Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 924 ggr
Moa1994
2019-12-15 23:40

Skriva anställningspapper och nyligen plussat

Har plussat och är typ i v5. Ska skriva på anställningspapper på tisdag via bemannsingsföretag. Jobbet kommer vara heltid, dagtid på ett lager. Men hur gör jag med att vara ledig för mvc och sådant? Och när ska man informera på jobbet? Känner smått panik

Annons:
oh-la
2019-12-16 07:14
#1

Jag plussade med sonen under uppsägningstiden på mitt gamla jobb, jag var alltså i typ v 8 när jag började mitt nya jobb. Fördelen var väl att jag inte visste när jag skrev på anställningsavtalet, men det skulle ju i teorin även du kunna göra. Derbyt ju så tidigt för dig än och allt kan ju hända. Tack och lov är det väldigt få besök till mvc i början. Det är evemtuellt hälsosamtal och inskrivning. Kub om du väljer det och det erbjuds. Det är utspritt på 12 veckor. Jag föraviserade nästan direkt att jag hade ett par läkarbesök inbokade som jag behövde gå på. Jobbet har inget att göra med vad du ska göra så det räcker om du bara ska till läkaren. Jag berättade för chefen efter kub, för resten av gänget någon vecka efter. Jag tycker inte du ska berätta innan, det är bara onödigt.

Emmmm
2019-12-16 13:33
#2

Jag plussade kvällen innan min anställningsintervju och hade lite smått panik över det. Jag mådde väldigt dåligt av att det kändes som jag satt o ljög under intervjun så några dagar efter intervjun innan jag fick mitt besked ringde jag min arbetsgivare och berättade. Jag fick jobbet ändå och min chef sa att det förstärkte hennes intryck av mig att jag var ärlig och att hon gillade det (beror självklart på arbetsgivare). Men för mig kändes det väldigt bra att ha berättat så slapp jag gå omkring i flera veckor med en klump i magen.

[Devya]
2019-12-16 17:08
#3

Jag fick reda på att jag var gravid en vecka innan jag skulle skriva på kontraktet. Jag skrev på kontraktet och ett par dagar efteråt berättade jag att jag hade fått reda på att jag var gravid och ville berätta asap. :) Man har ingen skyldighet att berätta innan vecka 20 eller så om jag minns rätt.🤔 Åtminstone i det land där jag bor.

oh-la
2019-12-16 17:37
#4

#3 i Sverige måste man anmäla att man ska vara föräldraledig två eller tre månader innan bf, beroende på vad avtalet säger. Man behöver inte alls säga att man är gravid innan det, även om de allra flesta berättar betydligt tidigare.

Upp till toppen
Annons: