Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 480 ggr
[Justde_]
2020-01-19 17:58

Hur fungerar det , test!

Det står på dom flesta graviditetstesterna att det är 99% på BIM dagen . Men om jag har BIM på dag 27 och du har på dag 24 ? Borde det inte vara ett antal dagar efter ÄL ? Eller kan det visa dag 24 även fast min BIM är dag 27 ?

Annons:
oh-la
2020-01-19 18:11
#1

alltså, oavsett om man har en 24 dagar lång cykel eller en 27 är det ägglossningen som styr mensen.  dagarna mellan ägglossning och mens är generellt ganska konstanta och runt två veckor. dagarna mellan mens och ägglossning däremot kan variera. förutom det tar det olika tid för ägget att vandra, för Hcg att produceras och för ägget att fästa i livmoderslemhinnan. det innebär att antalet dagar från mensens slut till ägglossning kan variera, men tiden från ägglossning till mens  är ganska lika för alla oavsett cykelns längd. det innebär också att om man har en längre cykel är det fortfarande BIM som räknas som säker dag att testa. man kan säga att det är ägglossningen som styr när du får din men och dagarna innan kan variera.

sedan finns det varianter, exempelvis där tiden mellan ägglossning och mens är förkortad, vilket kan ge problem med fertiliteten, men jag pratar om en "normal" generell menscykel.

[Justde_]
2020-01-19 19:00
#2

#1 tack för utförligt svar 🤗

Upp till toppen
Annons: