Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 961 ggr
Sava
2020-01-15 08:15

Mögel

Hej! Vårt babyskydd har stått i garaget och fått mögel på sig. Jag undrar om man vågar använda det till en bebis om man givetvis tvättar det noga innan? Jag vill ju inte riskera att bebisen får allergi eller eksem eller något! Tips? Råd?

Annons:
oh-la
2020-01-15 10:15
#1

Jag skulle absolut våga använda efter tvätt. Skulle köra med lite ättika i maskin och sedan tvätta av resten av babbyskyddet ordentligt.

Sava
2020-01-15 22:08
#2

Borstade bort det synliga möglet, tvättade det i vatten och ättika, lät ligga i nytt vatten och ättika i över en timme. Tvättade i tvättmaskin. Är nu på torkning och tänkte strö över bikarbonat imorgon när det torkat och låta det ligga över dagen och sedan tvätta med tvättmedel och vinäger. Dödar detta möglet? Läste att tvättmedel Inge dödar möglet men gör ättika, bikarbonat och vinägern det?

mollyt
2020-01-16 05:35
#3

Man kan inte tvätta bort mögel. Jag hade skaffat ett nytt babyskydd.

Sava
2020-01-16 07:13
#4

Ja, jag har läst på och nu kasserar vi det och köper nytt! Tänker inte riskera någon sjukdom hos bebisen för detta😱

oh-la
2020-01-16 07:14
#5

#3 mörk kan absolut tvättas bort. Ättika och svaga syror dödar väldigt mycket mögel. Klorin dödar också mögel. Finns väl troligtvis en del tvättkemikalier som också dödar mögel, men de har jag sämre koll på. Möglet kan däremot ge fläckar som kan vara svåra att få bort, men fläckarna är inte aktivt mögel, utan just missfärgningar från mögel.

Sava
2020-01-16 07:27
#6

Fläckarna har jag redan fått bort men frågan är om möglet finns kvar ändå. Jag vågar inte riskera något så jag köper ett nytt😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: