Annons:
Etikettförlossningen
Läst 959 ggr
Sava
12/30/19, 2:21 PM

Förlossningsbrev

Jag har skrivit förlossningsbrev nu men det är svårt att försöka få det kort och koncist. Någon som har tips?

Annons:
oh-la
12/30/19, 2:33 PM
#1

Tror det finns en del mallar med det viktiga med korta frågor som du bara kan svara på. Det viktiga är väl önskan om smärtlindring eller ej och vilken man tänker sig, önskannom förlossningsställning om man har sådana och om man har något speciellt man önskar eller vill undvika.

Pyttelite
12/30/19, 2:56 PM
#2

Här har du tips på vad du ska undvika och en nerladdningsbar mall:

https://rullavagn.nu/blogg/5-misstag-de-flesta-gor-i-sitt-forlossningsbrev-och-en-superbra-mall/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


mollyt
12/30/19, 6:41 PM
#3

Jag hade lite mer jag ville få ner på papper inför min andra förlossning så det blev absolut en A4 om jag minns rätt. Delade upp det i förlossningens olika skeden/områden för att det skulle bli överskådligt. Annars är det väl ett tips att fokusera på det som är viktigast. Beroende på hur insatt din partner/personen som följer med till förlossningen (förutsatt att du har en sådan) är så kan ju behovet att skriva utförligt skilja sig. Sen rekommenderar jag rent allmänt att försöka vara öppen och inte ha låst sig för mycket kring hur man tänker kring förlossningen i förväg. Att ha ”bestämt” en viss position att föda i som sedan kanske inte passar eller känns bra eller att ha bestämt sig 100% kring smärtlindring när det inte går att föreställa sig hur det kommer kännas gör att man kan känna sig besviken för att det inte blev som man tänkt. Jag själv fokuserade på att navelsträngen inte skulle klippas fören jag sagt till och att det inte skulle tas prover på navelsträngen om förlossningen varit problemfri, jag ville inte ha livmodersammandragande om jag inte förlorat stora mängder blod osv. Nämnde att jag fött barn tidigare med endast sterila kvaddlar och att jag gärna skulle göra det igen.

Bjallstal
12/31/19, 10:18 AM
#4

Jag skrev inget mer än det som skrevs in i min journal på mvc. Sambon var på banan med att vi tog det som det kom(första barnet) ville försöka utan bedövning först men behövs det så tar jag det. Blev igångsatt 42+2

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

LaSadie
12/31/19, 11:39 AM
#5

Två upplevelser av förlossningsbrev. Inför första barnet fick jag en mall från MVC som jag skrev ner lite saker. Tyvärr så läste nog inte morgonpersonalen det, jag hade egentligen bara ett önskemål som inte uppfylldes. För barn nummer två så var mannen mitt förlossningsbrev 😁 då jag upplevde att personalen inte alltid läste ens önskemål. Jag hade möjlighet att informera barnmorskan mina önskemål och hade samma barnmorska och undersköterska hela förlossningen så det var mycket bättre 🙂

Fia81
12/31/19, 7:39 PM
#6

Jag har fött tre barn, Ingen lyssnade på mig efter intag av lustgas… så involvera maken/sambon/pappan ❤

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Upp till toppen
Annons: