Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 1076 ggr
Katstad
2019-12-01 16:29

Svärföräldrar

Hej! Hur har ni det med era svärföräldrar/partners föräldrar relationsmässigt? I synnerhet mammorna (verkar vara en grej där) Både ni som är gravida och ni som har fått era barn? Jag älskar båda mina svärföräldrar. Fantastiska människor som bara vill väl. Svärmor och jag har i synnerhet kunnat hänga som kompisar och hittat på saker. Meeen sen jag blev gravid så har antingen deras beteende eskalerat eller så ser jag helt plötsligt saker på ett annat sätt? Har pratat lite med andra familjemedlemmar och vänner om det och de känner att lite samma sak hände dom när de blev gravida. Svärmor då som jag i synnerhet känner detta med verkar ha drabbats av någon avundsjuka gentemot min mamma? Om min mamma är delaktig i något/köper något eller bara får veta något innan svärmor så ska det rynkas på pannan och suckas ogillande. Mestadels kring graviditeten men även kring andra saker som rör mitt och sambons liv. Min mamma har aldrig någonsin yttrat så mycket som en blick när svärmor fått vara delaktig i saker gällande oss. Vilket de faktiskt har varit fruktansvärt mycket mer än vad hon har varit, jag träffar svärmor så sjukt mycket mera än min egen mamma fastän vi har en fantastisk relation. Det har bara blivit så 🤷‍♀️ Vi har en flytt som stundar nästa år innan bebis kommer vilket resulterar i att vi kommer bo närmare min mamma än svärföräldrarna. Vilket verkar vara otroligt jobbigt för dom. Får lite skämtsamma "hot" i stil med att "Ja, nu när vi inte kan droppa förbi och gosa bebis lite närsom så får ni räkna med att inte bli av med oss på hela dagar". 🙄🙄🙄 Kan stundvis få lite ångest när jag tänker på hur livet blir framöver med dom i farten. Har en stark känsla av att vi inte kommer bli lika respekterade ifrån deras håll som vi blir ifrån min familjs håll? Får redan nu otroligt med kommentarer ifrån svärmor om allt ifrån amning till hur bebis kommer kläs beroende på väder, något jag känner inte riktigt är hennes sak att ha åsikter och peka om. Ni vet den där känslan av att -det spelar ingen roll vad vi säger, de kommer stå utanför vår dörr när vi kommer hem ifrån bb trots att vi vill vara själva-. Varken jag eller min sambo har några som helst problem att säga ifrån till dom, men det känns som vi ibland inte respekteras ändå? Definitivt inte utan sura miner. Känns bara så otroligt tråkigt att något farmor vs mormor-agg har vuxit fram helt obefogat. Blir så himla trist stämning 🙄 Vet inte riktigt vad jag behöver, skriva av mig mest för att hantera alla miljoner tankar 😅 Men andras erfarenheter? Både bra och dåliga?

Annons:
mollyt
2019-12-02 02:00
#1

Tråkigt att du känner så. Om du har en relation till svärmor så kanske du kan prata med henne? Min relation till svärmor har bara blivit bättre sedan vi fick barn! Hon var öppen med att hon var lite ledsen över stt hon kände att ”en farmor alltid kom i andra hand efter en mormor” då mamman står sin egen mamma närmast. Så jag har tänkt på det och försöker bjuda in farmor mycket och hon har en jättefin relation till våra två barn. Även min man och jag har nu en mycket bättre relation till henne sedan vi fick barn.

Katstad
2019-12-02 12:31
#2

#1 Hon är verkligen delaktig mer än vad min egen mamma är 🤷‍♀️ Har varit så sen jag och sambon flyttade ihop då vi bor väldigt nära svärisarna. Så vi har verkligen hängt mer än vad jag gjort med min egen mamma på flera år. Jag hoppas verkligen vi kan prata om vad som verkligen står på snart, utan dryga kommentarer och ansiktsuttryck 🙄 Jag förstår verkligen att man kan vara rädd för att bli lämnad utanför men när någon redan är delaktig så mycket som det går så vet jag inte riktigt mer vad vi kan göra åt det 🤷‍♀️

mollyt
2019-12-03 19:33
#3

Hon kanske är rädd att förlora den relation ni har om ni nu flyttar längre bort?

Katstad
2019-12-04 15:06
#4

#3 Deras huvudbry är att deras ofödda barnbarn flyttar ifrån dom. Handlar inte särskilt mycket om oss utan att deras vision om att kunna hänga med sitt barnbarn precis när dom vill försvinner 😕

Upp till toppen
Annons: