera med säkerhet att det inte levde? Många frågor här nu..

jackiejohn
1/25/20, 11:05 AM
#12

Har varit ute för ett MA, upptäcktes i v 12 då jag fick lite blodblandade flygningar och sökte för det, fostret hade dött i v 6-7 fick vi veta men kroppen trodde fortfarande att det var en normal graviditet, valde att avvakta två veckor för att ge kroppen en chans att sköta det själv vilket den gjorde. Var en liten chock såklart och ledsamt även om våran graviditet var oplanerad.

Sohoo
1/26/20, 2:51 PM
#13

Puffar upp lite igen så kanske någon ser och kan svara på mina frågor angående symtom och hcg ☺️

Annons:
jackiejohn
1/26/20, 3:51 PM
#14

#13 Jag hade graviditets symtom och hcg stämde med veckan (12) men fostret var dött sen flera veckor tillbaka, det är det luriga vid MA kroppen tror att graviditeten är normal och beter sig därefter..

Sohoo
1/26/20, 5:21 PM
#15

Så himla konstigt hur kroppen kan bete sig alltså..

Fia81
1/26/20, 5:48 PM
#16

Jag fick ett MA i vecka 15. Eller det var då jag gjorde ett VUL. Graviditetstecknen fortsatte som vanligt men fostret tillbakabildades.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Sohoo
1/27/20, 10:30 AM
#17

Nu har vi varit på återbesöket och åh så skönt, fostret hade växt och nu kunde vi se ett litet pickande hjärta 🙏🏻

Fia81
1/27/20, 10:32 AM
#18

Vad roligt att höra 😊

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

ML88
1/27/20, 10:43 AM
#19

Men åh vad skönt! ❤️

Sohoo
1/27/20, 10:47 AM
#20

Ja det känns verkligen så bra! Nu kan man andas ut lite iallafall 🙏🏻

Annons:
MonicaLagerquist
1/27/20, 10:47 AM
#21

Grattis så härligt

Stolt ägare till fem La permer

Pawz
1/27/20, 11:03 AM
#22

Men vad skönt! Nu får du njuta av din graviditet. 😊

Börjar_nu
1/27/20, 11:48 AM
#23

Åh så härligt! Måste varit en enorm lättnad ju. Grattis eller vad man säger till det lilla hjärtat ❤️

Sohoo
1/27/20, 3:09 PM
#24

Tusen tack allihopa ❤️❤️

Sparven88
1/28/20, 12:03 PM
#25

Grattis!

Upp till toppen
Annons: