Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1472 ggr
Wupersoman
12/13/19, 12:45 AM

Gravid utan jobb - hjälp!

Hej! Behöver lite råd då jag plussade för en vecka sedan för första gången och är helt ny på allt som har med graviditet att göra. Jag är tillsammans med en fotbollsspelare och vid årsskiftet ska vi flytta till en mindre stad och jag har inget jobb. Jag söker för fullt allt jag kan men utbudet är inte lika stort som i storstäder där jag jobbat innan. Vad ska jag göra om jag inte hittar ett jobb? Och om jag får ett jobb, ska jag berätta med en gång att jag är gravid eller ska jag vänta med det? Tack på förhand!

Annons:
Parisigen
12/13/19, 6:45 PM
#1

Förslag är att söka inom tex äldreomsorg där de oftast behöver mycket folk, till att börja med. Du har ingen skyldighet att berätta att du är gravid, men förstår att det känns omoraliskt att ”låtsas som ingenting”. Hur långt gången är du? Jag skulle vänta tom vecka 20 ialllafall innan jag berättade för arbetsgivare oavsett. Håller tummarna att det löser sig.

Wupersoman
12/14/19, 12:02 AM
#2

6:e veckan är jag inne i så det är tidigt! Men är det inte tunga lyft och sånt inom äldreomsorg? Är det okej att jobba med?

Katstad
12/14/19, 11:15 AM
#3

#2 Hur skulle alla andra som blir gravida inom äldreomsorg fixa det om det inte skulle vara okej att jobba med? 💁‍♀️

Parisigen
12/14/19, 12:39 PM
#4

Precis. Äldreomsorg är ett kvinno-dominerat yrke inom vilket många får barn. Är graviditeten ovanligt tung brukar det alltid vara möjligt att få utföra de lättare uppgifterna. Hemtjänst är tex sällan speciellt tungt för kroppen. Kom ihåg att anmäla dig till arbetslös hos arbetsförmedlingen om du skulle stå utan jobb några dagar så du ej förlorar din SGI. Och kom ihåg att det alltid brukar lösa sig ❤️ Ni kanske får räkna med lägre inkomst under en tid, men det är det värt det för ett nytt liv att älska och ta hand om. Vad gäller tala om för arbetsgivare skulle jag iallafall vänta tom vecka 15, så du har ju ett tag på dig. Kram

Wupersoman
12/15/19, 4:25 AM
#5

Mm sant jag har bara aldrig jobbat inom vård så jag vet inte riktigt hur yrket ser ut hehe. Ska kolla på det, tack för svar! ❤️

mollyt
12/16/19, 8:22 PM
#6

Du behöver inte berätta något så här tidigt - mycket kan hända den första tiden trotts allt. Registrera dig hos arbetsförmedlingen och som ovan skrivit finns det en del områden där det är lite enklare att få ett jobb. Klarar ni er annars på din partners inkomst?

Annons:
[Justde_]
12/20/19, 3:33 PM
#7

#4 hemtjänst är tyngre än boende enligt mig som jobbat med båda ! boende har bättre hjälpmedel osv medans i hemtjänsten kan det vara väldigt trångt osv . Men med det sagt så är det många gravida utan några problem både inom hemtjänst och boende 🤗

Upp till toppen
Annons: