Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 1271 ggr
Codswallop
11/19/19, 5:22 PM

Bebis blir mindre och mindre (Vecka 32+5)

Först och främst vill jag bara säga att jag inte är speciellt orolig då bebis verkar frisk i övrigt, vill bara ventilera lite och kanske se om någon mer upplevt samma sak. :) 

Eftersom jag är högrisk går vi på täta kontroller. I vecka 25 var bebis 4% för liten, vecka 28 var den 6% för liten, för 10 dagar sedan var den 8% för liten och idag (32+5) var den 14% för liten. Enligt barnmorskan var - 20% och + 20% helt normalt, men bokade ändå in mig för ett extra ultraljud i vecka 38. I och med en operation jag har gjort visste vi att risken för liten bebis fanns, men det känns konstigt att den skulle börja sacka efter såhär sent? Någon som varit med om samma sak?

Annons:
Vinternos
11/19/19, 7:10 PM
#1

Inte riktigt samma situation, men kanske kan vara till hjälp ändå. Gjorde en hel del TUL med första. Där beräknades hon också vara ganska liten. Beräknad födelsevikt var 2800g, fullgången. Hon var 3118g, så ändå en viss skillnad. Vet många som de räknat många 100g fel på.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Jess89
11/19/19, 9:01 PM
#2

Var med om samma sak. De räknade med att dottern skulle väga 2300 om jag inte minns fel. De gjorde kontroller men hittade inget fel till att hon var liten. Skulle gått på flera extra kontroller men strax innan andra extra ultraljudet föddes dottern och vägde 2155 gram. Fullt frisk men liten, stark och envis 😊

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Aftonstjärna
12/2/19, 1:34 PM
#3

Jag har inte varit med om samma sak men vill bara informera att tillväxtultraljud inte stämmer till 100%. Jag gjorde två tillväxtultraljud som gjordes av läkare, ett i vecka 37 och ett på BF dagen. Båda visade fel. Bebisen beräknades väga 3700 g vid födseln, han vägde 4660 g. :-)

Upp till toppen
Annons: