Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 812 ggr
amandajosefin
1/7/20, 9:36 PM

Kan undervikt påverka fertilitet?

Jag är 25 år gammal och är nu inne på 4 månaden efter avslutad nuvaring. 

Min ägglossning kom enligt temp och ÄL-test tillbaka redan 16 dagar efter att jag slutat med nuvaring så jag tänkte att det skulle bli lätt att bli gravid med detsamma… (naiv)

Jag har börjat fundera på om det kan vara svårare att bli gravid då jag är lite underviktig, inte jättemkt, jag är 175cm och väger 52kg så har BMI på 17. Är det någon som har erfarenhet av att fertiliteten påverkats av undervikt?

Det kan ju såklart vara nuvaring som fortfarande bråkar, trots att ÄL ska ha kommit igång direkt…

Tankar?

Annons:
[Thiah]
1/8/20, 5:51 AM
#1

Jag har bmi 16 och har inte haft något problem alls med fertiliteten så jag vet inte om det kan ha betydelse för andra.

oh-la
1/8/20, 7:07 AM
#2

4 månader ger ju ingen hint om att ni skulle ha svårt att bli gravida, lågt BMI eller ej. Man får ha i åtanke att även om man har ägglossning, och även om man prickar den talar man om att chansen att det ska ta sig trots att alla förutsättningar finns till typ 30%. På 4 försök är det alltså inte superkonstigt om det inte tagits sig än, utan att det finns ett problem. Tänk på att man räknar med att försöka upp till ett år som helt normalt. Risken när man försöker hitta fel är bara att man blir stressad av det, och då blir det inte speciellt roligt med bebisverkstad. Ändå länge är det fullkomligt normalt.

[Devya]
1/8/20, 9:25 AM
#3

Så länge din mens dyker upp varje månad borde det inte spela någon roll. Det är först då mensen försvinner som undervikten kan vara ett problem. Det brukar vara normalt att det tar upp till ett år att bli gravid. Inga konstigheter där inte. :)

Tassen94
1/8/20, 11:14 AM
#4

Undervikten i sig påverkar nog inte fertiliteten. Däremot gör näringsbrist det. Det finns en hel del forskning om att p-piller ger näringsbrist. Vet inte om det är samma med Nuvaring. Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23852908 Oavsett så är t.ex D-vitamin en förutsättning för en bra ägglossning, och det har dem flesta av oss brist på under vintern. Om du känner att du vill prova något så kan du ju ta D-vitamin tillskott av ett bättre märke. Bland annat Holistic tycker jag är bra. https://www.apotea.se/holistic-d3-vitamin-5000-ie-90-kapslar?gclid=CjwKCAiAmNbwBRBOEiwAqcwwpcdG_e-fvj3SkbfZGXX40NaaScWZbHU1QLh4cwgUOsuYo23qvXr94hoCrvgQAvD_BwE

Fluxan
1/12/20, 2:59 PM
#5

Så länge du har regelbunden mens påverkas inte ägglossningen. Däremot har man ÄL i snitt 10ggr/år.

Upp till toppen
Annons: